بورس در 23 بهمن / اصلاح موقت در بورس / بازار سهام یکشنبه صعودی می شود؟

به گزارش ساناپرس، هرچند شاخص کل بورس در ساعات میانی صعودی چشم‌گیر داشت و تا رقم یک میلیون و ۵۶۱ هزار واحد نیز افزایش یافت اما در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت و در رقم یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحد ایستاد، با این حال طی معاملات امروز بیشترین پول حقیقی بعد از صندوق‌ها به گروه خودرو مربوط بود و نمادهای خودرویی امروز سبزرنگ بودند.

ایسنا نوشت: شاخص کل بورس امروز با ۱۵۵۶ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۱۰۹۷ واحد افزایش به رقم ۴۸۵ هزار و ۵۶۶ واحد رسید. در این بازار ۶۸۸ هزار معامله به ارزش ۴۷ هزار و ۳۷۸ میلیارد ریال انجام شد.

۳۹ درصد نماد بورسی مثبت و ۶۱ درصد نمادها منفی بودند و معدنی و صنعتی گل گهر و فولاد مبارکه اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم امروز با ۶۷ واحد افزایش رقم ۲۰ هزار و ۲۷۹ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۲۴۲ هزار معامله انجام شد که ۵۱ هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال ارزش داشت.

۴۵ درصد نمادهای فرابورسی مثبت و ۵۵ درصد این نمادها منفی بودند و بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول و مدیریت انرژی امید تابان هور نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

اقتصادنیوز: بورس دیروز مثبت بود اما از آن مثبت هایی که نمی توان خیلی به آن دل خوش کرد. فعلا باید دید تکلیف عرضه خودرو در بورس چه می شود.

روز گذشته بازار سهام وضعیت خوبی داشت. با این حال رشد روز گذشته شاخص نباید به عنوان سیگنال ورود به بازار در نظر گرفته شود. گرچه بازار دیروز مثبت بود اما همچنان ابهامات پابرجا هستند.

فعلا مهم ترین عامل مثبت یا منفی شدن بازار، اخبار مربوط به صنعت خودرو است. دیروز خبر مثبتی درباره این صنعت منتشر شد و مجددا مباحثی درباره عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد. این اتفاق خوبی برای بازار محسوب می شود اما انتشار خبر تکمیلی درباره این موضوع، دوباره باعث افزایش عرضه ها در بازار شد.

دیروز سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام کرد خودرو در بورس کالا عرضه خواهد شد اما ۸۵ درصد مابه ‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت به حساب دولت واریز خواهد شد

با این حساب، عرضه خودرو در بورس کالا عایدی خاصی برای خودروسازان ندارد و مابه التفاوت نرخ دستوری و قیمت کشف شده در بورس کالا، به جیب دولت می رود که این اتفاق خوبی نیست.

اصلاح موقت در روند نزولی؟
از طرفی باید این نکته را در نظر گرفت که با توجه به کاهش ارزش معاملات و خروج گسترده پول از بازار و همچنین شیب نزولی شاخص ها، عملا بورس وارد روند نزولی شده و در روند نزولی هم مثبت شدن شاخص ها طبیعی است و یک اصلاح محسوب می شود.

پس می توان مثبت دیروز شاخص کل را یک اصلاح موقت در جهت نزولی بازار دانست. این فرضیه درصورتی غیر معتبر می شود که شاخص برای مدتی صعودی شود و علاوه بر تزریق پول جدید به بازار، ارزش معاملات نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

دیروز با وجود رشد شاخص ها، ارزش معاملات خرد کمتر از 100 میلیارد تومان تغییر کرد و عملا می توان گفت رشد خاصی در ارزش معاملات اتفاق نیفتاده است.

احتمال افزایش عرضه ها
ضمن اینکه 165 میلیارد تومان پول هم از بازار خارج شد و هنوز روند خروج پول قطع نشده است. البته اتفاق مثبت بازار دیروز، افزایش شاخص قدرت خریداران حقیقی از 0.96 به 1.07 بود که نشان می دهد قدرت خریداران بیشتر شده است.

برای امروز با توجه به رشد بازار در روز گذشته، می توان انتظار رشد شاخص ها در ابتدای معاملات را داشت اما احتمالا این رشد محدود خواهد بود و پس از آن با افزایش عرضه ها، شاخص ها یا وارد محدوده منفی می شوند، یا بخش قابل توجهی از رشد خود را عقب نشینی می کنند.

با توجه به اینکه در روزهای چهارشنبه معمولا عرضه ها بیشتر می شود و به این دلیل که شنبه هم تعطیل رسمی است، امروز در نیمه دوم زمان معاملات احتمالا شاهد افزایش عرضه ها در کل بازار باشیم.

اخباراقتصاد
بورسپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی