این بیماری نادر کاملا خاموش است بدانید!

به گزارش ساناپرس، ایسنا نوشت: یک متخصص ارتوپد و جراح لگن و زانو ضمن معرفی یک بیماری نادر با عنوان گورهام استوات، زمینه‌های بروز آن و شیوه‌های درمانی آن را تشریح کرد.

دکترعلی اصغرابدی ضمن ارائه توضیحاتی در مورد یک بیماری نادر ارتوپدی با نام گورهام استوات، گفت: این بیماری منجربه بروز شکستگی استخوان ها در افراد، بدون اینکه فرد ضربه دیده باشد، می‌شود.

وی اظهارکرد: شایع ترین زمینه این بیماری پوکی استخوان بوده و بیماری‌های دیگری مانند کیست‌های استخوانی، بیماری های غدد و عفونت هایی که می تواند موجب تضعیف استخوان شود نیز از سایر زمینه های بروز این بیماری و شکستگی های پاتولوژیک است.

ابدی با بیان اینکه این بیماری با ضربات کوچکتر از حد معمول منجر به شکستگی استخوان می شود، افزود: گورهام استوات یک بیماری نادر است که در دنیا حدود 200 تا 300 نفر به آن مبتلا هستند. علت این بیماری مشخص نیست و نژاد، جنس، وراثت و… در آن تاثیری ندارد. در این بیماری استخوان به تدریج تخریب و جای آن را نسج (بافت) عروقی و لنفاتیک پر می کند.

این جراح لگن و زانو با بیان اینکه بیماری نادر گورهام استوات خود را در سه دهه اول زندگی نشان می دهد، گفت: گاهی اوقات سیر آن به قدری پیش رونده است که می تواند کشنده باشد. اگر در استخوان جمجمه و قفسه سینه ایجاد شود کشنده و در صورتیکه استخوان ستون فقرات را درگیر کند فلج کننده است. البته خوشبختانه این بیماری در 70 درصد موارد خود به خود خاموش می شود.

به گفته ابدی، درمان های متفاوتی بری این بیماری ایجاد شده اما تاثیر درمانی چندانی در آن نداشته است. آخرین روش درمانی آن، درمان با اشعه است که می تواند به طور موضعی تومور را کنترل کند.

وی با بیان اینکه این بیماری ابتدا به صورت درد خود را نشان می دهد، گفت: البته در اکثر موارد به صورت شکستگش پاتولوژیک که درمان آنها بسیار دشوار است بروز پیدا می کند. البته بعد از مراجعه به پزشک و جوش خوردن محل شکستگی این بیماران به فیزیوتراپی نیاز دارند اما این کار باید بسیار دقیق و ظریف انجام شود تا منجر به شکستگی دیگری در همان استخوان نشود.

اخبارسبک زندگیسلامت
بیماریپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی