خوراکی های دشمن معده؟ / در هنگام ترش کردن معده چه بخوریم چه نخوریم؟

به گزارش ساناپرس، مصرف قرص های گروه دارویی آلژینات مثل گاویسکن از جمله گزینه های اصلی برای درمان افرادی است که به صورت مکرر دچار رفلاکس معده می شوند. مکانیسم اثر این دارو با سایر داروها متفاوت است. داروهای آلژینات حاوی اسید آلژنیک هستند و روی میزان ترشح اسید معده اثری ندارند بلکه مکانیسم آنها به صورت ایجاد یک لایه ی ژل کف مانند روی مخاط گوارشی در قسمت فوقانی معده است. این ماده به صورت طبیعی در جلبک قهوه ای دریایی یافت میشود.

در افرادی که به ندرت دچار رفلاکس معده یا ترش کردن معده می شوند می توان از درمان های OTC استفاده کرد. این داروها باعث کاهش میزان اسیدیته ی معده می شوند.

علت ترش کردن معده در کودکان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ترش کردن معده دارای رده ی سنی خاصی نمی باشد و حتی کودکان و نوزادان ممکن است دچار ترش کردن معده شوند. از جمله شایع ترین علائم ترش کردن معده در این گروه سنی می توان به: سرفه یا خس خس سینه به صورت مداوم یا امتناع کودک از غذا خوردن و یا ایجاد مشکل حین خوردن غذا اشاره کرد. در کودکان بزرگتر اغلب علل مطرح شده در ابتلا به ترش کردن معده در گروه سنی بزرگسالان مطرح است. هر عامل که باعث ایجاد فشار بر اسفنکتر تحتانی مری و یا ایجاد شلی در این اسفنکتر عضلانی شود می تواند علت ترش کردن معده در کودک باشد. فاکتورهایی دیگری از جمله پرخوری, غذاهای تند و زمینه ی ارثی ابتلا به بیماری های گوارشی می توانند نقش موثری در ابتلا به رفلاکس معده داشته باند.

داروی گیاهی برای ترش کردن معده نوزادان

بیشتر اوقات علت رفلاکس معده در نوزادان به دلیلی هماهنگی ضعیف در سیستم گوارشی است. هرچند بسیاری از نوزادان مبتلا به رفلاکس اسید معده سالم هستند ولی برخی از آنها می توانند دچار نقص های عصبی, عضلانی و یا مغزی شوند. طبق اطلاعات به دست آمده, علت اصلی این اختلال نابالغ بودن سیستم گوارشی نوزاد است. اگر نوزاد شما به صورت مکرر استفراغ میکند, دفع گاز دارد, گریه مکرر داشته, شیر نمی خورد و دچار کاهش وزن شده است باید به اختلال ترش کردن معده شک کرد.

درمان ترش کردن معده با سرکه سیب

یکی از درمان های گیاهی برای ترش کردن معده در نوزادان استفاده از خواص سرکه سیب می باشد. در این مورد باید مقداری معادل یک چهارم قاشق چایخوری سرکه سیب که تصفیه نشده باشد با مقداری آب ولرم مخلوط کرده و در فواصل زمانی منظم به نوزاد داده شود.

درمان ترش کردن معده با دم کرده ی بابونه

همچنین دم کرده ی حاصل از نصف قاشق چایخوری بابونه می تواند به عنوان درمان استفاده شود. ماساژ دادن شکم نوزاد با مخلوطی از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری روغن نعناع می تواند باعث کاهش نفخ و ایجاد حس آرامش در نوزاد شود.

درمان خانگی ترش کردن معده

طبق اطلاعات به دست آمده استفاده از موادی هم چون سرکه ی سیب (البته این ماده در برخی افراد اثرات مفید داشته ولی در سایرین باعث بدتر شدن علایم شده است) به مقدار بسیار کم (یک قاشق غذاخوری) به همراه مقداری آب , جویدن آدامس( طبق تحقیقات انجام شده جویدن آدامس ۳۰ دقیقه پس از وعده ی غذایی ناهار یا شام باعث ترشح بیشتر بزاق شده و از این طریق باعث رقیق شدن اسید معده می شود.), مصرف نعناع ( به طور کلی نعناع باعث آرام شدن معده می شود ولی در صورتی که با مصرف آن دچار تشدید علائم شدید به عنوان جایگزین می توانید از خواص زنجبیل استفاده کنید) و جوش شیرین ( مقدار کمی جوش شیرین حل شده در آب می تواند باعث کاهش میزان اسیدیته ی معده شود) می توان به عنوان درمان خانگی برای ترش کردن معده استفاده کرد.

میوه برای ترش کردن معده

آلوئه ورا یکی از میوه هایی است که به عنوان درمان در ترش کردن معده کاربرد دارد. آلوئه ورا باعث کاهش ترشح اسید معده و آرام شدن معده میشود. میوه دیگری که برای ترش کردن معده کاربرد دارد موز است. این میوه کم اسید و ملایم بوده و روی سیستم گوارشی و معده اثرات ملایمی دارد. یک سری ویتامین ها در موز وجود دارند که باعث مهار انقباض سیستم گوارشی می شوند.

اخبارسبک زندگیسلامت
پربازدیدمعده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی