نقشه آذربایجان برای بازار ایران در ترکیه

به گزارش ساناپرس، بررسی اخبار عرضه و تقاضای نفت و گاز در مشتری های ایران، فرصت ها و تهدید ها را در این زمینه روشن میکند و چشم انداز پیش رو را برای اقدامات و سیاست گذاری مناسب در جهت حفظ جریان درآمدی فراهم میکند.

نقشه آذربایجان برای بازار ایران در ترکیه
ایران دارنده دومین منابع گازی جهان است و سهم درآمدهای ناشی از صارات نفت و گاز برای کشوری با این سطح منابع قابل چشم پوشی نیست، به همین دلیل بررسی اخبار عرضه و تقاضای نفت و گاز در مشتری های ایران، فرصت ها و تهدید ها را در این زمینه روشن میکند و چشم انداز پیش رو را برای اقدامات و سیاست گذاری مناسب در جهت حفظ جریان درآمدی فراهم میکند.

نوسانات مصرف گاز در کشور، مانند آنچه که به خاطر کاهش ناگهانی دما چندی پیش به وجود آمد و واردات گاز از ترکمنستان را هم برای ایران دچار اختلال کرد، صادرات گاز ایران به ترکیه را گاهی اوقات دچار نوسان می کند. ایران، آذربایجان و روسیه تامین کنندگان اصلی گاز ترکیه هستند که بررسی چشم انداز عملکرد آنها در بازار رقیب برای حفظ و ارتقای جایگاه ایران در بازار صادراتی اهمیت دارد.

بر اساس خبری که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، پرویز شاخبازوف وزیر انرژی آذربایجان در روز جمعه اعلام کرد: که این کشور قصد دارد میزان عرضه گاز به ترکیه را برای سال جاری با 19 درصد افزایش به 10 میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد. صادرات گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه در سال قبل 8.4 میلیارد متر مکعب بوده است.

ترکیه تقریبا به گاز وارداتی از ایران، روسیه و آذربایجان وابسته است که عرضه گاز ایران مکررا به دلیل نقص فنی قطع میشود.

صادرات گاز از آذربایجان به ترکیه از طریق خط لوله ترانس آناتولی انجام می شود که دو طرف قصد دارند طی چهار سال با سرمایه گذاری مشترک ظرفیت این مسیر را به 32 میلیارد متر مکعب افزایش دهند.

در ماه دسامبر الهام علی اف رییس جمهور کشور آذربایجان اعلام کرد که تخمین زده می شود صادرات گاز به اروپا حداقل به 11.6 میلیارد متر مکعب دز سال 2023 افزایش پیدا کند که بیشتر از سطح 11.3 میلیارد متر مکعبی سال 2022 می باشد.

با توجه به گزارش رویترز میزان واردت گاز ترکیه در طی چهار سال بعد 3.8 برابر می شود که این سطح از افزایش در طی چهار سال مممکن است صادرات گاز ایران به ترکیه را تهدید کند و بازار ایران را به کشور اذربایحان واگذار کند.

اخباراقتصادسیاسی
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی