خبر مهم آخر هفته ای برای بازنشستگان / اطلاعیه مهم برای این بازنشستگان / جزئیات

به گزارش ساناپرس؛ خبر مهم آخر هفته ای برای بازنشستگان / اطلاعیه مهم برای این بازنشستگان / جزئیات

شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی، وابسته به میزان سخت بودن شغل و همینطور وابسته به جنسیت است. حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ سال است. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد. بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۰ تا آخر بهمن‌ماه فرصت ثبت نام داشتند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی پیدا کرد. بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه، باتوجه به سنوات، کمتر از این مبلغ دریافت می کردند.

مجتبی طهماسبی آشتیانی افزود: بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به آدرس https://es.tamin.ir و ورود به بخش «فیش حقوقی مستمری‌بگیران» و «مشاهده فیش حقوقی مستمری‌بگیران» می‌توانند فیش حقوقی خود را در ماه‌های مختلف مشاهده و چاپ کنند.

وی تصریح کرد: بیمه‌شده در صورت داشتن ۲ شماره مستمری نیز برای هر یک از شماره‌ها احکام جداگانه دریافت کند؛ در واقع با انتخاب هر شماره مستمری، فیش حقوقی جداگانه‌ای صادر و قابل مشاهده خواهد بود.

سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی در رابطه با گزینه‌های نوع پرداخت هم یادآور شد: پرداخت ماهانه «مبالغ عادی ماهانه» و عیدی «مبالغ پاداش پایان سال» را شامل می‌شود؛ تفاوت افزایش معوقه نیز در حقیقت مبالغ ناشی از معوقات افزایش مستمری آغاز سال است.

طهماسبی آشتیانی تاکید کرد: بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی برای رفع مغایرت مولفه‌های حکم با موارد درج‌شده در فیش حقوقی نیز می‌توانند به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کرده یا با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرند.

سامانه ۱۴۲۰، مرکز ارتباطات مردمی تامین اجتماعی است که به منظور ثبت سوالات، شکایات، پیشنهادات و انتقادات مردمی راه‌انداری شده است.

بیمه‌شدگان برای مشاهده آخرین وضعیت دریافت مستمری خود از این سازمان باید به بخش استعلام وضعیت در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و ایرادات مربوطه را به ۱۴۲۰ اطلاع دهند.

سازمان تامین اجتماعی اکنون ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر از جمعیت کل کشور (یعنی بیش از ۵۳ درصد) را تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی قرار داده است.

اصلی‌ترین سازمان بیمه‌گر در کشور که مطابق با آخرین آمارها ۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به‌عنوان مستمری‌بگیر اصلی و ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴۹ نفر را در قالب مستمری‌بگیر تبعی تحت حمایت قرار داده و در مجموع ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر به عنوان مستمری‌بگیر جزو خانواده بزرگ تامین اجتماعی محسوب می‌شوند.

«سیدصولت مرتضوی» در دیدار اعضای فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین دغدغه دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اجرای عدالت دانست و اظهار داشت: باید تأمین و توزیع منابع عادلانه انجام شود؛ در تأمین منابع تلاش‌های بسیاری صورت گرفت به طوری که امروز بدهی تأمین اجتماعی به بانک مرکزی به صفر رسیده است.

مرتضوی با اشاره به طلب ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی از دولت، گفت: راه‌های گوناگونی را رفته‌ایم تا این موضوع حل و فصل شود و مطالبات تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی از دولت تعیین تکلیف شود.

وی، با اشاره به اینکه ۷۳ تا ۹۳ درصد منابع صندوق اجتماعی توسط دولت تأمین می‌شود، گفت: در بدو ورود به این وزارتخانه، صندوق بازنشستگان کشوری با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود که با عنایت رئیس‌جمهور این مشکلات رفع شده‌اند و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که دست ما از جیب دولت کوتاه شود.

وی با بیان اینکه زیان‌ده بودن برخی شرکت‌های دولتی چالشی بزرگ است، گفت: بنگاه‌داری دولتی پاسخگو نیست و باید به سمت‌وسوی بخش تعاون رفت یا مشارکت بخش خصوصی را تقویت کنیم.

«علی بابایی‌کارنامی» رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز در این نشست گفت: این فراکسیون با ۱۸۰ عضو یکی از بزرگ‌ترین فراکسیون‌های مجلس است که جملگی دغدغه نیروی کار، تولید و اشتغال دارند.

وی صیانت از صندوق تأمین اجتماعی و تقویت بخش درمان کارگران و بازنشستگان را دغدغه‌های جدی فراکسیون کارگری مجلس عنوان کرد و با قدردانی از اقدام دولت در افزایش مناسب حقوق کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری گفت: در بحث دستمزد این عزیزان همچنان عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که باید جبران شود.

نماینده ساری و میاندرود در خانه ملت یکی از وظایف مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را توسعه و تقویت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی عنوان کرد و با انتقاد از بلاتکلیفی ۳۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در زمینه بیمه تأمین اجتماعی، گفت: بیمه این کارگران در گذشته به هر دلیلی متوقف شده و مسئولان تأمین اجتماعی عنوان می‌کنند که منابع با مصارف همخوانی ندارد تا بیمه این کارگران منعقد شود.

اخباراقتصاد
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی