یک خبر جدید درباره نرخ سود

به گزارش ساناپرس،
رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران با اشاره به تلاش رئیس کل بانک مرکزی برای ساماندهی بازار آشفته پولی، اظهار کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که نرخ سود بانکی کشور ارقامی تا ۱۴ درصد باشد.

همایون دارابی در گفتگو با نبض بازار با بیان اینکه در چند ماه گذشته و در دوران ریاست صالح‌آبادی بر بانک مرکزی، بازار پولی آشفته و بدون سیاستگذاری بوده است، اظهار کرد‌: به نظر می‌رسد فرزین در کسوت ریاست بانک مرکزی در تلاش است تا نظمی را در بازار پولی کشور ایجاد کند. بازار از افزایش نرخ سود بانکی استقبال می‌کند.

نرخ سود بانکی نباید بیشتر از ۱۴ درصد باشد

وی با بیان اینکه نرخ بهینه برای سود بانکی بین ۱۲ تا ۱۴ درصد است، عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که نرخ سود بانکی کشور ارقامی تا ۱۴ درصد باشد.

اتخاذ تصمیم‌های بهتر در حوزه پولی و بانکی

دارابی خاطرنشان کرد: طی یک ماه گذشته و با تغییر مدیریت بانک مرکزی، تصمیم‌های بهتری در حوزه پولی و بانکی در حال اتخاذ است که می‌تواند در میان‌مدت آرامش و ثبات بیشتری را در بازار‌ها ایجاد کند.

نرخ سود بانکی نباید تابعی از نرخ تورم باشد

رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران درباره اظهارنظر‌هایی که درباره ضرورت تناسب میان نرخ سود بانکی و تورم مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: نرخ سود بانکی نباید تابعی از نرخ تورم باشد. این شیوه در دنیا منسوخ شده و در هیچ کجا مورد توجه نیست که نرخ سود بانکی با تورم تعیین شود.

سود بانکی را بیشتر کنیم فعالیت اقتصادی تعطیل می‌شود

دارابی تصریح کرد: در تعیین نرخ سود بانکی باید شرایط فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شود تا اجازه ندهد بنگاه‌های اقتصادی تعطیل و با سپرده بانکی نرخ سود راحت و سهلی نصیب سپرده‌گذاران شود. افزایش نرخ سود بانکی به معنای اضافه برداشت از پایه پولی است.

تنظیم نرخ سود با تورم که ناشی از کسری بودجه دولتی است اشتباه است

وی عنوان کرد: نباید ارتباطی میان تورم و سود بانکی وجود داشته باشد و باید با رشد اقتصادی و کارآیی کامل اقتصادی براساس سیاست‌های پولی و هدفگذاری‌های تورمی، نرخ سود‌های دیگری را در اقتصاد مصوب کرد. تنظیم نرخ سود با تورمی که ناشی از کسری بودجه دولتی است اشتباهی بزرگ است و نباید برای تعیین سود بانکی تورم را ملاک و مبنا قرار داد.

افزایش نرخ سود بانکی سرمایه‌ها را در بانک‌ها بلوکه نمی‌کند

رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند موجب بلوکه کردن سپرده‌ها در بانک و جلوگیری از هدایت آن به سمت بازار سرمایه شود، تصریح کرد: مشخصات و ویژگی‌های افراد سپرده‌گذار با سرمایه‌گذار از هم متفاوت است به این معنا که افرادی که سپرده‌گذاری بانکی می‌کنند کمتر به سمت بازار سرمایه می‌روند و برعکس فعالان بازار سرمایه تمایل بسیار کمتری به سپرده‌گذاری بانکی دارند بنابراین نمی‌توانیم بگوئیم که افزایش نرخ سود بانکی سرمایه‌هارا بلوکه می‌کند.

وی ادامه داد: اصل این است که بنگاه‌های اقتصادی بتوانند تامین مالی خود را با حداقل قیمت انجام داده و ماکزیمم تولید ممکن را انجام دهند بنابراین تغییر نرخ سود تاثیری در کلیت نقدینگی به معنای پولی که در بازار‌ها در حال گردش است ندارد، اما در این میان برخی از سپرده‌گذاران مردد را به تصمیم‌گیران نهایی برای سپرده‌گذاری دعوت می‌کند.

دارابی عنوان کرد: کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات، هزینه سرمایه در گردش و درنهایت قیمت تولیدی کالا‌ها و تورم را کاهش می‌دهد.

اخباراقتصاد
پربازدیدسود
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی