اشتباهات رایج درباره خوانندگی

خوانندگی دنیای بسیار زیبا و هیجان‌انگیزی بوده که هم نیاز به علم و هم ذوق و علاقه دارد. بیشتر افراد ممکن است جنس صدای زیبایی داشته باشند، اما اشتباهات رایجی را در خوانندگی مرتکب شوند.

گاهی اوقات این اشتباهات می‌تواند در فرایند خوانندگی تاثیر بسزایی گذاشته و کیفیت فرایند نهایی کار را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین دلیل آموزش خوانندگی یک شیوه علمی برای تربیت خوانندگان حرفه‌ای است.

خوانندگان به کمک آموزش موسیقی آموزش خوانندگی با اشتباهات زیادی آشنا شده و کیفیت خوانندگی‌شان را ارتقا می‌دهند. در  این مقاله قصد داریم شما را با اشتباهات رایج درباره خوانندگی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

خواندن در یک شرایط خاص!

برخی از افراد بر این باور هستند که در یک فصل خاص، یک ساعات خاصی از شبانه‌روز، در یک محیط خاص و… می‌توانند عملکرد بهتری در خوانندگی داشته باشند. برای مثال،‌ عده‌ای معتقدند که در شب و برخی دیگر هم در روز صدای بهتری دارند.

برخی از افراد حتی ممکن است تصور کنند که در مناطق مرطوب صدای بهتری دارند. اما تمام این موارد باورهای اشتباهی است که به هیچ عنوان دلیل علمی ندارد.

شما برای تقویت مهارت خوانندگی‌تان نیاز به یک استاد مجرب دارید تا با تکنیک‌های آموزش خوانندگی،‌ روی مهارت صداسازی شما کار کند. در چنین مواقعی قادر خواهید بود در هر شرایطی عملکرد خوبی در خوانندگی‌تان داشته باشید.

 

وضعیت بدن؛ اصل مهم خوانندگی!

این که هنگام آواز خواندن بدنتان چه وضعیتی داشته باشد، می‌تواند نقش مهمی در خواندن‌تان ایفا کند. صاف بودن حالت بدن، قفسه سینه و گردن نقش مهمی در تولید صدای مناسب هنگام خوانندگی دارد.

افراد که هنگام خواندن، حالت قوس یا خمیدگی پیدا می‌کنند، نمی‌تواند صدایشان را به خوبی آزاد کرده و نوت‌های بالا یا زیر را به خوبی ادا کنند. به همین دلیل، اولین توصیه یک استاد آواز به هنرجویانش درست نشستن یا ایستادن هنگام خواندن است. این موضوع کار سختی نبوده و بسیار آسان است. فقط کافی است هنگام آواز خواند کاملا صاف بایستید و یا بنشینید و بدنتان حالت خمیدگی نداشته باشد.

تنفس نامنظم و اشتباه هنگام خوانندگی

نفس گرفتن منظم هنگام خواندن یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. شاید شما هم بسیاری از خوانندگان آماتور را دیده باشید که هنگام خواندن در نت‌های بالا و یا کلامی که پشت سر هم است، نفس کم آورده و دچار مشکل می‌شوند.

اگر بدانید چگونه به طور منظم نفس بگیرید و کار نفس‌گیری را به خوبی انجام دهید، نه تنها در نوت‌های بالا، بلکه در هیچ شرایطی دچار مشکل نخواهید شد. یکی از اشتباهات رایج خوانندگی عدم تنفس گرفتن منظم است که اکثر هنرجویان ممکن است دچار چنین اشتباهی شوند. شما باید تمرین‌های نفس کشیدن دیافراگمی را به طور مرتب انجام دهید تا هنگام آواز خواندن دچار مشکل نشوید.

بیان ضعیف کلمات هنگام خواندن

خوانندگی فقط به فن خواندن اطلاق نمی‌گردد، بلکه تا حد زیادی مربوط به نحوه بیان کلمات هم می‌شود. بدین معنا که شما باید بیان خوبی هنگام ادای کلمات داشته باشید. در غیر این صورت، هر چقدر هم که صدای خوبی داشته باشید،‌ باز هم اشعاری که می‌خوانید نامفهوم ادا خواهند شد.

همین موضوع باعث شده تا مربیان آواز روی فن بیان اشعار هنرجویانی که مشکلات زیادی در این زمینه دارند هم، کار کنند. اگر می‌خواهید هنگام خوانندگی کلمات را به خوبی ادا کنید، باید سعی کنید با دقت تمام کلمات را واضح و صحیح ادا کنید. سعی کنید این موضوع را در تمام تمرینات خوانندگی‌تان به خوبی رعایت کنید.

تغذیه‌ نامناسبی که روی خوانندگی تاثیرگذار است

بحث تغذیه سالم نه تنها روی خوانندگی بلکه روی سلامت فرد تاثیرات بسزایی دارد. لازم به ذکر است که بحث تغذیه می‌تواند برای همه بسیار متفاوت باشد. بدین معنا که برخی از افراد ممکن است حساسیت خاصی به مواد غذایی و… نداشته باشند و خوانندگی را بدون مشکل انجام دهد. از طرفی دیگر برخی از افراد هم ممکن است واکنش‌های آلرژیک به برخی غذا نشان دهند و هنگام خواندن دچار مشکل شوند. ریفلاکس اسید معده هم می‌تواند روی خوانندگی تاثیر بگذارد. در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم از خوردن غذاهای تند و یا اسیدی که باعث افزایش ریفلاکس اسید معده می‌شوند خودداری کنید.

اشتباهات رایج هنگام خواندن نت‌های بالا

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام خواندن نت‌های بالا انجام می‌دهند این است که دهانشان را باریک می‌کنند. این افراد تصور می‌کنند که با باریک‌تر کردن دهانشان هنگام خواندن نوت‌های بالا، آن‌ها را بدون مشکل اجرا خواهند کرد. این در حالی است که چنین چیزی به هیچ عنوان پایه علمی ندارد.

در دروس آموزش خوانندگی هنرجویان با تکنیک‌‌های متعدد خواندن اصولی نوت‌های بالا آشنا خواهند شد. با استفاده از چنین متدهایی، هنرجویان هنگام خواندن نوت‌های بالا، به جای فشار آوردن روی گلو و حنجره‌شان از دیافراگم خود استفاده خواهند کرد که کار خواندن نت‌های بالا را بسیار آسان‌تر می‌کند.

آموزش غیر اصولی

با این که در بالا راجع به اشتباهات رایج خوانندگی اشار کردیم، اما مهم‌ترین این اشتباه مربوط به عدم آموزش صحیح می‌شود. بحث آموزش خوانندگی و یا آموزش موسیقی اصولی اهمیت بالایی دارد.

شما به عنوان یک خواننده باید بدانید که دقیقا در چه گامی و یا چه آکوردی در حال خواندن هستید. در چنین شرایطی می‌توانید عملکرد بهتری در خوانندگی‌تان داشته و نت‌ها را درست اجرا کنید. خوانندگی نیاز به آموزش‌های متعدد دارد. یک خواننده حرفه‌ای باید تئوری موسیقی بداند و با گام‌ها و آکوردهای موسیقی آشنا باشد. از طرفی دیگر، یادگیری سلفژ و صداسازی هم برای حرفه‌ای‌تر شدن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

تمامی این موارد با استفاده از آموزش صحیح می‌تواند امکان‌پذیر باشد. یادگیری تمامی مواردی که در بالا توضیح دادیم به صورت انفرادی و بدون استاد می‌تواند بسیار سخت باشد. به همین دلیل، باید با استفاده از آموزش‌های اساتید متعدد در زمینه‌های مختلف صداسازی، آموزش آواز، سلفژ و… به این اهداف برسید. از این روی، عدم بهره‌مند شدن از آموزش اصولی می‌تواند یکی از اشتباهات رایج خوانندگی باشد.

کلام آخر

در این مقاله راجع به اشتباهات رایج خوانندگی صحبت کردیم و به چند مورد مهم هم اشاره کردیم. مواردی که در اینجا ذکر کردیم یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی هستند که می‌توانند برای اکثر هنرجویان رخ دهند. با این حال موارد بیشتری هم وجود دارد که سعی کردیم به مهم‌ترین مواردشان اشاره کنیم.

رپورتاژ آگهی ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد)

کسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی