با این روش کودکانتان را به دندانپزشکی ببرید!

به گزارش ساناپرس، ترس از دندانپزشک کودکان چندان غیر معمول نیست. مطالعات مختلف نشان داده است که از هر ۱۰ کودک، ۱ نفر قبل از مراجعه به دندانپزشکی دچار اضطراب و استرس می‌شود. در مقابل حتی بسیاری از بزرگسالان و نوجوانان نیز از مراجعه به دندانپزشکی می‌ترسند. دلایل مختلفی برای این ترس وجود دارد، اما واضح ترین دلیل این است که بیشتر افراد ویزیت‌های پزشکی را با احتمال بروز درد مرتبط می‌دانند.

ترس از دندانپزشک از کودکی به کودک دیگر متفاوت است؛ درحالی که برخی از کودکان قبل از رفتن به دندانپزشک کمی عصبی می،شوند، برخی دیگر ممکن است نسبت به آن کاملا عصبی شوند. در اینجا مقاله راه حل ترس کودکان از دکتر دندانپزشک را بررسی می‌کنیم؛ روش‌هایی که دندانپزشکان و والدین می‌توانند به کمک آن‌ها با این ترس‌ها مقابله کرده و به کودکان کمک کنند تا از آن‌ها عبور کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم دکتر دندانپزشک کودکان، ارتباط صمیمی و بدون ترس با کودک است. قبل از گرفتن نوبت دکتر دندانپزشک اطفال، نظرات مراجعه کنندگان و درصد رضایت آن‌ها را در پروفایل پزشک بررسی کنید.

میزان شیوع ترس از رفتن به دندانپزشک

مطالعه اخیر دانشگاه واشنگتن نشان داد که چیزی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایالات متحده به دلیل ترس یا فوبیا از رفتن به دندانپزشک اجتناب می‌کنند. این موضوع بدان معناست که حدود ۶۴ میلیون نفر از افراد، از رفتن به یک ویزیت معمول دندانپزشکی می‌ترسند! اما غفلت از مراقبت‌های معمولی که از مشکلات جدی‌تر دهان و دندان جلوگیری می‌کند، بدترین نوع مشکلات را در بیماران ایجاد خواهد کرد. والدین به دنبال یافتن راه حل ترس کودکان از دکتر دندانپزشک هستند تا این آسیب‌ها را به حداقل رسانند.

شایع‌ترین علل اضطراب مراجعه به دندانپزشک چیست؟

در اینجا به برخی از دلایل اصلی مشکل استرس در افرادی که برای رفتن به دندانپزشک عقب‌نشینی می‌کنند اشاره کرده‌ایم:

ترس از درد:

در برخی موارد، بیماران به دلیل تجربه دردناک گذشته دچار استرس و ترس می‌شوند. در موارد دیگر نیز ترس از درد براساس صحبت‌ها و توصیفات دوستان، آشنایان، مقالات و سایر روش‌های انتقال اطلاعات بوده که باعث دریافت اطلاعات و ذهنیت غلط و منفی در فرد می‌شوند.

ترس از سوزن:

در بسیاری از موارد تزریق یک بی حس کننده موضعی به جای خود عمل، باعث اضطراب در فرد می‌شود.

از دست دادن کنترل در موقع نشستن روی صندلی دندانپزشکی:

در کودکان نیز مانند بزرگسالان، احساس از دست دادن کنترل پس از نشستن روی صندلی دندانپزشکی می‌تواند باعث احساس ترس شود. به همین دلیل است که ایجاد حس اعتماد بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

اضطراب منتقل شده از والدین:

در مورد کودکان، نگرش والدین می‌تواند نقش مهمی در بروز ترس کودکان از رفتن به دندانپزشک داشته باشد. اگر والدین در مورد مراجعه به دندانپزشکی ترس یا اضطراب داشته باشند، تقریباً همیشه این ترس به فرزندانشان می رسد.

رفلکس خفگی:

این مورد می‌تواند برای کودکانی که گاهی اوقات در کنترل رفلکس تهوع خود مشکل دارند، یک مشکل بزرگ باشد.

در صورت اجتناب کودک از رفتن به دندانپزشک چه اتفاقی می‌افتد؟

اجتناب از دندانپزشک یا صبر کردن تا زمان بروز مشکلات رویکردی است که ما می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم. همچنین باید راه حل ترس کودکان از دکتر دندانپزشک را یافت و سریعا آن را انجام داد.

وقتی کودک شما از رفتن به دندانپزشک اجتناب می‌کند، چرخه تلخ درد و ترس ایجاد می‌شود. هنگامی که معاینه کودک شما با دندانپزشک یک معاینه مثبت و بدون درد باشد، احتمالاً با احساس آرامش و اعتماد کنار می‌آید. با این حال، اگر اولین ویزیت کودک شما شامل روش‌های پیچیده‌تر و احتمالاً دردناک‌تر مانند پر کردن باشد، این ارتباط منفی بین مطب دندانپزشک و درد را تقویت می‌کند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم برای ویزیت زودهنگام و طبق برنامه منظم با دندانپزشک اطفال، برنامه‌ریزی کنید. این کار قبل از بروز هر مشکلی منبعی از احساسات گرم و مثبت را در کودک ایجاد می‌کند‌ همچنین به دنبال آن حس اعتماد عمیقی بین کودک و شما و نیز دندانپزشک ایجاد می‌شود.

راه حل ترس کودکان از دکتر دندانپزشک چیست؟

دندانپزشکان اطفال برای درمان بیماران خود در این بازه سنی خاص آموزش بیشتری می‌بینند و بخشی از این آموزش شامل مدیریت ترس و اضطراب است. در اینجا چند نکته برای جلوگیری یا کاهش ترس کودکان از دندانپزشک آورده شده است:

– اگر کودک دچار اضطراب دندانپزشکی است، از استراتژی‌هایی که برای کمک به از بین بردن ترس‌های او موثر هستند استفاده کنید.

– صبور و آرام باشید؛ چرا که نگرش شما در مورد دندانپزشک، نگرش و رفتار فرزندتان را در مواجهه با فضای دندانپزشکی و نیز خود دندانپزشک شکل می‌دهد. مطالعات NIH تأیید کرده است که والدین مضطرب ترس‌های خود را به کودکان منتقل می‌کنند. به همین دلیل شکستن این چرخه کلید ایجاد یک نگرش سالم در فرزندان شما است.

– فضای دندانپزشکی را مناسب با خلق‌و‌خوی کودک خود انتخاب کنید. طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت فضای مطب دندانپزشکی می‌تواند نقش برجسته‌ای را در احساس بیماران نسبت به دندانپزشک داشته باشد. دفتری با فضایی آرام و کادر درمانی با رفتار آرام و ملایم انتخاب کنید که برای کار با کودکان به طور ویژه آموزش دیده‌اند. دندانپزشک اطفال می‌تواند به کودک در همه چیز، از کلمات آرامش‌بخش گرفته تا تمرینات تنفسی کمک کند.

– کمک گرفتن از ترفندهایی مانند خریدن یک جایزه کوچک و یا جایزه‌ای مثل بازی دلخواه، رفتن به زمین فوتبال و… می‌تواتد در افزایش همکاری کودک موثر بوده و راه حل ترس کودکان از دندانپزشک به حساب بیاید.

– مراجعه به دندانپزشک خانوادگی هم می‌تواند راه حل ترس کودکان از دندانپزشک باشد؛ چرا که دندانپزشکان خانواده هم مانند دندانپزشکان اطفال، بیشتر با اضطراب کودکان هماهنگ هستند. از دیگر مزایای مراجعه به دندانپزشک خانوادگی می‌توان این موارد را مثال زد که مطب‌های مربوط به بزرگسالان معمولاً محیطی استریل‌تر است. در این کنار مطب دندانپزشکی که در مراقبت از خانواده تخصص دارد، معمولاً سخت‌تر تلاش می‌کند تا مطمئن شود که محیط سرگرم‌کننده و آرام‌بخش است، و مهم‌تر از آن، کارکنان می‌دانند که چگونه با کودکان خانواده‌هایی که آشنا هستند تعامل کنند.

– بسیاری از روانشناسان مطالعاتی در مورد “ترس از ناشناخته” منتشر کرده‌اند. هر چه کمتر در مورد چیزی بدانیم، ذهن ما بیشتر اضطراب ایجاد می‌کند. به عنوان والدین، باید با فرزندان خود در مورد دندانپزشک صحبت کنید. بسیاری از کودکان حتی دندانپزشک یا دکتر بازی می‌کنند تا با رابطه پزشک و بیمار بیشتر آشنا شوند. در مطب دندانپزشکی هم کودک را متوجه کاری که قرارداست انجام شود و علت انجام آن برای او توضینح می‌دهیم‌.

– از دروغ گفتن به کودکان درباره دندانپزشک خودداری کنید. یکی از اشتباهات رایج برخی از والدین این است که به فرزندان خود دروغ می‌گویند. دروغ گفتن می‌تواند به کودکان حس منفی داهده و اعتناد به نفس آن‌ها را پایین بیاورد.

– مراقب رفتار‌های منفی خود با کودکتان باشید چرا که منجر به رفتارهای نامناسب در آینده خواهد شد. کودکان به این فکر می‌کنند که برای رفتار خوب پاداش و برای رفتار بد مجازات می‌شوند. متأسفانه، این موضوع منجر به این می‌شود که برخی از بچه‌ها پرکردن دندان را نوعی تنبیه برای مراقبت نکردن از دندان‌هایشان تصور کنند. در حالی که درک رابطه بین مراقبت از دهان و پر کردن دندان موضوعی مهم است. برای همین آگاه‌سازی بچه‌ها موضوعی مهم است که با آموزش دادت به آن‌ها ممکن می‌شود. به همین منظور توصیه می‌شود روش‌های صحیح مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مصرف نکردن برخی مواد غذایی مثل نوشابه، آبنبات و سایر خوراکی‌های مضر را به کودکان آموزش دهید.این عادت‌ها به مرور زمان در کودک تثبیت شده و کمک می‌کند که دیگر مراجعه به دندانپزشک با ذهنیت منفی تداعی‌گر تنبیه نباشد.

– در آخر هم راه حل ترس کودکان از دندانپزشک را با این مورد به پایان می‌رسانیم؛ یکی از اشتباهات رایج برخی از والدین این است که به فرزندان خود دروغ می‌گویند. این والدنی برای مثال با دروغ گفتن با کودک خود، به جای مراجعه به جایی که صحبتش را کرده و یا قولش را داده‌اند، کودک را بدون هماهنگی به مطب دکتر دندانپزشک برده و او را در عمل انجام شده قرار می‌دهند‌ این کار به مرور زمان احساس فریب را در کودک بزرگ می‌کند و اعتماد او را از بین می‌برد.

انتخاب بهترین دندانپزشکی برای اطفال و کودکان
انتخاب بهترین دکتر دندانپزشکی کودکان( اطفال) برای خانواده ها بسیار مهم است. پدر و مادر باید از شش ماهگی نوزاد تا نوجوانی با دکتر دندانپزشکی کودک در ارتباط باشند. برای انتخاب دکتر دندانپزشکی اطفال خوب؛ سطح دانش، اخلاق حرفه ای و صبر و حوصله و محیط سالم و تمیز را در نظر بگیرید.

اخبارجامعهسبک زندگیسلامت
پربازدیددندان
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی