اعلام نرخ واقعی دلار در بازار/بازگشت به برجام نرخ را چقدر کاهش می‌دهد؟

علی شریعتی در کلاب‌هاوس خبرآنلاین درباره این‌که بدون برجام، دلار تا کجا پرواز می‌کند؟ اظهار داشت: در کشور ما دلار براساس مولفه‌های اقتصادی تعیین نمی‌شود و بیشتر به نوعی ابزار مالی، سیاسی و امنیتی است و ما به عنوان مصرف‌کننده راجع به آن صحبت می‌کنیم.

وی افزود: ما در شرایطی قرار داریم که تا شاخص بورس بالا می‌رود، همه می‌گویند خدا رو شکر، آقای رییسی آمده و وضعیت بورس خوب می‌شود. اما صف مرغ هنوز هست. به‌هرحال ما مردم احساسی‌ای هستیم و داریم در مورد شرایط صحبت می‌کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: چند نکته را به نظر من باید در نظر بگیریم. من اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفتم دلار در کشور ما سیاسی است و حتی کسانی هم که پیش‌بینی‌های خاص داشتند که دلار زیر ۲۰ هزار تومان می‌آید یا دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود، پیش‌بینی آنها هم براساس مقاصد سیاسی و ایجاد مزیت رقابتی برای کاندید رقابتی خاصی بود؛ وگرنه در عمل همه می‌دانند که این اتفاق نمی‌افتد و شدنی نبود.

شریعتی عنوان کرد: بارها مقام معظم رهبری عنوان کردند که برجام و این‌ها، اختیارش از دست دولت‌ها خارج است و دست حاکمیت است، به همین دلیل عزیزان منتقد یک مقداری با آرامش بیشتری صحبت کردند و فضا به اعتقاد من تغییر کرد. همین تغییری که وجود دارد، در ادامه هم شاهد آن خواهیم بود.

وی تصریح کرد: ما گشایش‌هایی را که در حال حاضر صورت می‌گیرد، فارغ از گمانه‌زنی‌های سیاسی، امروز به فال نیک می‌گیریم. مشکلات واردات واکسن که خود ما درگیر آن بودیم و بسیار سخت بود، در حال حاضر سهل شده است. بحث تولید واکسن داخلی که در همه ۱۰ ماه گذشته یک میلیون تولید شده بود، مثل این‌که امروز، ۱۳ مرداد فقط ۵۰۰ هزار واکسن تولید شده است.

اعلام نرخ واقعی دلار در بازار/بازگشت به برجام نرخ را چقدر کاهش می‌دهد؟

همگرایی به وجود آمده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: در حال حاضر نشانه‌های خوبی می‌بینیم و هماهنگی و همگرایی به وجود آمده است. بر همین اساس، با توجه به این اتفاقات، فارغ از مسایل علمی و اقتصادی، احتمال این‌که شروع دولت آقای رییسی با افزایش ناگهانی قیمت ارز رقم بخورد، این اتفاق به نظر من خالی و دور از ذهن و واقعیت می‌تواند باشد، زیرا به‌هرحال تلاش می‌شود که ایشان با یک شرایط آرام‌تری کار را شروع کند.

شریعتی گفت: دولت بزرگ‌ترین تامین‌کننده ارز است و سعی می‌کند با تزریق و نگهداری ارز، از تکانه‌های ناگهانی جلوگیری کند.

وی با طرح این پرسش که چه کسانی می‌خواهند به بازار موج دهند؟ افزود: ما به عنوان صادرکننده دوست نداریم دلار پرواز کند، می‌خواهیم دلار در یک قیمت منطقی، نه این‌که تثبیت شود و فشار ناگهانی وجود داشته باشد، بلکه با یک روند منطقی حرکت کند.

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: من هم اعتقاد دارم که الان قیمت دلار واقعی نیست و اگر بخواهیم براساس حجم پولی که در بازار وجود دارد و تورم نگاه کنیم، قیمت واقعی دلار حدود ۳۵ هزار تومان است، ولی الان تقریبا براساس امیدها و منابعی که می‌آید و کارهایی که وجود دارد، قیمت به نوعی تنظیم شده است.

شریعتی عنوان کرد: من اعتقاد به این ندارم که ما بدون برجام و بدون آشتی و تعامل با دنیا می‌توانیم به راحتی کار را ادامه دهیم. دوستانی که دستی در کار دارند، می‌دانند که ما هر آنچه در چنته داشتیم، رو کردیم. ما دیگر به ته دیگ رسیدیم. به همین دلیل به نظر من اقتصاد نحیف ما دیگر این تحمل را ندارد و به طور قطع در روزهای آینده شاهد  خواهیم بود در دولت آقای رییسی، اتفاقات خوبی بیفتد.

وی تصریح کرد: من شاید به ایشان رای نداده باشم، ولی به هرحال ایشان الان رییس‌جمهور کشور است و فکر می‌کنم با همگرایی‌ای که وجود دارد، ایشان به نوعی با دنیا آشتی کنند. عکس‌ها و فیلم‌هایی هم که پخش می‌شود، کار کسانی است که می‌خواهند نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان برسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: اگر برجام اتفاق بیفتد و خبر مثبتی بشنویم، من فکر می‌کنم دلار تا ۲۰، ۲۱ هزار تومان به طور موقت کاهش پیدا می‌کند. در کل من فکر می‌کنم با این فرمون و حفظ شرایط موجود، تا پایان سال به ۳۰ هزار تومان نزدیک می‌شویم.

شریعتی بیان کرد: اگر برجام اتفاق نیفتد و تحریم‌های دور جدید برگردد، وضعیت قابل پیش‌بینی نیست که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

وی اظهار داشت: وقتی دولت بزرگ‌ترین فروشنده ارز باشد و بزرگ‌ترین تاجر کشور باشد، ارز یک واژه سیاسی – امنیتی است و حالا به تناسب حال آن، عده‌ای دلال موج می‌دهند و نرخ را بالا می‌برند.

۲۲۳۲۲۵

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی