داروی درمان زخم معده!

به گزارش ساناپرس، محققان “دانشگاه کوئینزلند” (University of Queensland) استرالیا در مطالعه اخیرشان از ارتباط میان افسردگی و زخم معده خبر داده‌اند.

مطالعه جدیدی که در مجله “Nature Communications” منتشر شده است، وجود ارتباط ژنتیکی احتمالی بین زخم معده و افسردگی را نشان می‌دهد. محققان استرالیایی در مطالعه اخیرشان نشان دادند که یک رابطه ژنتیکی بین استعداد ابتلا به بیماری زخم معده و اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی عمده وجود دارد.

هلیکوباکتر پایلوری (Helicobacter pylori) نوعی باکتری بسیار شایع است که در دستگاه گوارش فوقانی حدود ۵۰ درصد افراد قرار دارد. این باکتری‌ها در اوایل دهه ۱۹۸۰ مورد توجه قرار گرفتند و در آن زمان دانشمندان فهمیدند آن‌ها ارتباط مستقیمی با ایجاد زخم معده دارند. نتایج این یافته‌ها منجر به درمان دارویی برای این بیماری شد.

اخیرا “یدا وو” (Yeda Wu)، از موسسه زیست‌شناسی مولکولی دانشگاه کوئینزلند علاقه داشت تا دریابد که چه عواملی در شروع بیماری زخم معده موثر هستند.

وو گفت: به عنوان یک دانشجوی پزشکی متوجه شدم که چگونه علائم گوارشی برخی بیماران پس از روان درمانی یا درمان توسط روانپزشک بهبود می‌یابد؛ بنابراین وو و همکارانش تصمیم گرفتند تا یک مطالعه بزرگ مرتبط با ژنوم را انجام دهند و به دنبال الگو‌های حساسیت ژنتیکی به بیماری زخم معده باشند. در این مطالعه داده‌های بیش از ۴۵۰ هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفت و هشت تنوع ژنتیکی مرتبط با ایجاد زخم یافت شد.

با استفاده از شکلی از تجزیه و تحلیل آماری به نام “انتخاب تصادفی مندلی” (Mendelian randomization) محققان رابطه دو طرفه احتمالی بین افسردگی عمده و بیماری زخم معده را کشف کردند.

اگرچه برای درک بهتر این رابطه مطالعه بیشتری لازم است، نودادبرتر ، اما این مطالعه نشان می‌دهد پزشکان باید علائم روانشناختی را هنگام معالجه بیماران مبتلا به زخم معده در نظر بگیرند.

درمان زخم معده

درمان بسته به‌علت زخم ایجاد شده در بیمار متفاوت خواهد بود. اغلب زخم‌هایی را که ایجاد می‌شود، می‌توان با درمان‌های ساده و ابتدایی درمان کرد، تنها در برخی از مواقع نادر نیاز به عمل جراحی خواهد بود.
درمان به‌موقع و سریع زخم معده بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که دچار خونریزی شده باشید، درمان فشرده‌ای برای شما در نظر می‌گیرند و در اغلب مواقع بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان خواهد داشت.

درمان غیر جراحی زخم معده

اگر زخم معده شما به‌دلیل باکتری هلیکو پیلوری ایجاد شده باشد، به آنتی بیوتیک و داروهای مهارکننده مانند پمپ پروتون (PPI) نیاز خواهید داشت. PPI، سلول‌های تولیدکننده اسید معده را مسدود خواهد کرد.
علاوه بر این روش درمان، پزشک ممکن است هر یک از موارد زیر را توصیه کند:

مسدودکننده گیرنده‌های H2
خودداری از استفاده از NASIDها
آندوسکوپی
پروبیوتیک
مکمل بیسموت
علائم زخم معده ممکن است با درمان به سرعت بهبود یابد. اگر علائم ناشی از این بیماری در شما بهبود نیافته است، باید به مصرف داروهای تجویز شده ادامه دهید. این نکته جهت از بین بردن همه باکتری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
عارضه جانبی که از داروها برای درمان زخم معده مشاهده می‌شود شامل موارد زیر است:

حالت تهوع
سرگیجه
سردرد
اسهال
احساس درد در شکم
این عوارض در اغلب مواقع به‌صورت موقتی ایجاد می‌شود. اگر هر یک از این عارضه‌های جانبی منجر به ناراحتی شدید در شما ‌شود، باید در خصوص تغییر دارو با پزشک صحبت کنید.

اخبارسبک زندگیسلامت
پربازدیدزخم معده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی