سختی شبکه بیتکوین چیست و چه تأثیری بر قیمت دارد؟

سختی شبکه ( Network Difficulty ) متغیری است که میانگین زمان مدنظر را برای ایجاد بلوک در مدت‌زمانی مشخص ثابت نگه می‌دارداین امر در نهایت باعث می‌شود تا در شبکه بلاکچین یک بلوک ایجاد ‌شودسختی شبکه در ارزهای دیجیتال قابل‌استخراج نظیر بیتکوین امری بسیار ضروری به‌شمار می‌رود.

ممکن است بپرسید افزایش و کاهش سختی شبکه چه تأثیری بر قیمت بیتکوین دارد؟ چرا تغییر می‌کند و چگونه محاسبه می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم به این دسته از سؤالات پاسخ دهیم و شما را با سختی شبکه آشنا کنیمدر ضمن، برای خرید بیتکوین از صرافی کلیک کنید.

سختی شبکه بیتکوین چه اهمیتی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، به متغیری که میانگین زمان مدنظر برای ایجاد یک بلوک ارز دیجیتال را در مدت‌ مشخصی ثابت نگه می‌دارد، سختی شبکه می‌گوینددر حقیقت، سختی شبکه باعث می‌شود تا ارزهای دیجیتال نسبت به افزایش یا کاهش تعداد استخراج‌کنندگان انعطاف‌پذیر شوند.

اگر سختی شبکه در کار نباشد و‌ تعداد استخراج‌کنندگان نیز روزبه‌روز افزایش پیدا کند، میانگین مدت‌زمان ایجاد هر بلوک به زیر ده دقیقه کاهش می‌یابددرنتیجه، استخراج‌کنندگان در این زمینه با هیچ محدودیتی روبه‌رو نخواهند بودهمچنین، بلوک‌ها در کمتر از مدت‌زمان مشخص ایجاد می‌شوند.

جالب است بدانید بدون سختی شبکه ممکن است مدت‌زمان ایجاد بلوک به چند ثانیه کاهش پیدا کنداما این موضوع چه اشکالی دارد؟ مسئله آن است که اگر سختی شبکه نباشد، مشکلاتی مانند تولید بی‌رویه ارزهای دیجیتال و تورم به‌وجود می‌آید.

سختی استخراج چه تأثیری بر قیمت بیتکوین دارد؟

برخی از تحلیل‌گران در سال گذشته نگران احتمال «مارپیچ مرگ بیتکوین» بودندمارپیچ مرگ بیتکوین به وضعیتی گفته می‌شود که در آن پس از استخراج 2016 بلوک، سختی شبکه به‌درستی تنظیم نشوداین مورد زمانی اتفاق می‌افتد که به‌دلیل کاهش سریع قیمت بیتکوین و سود استخراج آن، استخراج‌کنندگان به‌سرعت از شبکه خارج شوند.

برخی باور دارند با کاهش قیمت بیتکوین، استخراج‌کنندگانی که نمی‌توانند هزینه‌های استخراج را بپردازند دستگاه‌ خود را خاموش می‌کنندعلاوه‌براین، اگر سختی شبکه هم‌زمان با قیمت بیتکوین کاهش پیدا نکند، قیمت بیتکوین در یک حرکت مارپیچ به صفر می‌رسد.

بسیاری از افراد این ادعا را نپذیرفتند و در چنین شرایطی، ایجاد هاردفورک ( Hard Fork ) را به‌عنوان راه‌حل نهایی مطرح کردنداین افراد بر این باورند که نگرانی در مورد پایان عصر ارزهای دیجیتال امری بیهوده است!

نظریه‌های بسیاری وجود دارد که بر اساس آن‌ها قیمت بیتکوین با سختی شبکه و حتی نرخ هش همبستگی داردبرخی معتقدند که هش و سختی شبکه به قیمت بیتکوین وابسته استدر چنین شرایطی، هرگاه قیمت بیتکوین افزایش ‌یابد، استخراج‌کنندگان بیش‌از‌پیش تشویق می‌شوند تا فرآیند استخراج را آغاز کنند و به امید افزایش قیمت در آینده، قدرت هش و در پی آن سختی شبکه بیتکوین را افزایش دهند.

بااین‌حال، مکس کایزر ( Max Keizer )، یکی از طرفداران پروپاقرص بیتکوین، بر این باور است که این رابطه به‌صورت معکوس عمل می‌کند؛ این امر بدان معنا است که قیمت بیتکوین از نرخ هش و درنتیجه سختی شبکه تأثیر می‌پذیردکایزر از زمانی‌که قیمت هر واحد بیتکوین ۳ دلار بود تا‌به‌حال به این رابطه باور داشته است.

چرا سختی شبکه تغییر می‌کند؟

تا این بخش که با ماهیت سختی شبکه آشنا شدید، ممکن است بپرسید چرا سختی شبکه بیتکوین تغییر می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال باید به‌سراغ کد بیتکوین برویمدر کد بیتکوین این‌گونه تعیین شده است که در هر ۱۰ دقیقه، به‌طور میانگین یک بلوک جدید استخراج شود.

همچنین، استخراج‌کنندگان جهت استخراج بلوک باید عدد نانس ( Nonce ) را پیدا کنندعدد نانس اولین عددی است که هر استخراج‌کننده باید پیش از حل یک بلوک، آن را در بلاکچین پیدا کند.

استخراج‌کنندگانی که از قدرت محاسباتی بالاتری برخوردار باشند، به این معنا که برای انجام سریع‌تر عملیات، از مکانیزم جدیدی استفاده کنند، به‌سرعت می‌توانند عدد نانس مناسب را پیدا کنند و کمتر از ۱۰ دقیقه بلوک جدیدی ایجاد کننداین‌جا است که تنظیم مجدد سختی شبکه اهمیت دارد.

اگر قابلیت تنظیم سختی شبکه به‌طور مجدد وجود نداشت، استخراج‌کنندگان حرفه‌ای در مدت‌زمانی اندک می‌توانستند تمامی بلوک‌ها را استخراج ‌کننددر این صورت، منحنی انتشار بیتکوین که در الگوی اقتصادی پروتکل بیتکوین ترسیم شده است، تحریف می‌شدساده‌تر بگوییم، استخراج‌کنندگان در چنین شرایطی می‌توانند تمام بیتکوین‌ها را استخراج کنند.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی، قابلیت تنظیم مجدد سختی شبکه وارد عمل می‌شود و پیچیدگی مسئله ریاضی موردنظر را بالا می‌برد و درنتیجه، مدت‌زمان تولید بلوک‌های جدید را مجدداً به میانگین ۱۰ دقیقه بازمی‌گرداند.

سختی شبکه بیتکوین چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

درواقع، سختی شبکه متغیری است که میزان دشواری یافتن هشِ مناسب برای هر بلوک را نشان می‌دهدبه‌عبارتی‌دیگر، سختی شبکه نشان می‌دهد که حل یک معمای رمزنگاری‌‌شده تا چه اندازه دشوار است.

نمودار سختی شبکه بیتکوین چه اطلاعاتی را نشان می‌دهد؟

آیا تابه‌حال به نمودار سختی شبکه بیتکوین دقت کرده‌اید؟ اعداد این نمودار یک نسبت را نشان می‌دهنداما این نسبت بیان‌گر چیست؟ این نسبت سختی شبکه بیتکوین را نشان می‌دهد؛ به این صورت که سختی شبکه در مقایسه با هفته گذشته یا روزهای آغازین انتشار بیتکوین، چقدر افزایش یافته است.

تصور کنید روی یک نمودار، اعداد یک تا صد قرار دارند و کامپیوتر در هر دقیقه یک عدد را به‌طور تصادفی انتخاب می‌کنداگر یکی از این اعداد 50 باشد، به‌صورت میانگین دو دقیقه طول می‌کشد تا عددی کمتر از 50 انتخاب شود.

سختی شبکه بیتکوین چه ارتباطی با نرخ هش دارد؟

میزان سختی شبکه بیتکوین با نرخ هش ارتباط مستقیم داردبا افزایش تعداد استخراج‌کنندگان در شبکه بیتکوین، تلاش بیشتری نیز جهت دریافت پاداش صورت می‌گیرددرنتیجه، سختی شبکه هر بلوک افزایش می‌يابددر آخر، هنگامی‌که سختی شبکه افزایش می‌یابد، نرخ هش نیز بالا می‌رود؛ چراکه استخراج‌کنندگان برای حل هر بلوک مجبور می‌شوند به حدس‌وگمان‌های بیشتری روی آورند.

سختی شبکه بیتکوین چگونه و در چه مدت‌زمانی محاسبه می‌شود؟

تقریباً هر دو هفته، سختی شبکه بیتکوین پس از هر ۲۰۱۶ بلوک جدید تغییر پیدا می‌کنداین موضوع بیان‌گر آن است که تولید هر بلوک در فرآیند ایجاد ۲۰۱۶ بلوک، 10 دقیقه طول می‌کشدحال اگر تعداد استخراج‌کنندگان افزایش یابد یا مدت‌زمان فرآیند حل معمای رمزنگاری‌‌شده تغییر کند، سختی شبکه باید نسبت به تعداد استخراج‌کنندگان تنظیم شود.

مثلاً، فرض کنید با افزایش تعداد استخراج‌کنندگان، مدت‌زمان حل بلوک‌ها طی دو هفته ۱۹ هزار دقیقه شود، در این صورت، با استفاده از روش زیر می‌توان میزان تغییر سختی شبکه را محاسبه کرد.

فرآیند حل ۲۰۱۶ بلوک، با توجه به این‌که هر بلوک 10 دقیقه زمان می‌برد، تقریباً ۲۰۱۶۰ دقیقه طول می‌کشداز همین رو، با توجه به تناسب زیر متوجه می‌شویم که سختی شبکه باید ۳/۱ برابر میزان قبلی باشد.

۰۶/۱=19000÷۲۰۱۶۰

کاهش سختی شبکه چه تأثیراتی بر فرآیند استخراج می‌گذارد؟

کاهش سختی شبکه علاوه‌بر این‌که فرآیند استخراج بیتکوین را آسان‌تر می‌کند، کارمزدهای تراکنش را نیز کاهش می‌دهد؛ یعنی کاربرانی که تراکنش‌های خود را با بیتکوین انجام می‌دادند، از این پس کارمزد کمتری پرداخت خواهند کرد.

با کاهش سختی شبکه، استخراج‌کنندگان مستقر در آمریکای شمالی که شامل تحریم استخراج چین نمی‌شوند، سود خواهند کردچراکه پس از کاهش سختی شبکه می‌توانند بیتکوین را سریع‌تر استخراج کنندالبته باید فرآیند استخراج را پیش از افزایش مجدد سختی شبکه آغاز کنند.

با آن‌که ممکن است کاهش سختی شبکه خبر خوبی برای استخراج‌کنندگان و سایر کاربران باشد، اما این موضوع در نهایت موجب آسیب‌پذیری شبکه در برابر هکرها می‌شود.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله با سختی شبکه آشنا شده باشید.

ارز دیجیتال
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی