وزیر فرهنگ: در عصر دیجیتال «داده‌ها» منابع اصلی قدرت و ثروت هستند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از مرکز روابط عمومی‌ و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی بعداظهر امروز در مراسم رونمایی از «داشبورد کتاب، بخش داده‌کاوی کتاب و نشر و پورتال جامع خانه کتاب و ادبیات ایران» با بیان اینکه در بخش ساختاری سه موسسه ادغام شده یعنی خانه کتاب، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی معاونت فرهنگی مشکلات زیادی را به دوش‌ کشید و از این رو از این مجموعه تشکر و قدردانی دارم، اظهار داشت: سعی این مجموعه بر این بوده که تاریخ و تجارب گذشته مجموعه‌ها حفظ و در مسیر این یکپارچه‌سازی انضباط مالی و انسانی حفظ شود.

وی ادامه داد: این یکپارچه‌سازی که باید برای مجموعه این موسسات اتفاق می‌افتاد با وجود کرونا و محدودیت‌ها برکاتی را برای حوزه فرهنگ و هنر داشته و تاثیرات آن را دیده‌ایم که می‌توان به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به عنوان یک نمونه اشاره کرد، منابع مالی، برندسازی و نظام ارتباطی و تعاملی هر سه موسسه باوجود یکپارچه‌سازی به‌گونه‌ای عمل کردند که نسبت به گذشته موثرتر باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در بحث‌های قدرت و ثروت ملی در نگاه کلاسیک یک‌ برداشت داشتیم به این معنا که ‌قدرت ملی موقعیت استراتژیک از نظر جغرافیایی و منابع نظامی بود، در حوزه ثروت هم منابع طبیعی، منابع مالی چون طلا و ‌نقره، سهام بورس و حوزه‌های صنعتی و همچنین مهارت‌های انسانی مدنظر بوده است، اما در نگاه جدید و عصر دیجیتال عنصر اصلی قدرت و ثروت ملی «داده‌ها» است.

صالحی یادآور شد: در عصر جدید ما وارد یک فضای جدید از قدرت و ثروت شده‌ایم، در واقع اینکه در داده‌ها چه اقداماتی می‌توان انجام داد منابع ثروت و قدرت‌ محسوب می‌شود و اگر نگاه به توسعه و ماندگاری ملی داریم باید بر روی داده‌ها کار کرد، این داده‌ها همانند منابع خام نفت و گاز سابق هستند.

وی افزود: در دوره پساسایبری و عصر دیجیتال داده‌ها از طلا و جواهرات و منابع طبیعی خیلی مهم‌تر است و اینها قدرت‌ساز و ثروت‌ساز هستند و اگر چنین نگاهی به داده داشته باشیم آنگاه تک‌تک داده‌ها مهم خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ادغام سه موسسه فوق نیز به ما قدرت پردازش و ساخت آینده قوی‌تر را می‌دهد، اقدام ما در وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی با این نگاه بود که براساس آن داده‌های گذشته را با عنوان بازنگری در نظر بگیریم، این ادغام مجموعه‌ای از داده‌ها را در کنار هم قرار داد و امید است مسیر داده‌پردازی و داده‌کاوی در این ادغام هم به خوبی به پیش برود.

صالحی ابراز داشت: در این ادغام قدم ‌اول ما جمع‌آوری داده‌های داخلی بود اما این داشبوردی که امروز رونمایی می‌شود باید داده‌های بیرونی ‌را هم رصد کند تا بتوانیم ذائقه‌های تولید و مصرف بیرونی را هم ببینیم، هراندازه قدرت ترکیب‌سازی بالا برود امکان‌ برنامه‌ریزی برای نظام‌ حکمرانی، ناشران و تسهیل‌گران را فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: آینده توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ما در گرو این است که تا چه اندازه فرآوری داده‌ها را خواهیم داشت و امید است این گامی که برداشته شده استمرار پیدا کند و تکامل و ‌تعمیق داشته و براین‌اساس آینده وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی و قدر داده‌ها را بدانیم.

۵۸۵۸

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی