خبر خوش برای کرونایی ها / آغاز توزیع واکسن قطره خوراکی کرونا!

به گزارش ساناپرس، هند واکسیناسیون با استفاده از واکسن قطره‌ای کووید۱۹ را آغاز کرد که این واکسن از طریق چکاندن چند قطره در بینی وارد بدن می‌شود. واکسن قطره‌ای کووید۱۹ که توسط شرکت تحقیقات و تولید دارو بهارات بایوتک ساخته شده به نام آی‌ان‌کووک‌سی (iNCOVACC) نامگذاری شده و از طریق چکاندن چند قطره در بینی وارد بدن می‌شود.

هدف از واکسن‌های خوراکی و ریختن قطره در بینی، مصون کردن بافت‌های مجرای تنفسی است با این امید که فرد در مسیر اصلی ورود ویروس کرونا، در برابر آن مقاوم شود.

پیش از این هم چین، در سپتامبر سال گذشته (۲۰۲۲) واکسن خوراکی کووید را تایید و با توزیع و مصرف نوع اسپری آن موافقت کرده بود.

دانشمندان می‌گویند واکسن‌هایی که از طریق بینی وارد بدن می‌شوند ممکن است بتوانند یک لایه ایمنی بیشتر برای فرد فراهم کنند و آن هم ایجاد قشری در بینی و بخش فوقانی دستگاه تنفسی است؛ مسیری که دروازه ورودی ویروس به بدن و تکثیر و رشد آن است.

محققان در آمریکا و بریتانیا هم مشغول تهیه نوع اسپری واکسن کووید هستند که از طریق بینی تزریق می‌شود.

سازمان نظارت بر دارو هند این واکسن را در ماه نوامبر گذشته در قالب واکسن تقویتی و یادآوری تایید کرده بود تا کسانی که پیش از این دوزهای دیگری واکسن‌های کووید ساخت هند را دریافت کرده بودند از این واکسن در آغاز فصل پاییز و زمستان برای ایجاد ایمنی بیشتر استفاده کنند.

یک ماه بعد دسامبر ۲۰۲۲ این سازمان واکسن آی‌ان‌کووک‌سی (iNCOVACC) را به عنوان واکسن اصلی و تقویتی کووید برای بزرگسالان تایید کرد.

کریشنا الا، رئیس شرکت دارویی بهارات بایوتک به شبکه ای‌ان‌آی گفته یکی از ویژگی‌های این واکسن «سهولت در جابجایی و ارسال» آن است چرا که نیازی به سرنگ و سوزن ندارد و ضمنا در مقایسه با واکسن‌های تزریقی ایمنی گسترده‌تری ایجاد می‌کند.

بنابر گزارش وزارت بهداشت هند بیش از ۷۰ درصد از جمعیت هند دست کم دو دوز واکسن کووید دریافت کرده‌اند که به معنای تزریق بیش از دو میلیارد دوز واکسن در این کشور است.

برخی از شرکت‌های داروسازی در پی تولید واکسنی هستند که همزمان برای دو ویروس آنفلوآنزا و کووید کارآیی داشته باشد و با یک دوز ایمنی لازم برای این دو ویروس را فراهم کند.

انتهای پیام

اخبارجامعهسبک زندگیسلامت
پربازدیدکرونا
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی