اگر همسر عصبانی دارید بخوانید!

به گزارش ساناپرس، اگر دادوهوار در خانه به عادت روزمره‌تان تبدیل شود، مطمئن باشید نمی‌توانید چیزی را در زندگی تغییر داده و مشکلات‌تان را حل کنید و به مرور زندگی زناشویی‌تان در خطر نابودی قرار می‌گیرد. خوشبختانه براساس بررسی‌هایی که در زمینه احساسات و ارتباطات انجام شده است، برای نجات دادن زندگی و رابطه‌تان، راه‌حل‌هایی وجود دارد.

رفتار با همسری که فریاد می‌زند

محققان در تازه‌ترین بررسی‌های خود با استفاده از قالب داستان‌گویی روایی-تفسیری به فریاد‌های دیگران گوش داده‌اند تا بتوانند داستان پشت آن فریاد‌ها را درک کنند. در واقع آن‌ها با این روش قصد دارند راهی برای شنیدن حرف‌های فردی که عصبانی است باز کرده و چیزی را که موجب این نوع رفتار شده است، درک کنند. به عبارت دیگر با این روش می‌توانید چیزی را که همسرتان می‌خواهد به شما بگوید، به‌خوبی درک کنید.

محققانی که این روش را به‌کار گرفتند، آن را «اصول شنیدن اخلاقی برای درک» نامیدند. این روش به شما کمک می‌کند از داد و فریاد‌های همسرتان دلخور نشوید و فقط سعی کنید علت این رفتار او را بفهمید. به همین دلیل باید از دو اصل مهم زیر پیروی کنید:

۱. سکوت کردن

برای خوب شنیدن باید کاملا ساکت بمانید و حرفی نزنید. برای اینکه بدانید علت فریاد همسرتان چیست، باید با آرامش به حرف‌های او گوش دهید.

۲. شنیدن با حوصله

فریاد همسرتان را درخواستی تلقی کنید که ارزش شنیدن دارد. وقتی کسی فریاد می‌زند، به این معناست که احساس می‌کند کسی به حرف‌های او گوش نمی‌دهد؛ بنابراین باید با حوصله و بدون کلافگی به حرف‌های او گوش کنید.

به دلایل مختلف ممکن است همسرتان فریاد بزند:

۱. جلب توجه

برخی از افراد وقتی خیلی عصبانی می‌شوند، فریاد می‌زنند. گاهی‌اوقات این افراد احساس می‌کنند دیگران به آن‌ها توجهی ندارند و با فریاد می‌خواهند توجه‌ها را به خود جلب کنند.

۲. اضطراب

وقتی همسرتان به دلیلی مضطرب می‌شود و نمی‌تواند از پس آن به‌خوبی برآید، ممکن است با دادوهوار این احساس خود را بروز دهد. احتمال دارد رفتار او از نگاه دیگران واقعا آزاردهنده به نظر آید، اما یادتان باشد فردی که مضطرب می‌شود درمانده است و به کمک نیاز دارد.

۳. تغییرات فیزیکی

شادی و اندوه با تغییرات شیمیایی و ذهنی در بدن مرتبط هستند؛ بنابراین وقتی در بدن زن یا مرد، تغییرات شیمیایی رخ دهد، احتمال اینکه او دچار خشم ناگهانی و در نتیجه فریاد زدن شود زیاد است. تغییرات شیمیایی بدن حتی با نداشتن خواب خوب شبانه هم رخ می‌دهد؛ بنابراین وقتی همسرتان خواب خوبی نداشته باشد، ممکن است با کوچکترین تحریکی عصبانی شود و فریاد بزند.

علت فریاد‌های همسر هنگام عصبانیت

عصبانیت و داد و فریاد، اثر بسیار بدی روی زوج‌های می‌گذارد که از برخی از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بزرگ شدن مشکلات و احتمال بیماری

وقتی افراد بر سر یکدیگر فریاد می‌زنند، بیشتر مواقع کلمات و جملات نامناسبی به‌کار می‌برند. این برخورد باعث صدمه زدن به احساسات یکدیگر و در نتیجه از بین رفتن روابط خوب بین آن‌ها می‌شود.

چنانچه این رفتار‌ها ادامه یابد، احتمال اینکه مشکلات بزرگتر شده و در نهایت منجر به جدایی زوج‌ها شود، بسیار زیاد است. حتی اگر زن و شوهر متارکه نکنند، ممکن است پس از مدتی به بیماری‌هایی، چون فشار خون بالا و ناراحتی‌های قلبی و اعصاب مبتلا شوند.

۲. افسردگی

اگر مکرر در معرض فریاد‌های همسرتان قرار گیرید و نتوانید رفتار‌های او را کنترل کنید، احتمال افسردگی‌تان بالاست. درواقع وقتی نمی‌توانید جلوی رفتار‌های مخرب او را بگیرید، احساس درماندگی و افسردگی می‌کنید و در نتیجه اندوه و غم وجودتان را فراگرفته و از علاقه‌تان به کار‌های روزمره بسیار کم می‌شود. حتی ممکن است احساس بی‌ارزش بودن کنید و تمرکزتان را از دست دهید یا به فکر صدمه زدن به خودتان بیفتید.

۳. از دست رفتن سلامت روح و روان

بررسی‌های علمی نشان داده، فریاد‌های همسر، سلامت روح و روان افراد، به‌ویژه زنان را در معرض خطر قرار می‌دهد. از این خطرات می‌توان به اختلال اضطرابی، اختلال غذاخوردن و مشکل در روابط اجتماعی با دیگران اشاره کرد.

۴. ترس و نگرانی

یکی دیگر از صدماتی که فریاد‌های گاه‌وبیگاه زوج‌ها به آن‌ها می‌زند، ترس و نگرانی است. وقتی فریاد زدن به الگوی رفتاری یکی از زوجین تبدیل شود، احساس امنیت و اعتماد از میان آن‌ها از بین می‌رود. این وضعیت باعث می‌شود فردی که تحت رفتار‌های بد همسر خود قرار دارد، از بودن کنار او در عذاب و نگرانی باشد و دایم از اینکه هرلحظه ممکن است صدای فریاد همسرش بلند شود بترسد.

۵. دوری از هم

وقتی زوج‌ها به‌جای گفتگوی سالم با یکدیگر دعوا می‌کنند و فریاد می‌زنند، نمی‌توانند روابط سالم خود را حفظ کنند. آن‌ها به یکدیگر مجال نمی‌دهند تا احساسات و افکارشان به‌خوبی درک شود. به همین دلیل به مرور از یکدیگر دور شده و ارتباط خوبی با هم نخواهند داشت.

روش‌های آرام کردن همسر عصبانی

برای اینکه بتوانید همسر عصبانی خود را آرام کنید، چند روش زیر موثر هستند:

۱. آرام بمانید

اگر همسرتان دایما بر سرتان فریاد می‌زند و شما هم همین رفتار را داشته باشید، اوضاع بدتر می‌شود. بهترین راه‌حل آرام ماندن است تا بتوانید صحبت‌های همسرتان را بهتر بشنوید و درک کنید.

۲. بررسی گزینه‌های برخورد مناسب

به دنبال روش‌هایی باشید که همسرتان را آرام می‌کند. از آنجایی‌که زوج‌ها، همسران خود را بهتر از هر کسی می‌شناسند، مسلما می‌توانند روشی برای آرام کردن او بیابند.

۳. بررسی موقعیت

همیشه شرایط آنگونه که به نظر می‌رسد یکسان نیست. اگر به دنبال راه‌حلی برای آرام کردن همسرتان هستید، باید بررسی کنید چه چیزی باعث رنجش و آزار و در نتیجه بلند شدن دادوهوار او شده است. وقتی علت اصلی خشم و فریاد او را تشخیص دهید، بهتر می‌توانید از فریاد‌های بعدی او پیشگیری کنید.

کشف علت اصلی خشم و فریادها، شما را به زندگی شاد و بدون درگیری هدایت می‌کند.

۴. عدم توافق با هر حرف همسر

وقتی همسرتان دایما سرتان فریاد می‌کشد، احتمالا شما را به خاطر خیلی از مسائل مقصر می‌داند. برخی از افراد تصور می‌کنند برای اینکه همسر عصبانی‌شان را ساکت کنند، بهترین کار پذیرفتن حرف‌های اوست. اما این راه‌حل، هرگز مناسب نیست.

با پذیرفتن سرزنش‌های او، در عمل به او نشان می‌دهید راست می‌گوید و حق دارد سرتان فریاد بزند؛ بنابراین هرگز سرزنش‌های او را نپذیرید.

در پایان باید بگوییم به همسرتان اجازه ندهید به رفتار‌های مخرب خود ادامه دهد و با ترفند‌های مناسب، او را آرام کنید. اگر هم نتوانستید جلوی عصبانیت و برخورد‌های نامناسب او را بگیرید، حتما به مشاور خانواده مراجعه کنید.

اخبارسبک زندگیسلامت
پربازدیدهمسر
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی