بهترین فیلم اسپیلبرگ از نگاه منتقدان

استیون اسپیلبرگ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سرشناس هالیوودی و یکی از پولسازترین فیلمسازان تاریخ سینماست که در نزدیک به ۶ دهه فعالیت هنری خود تقریبا به هیچ جایزه‌ای رحم نکرده و نامش در فهرست برندگان هر جایزه سینمایی هست از اسکار، بفتا و گلدن گلوب گرفته تا جشنواره ونیز، جشنواره کن، موسسه فیلم و انجمن کارگردانان آمریکا.

اسپیلبرگ در سال ۱۹۴۶ در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو متولد شد و دوران نوجوانی را در آریزونا گذراند. وی در اواخر دهه ۶۰ میلادی به عنوان یکی از جوانترین فیلمسازان تلویزیونی با استودیو فیلمسازی یونیورسال همکاری کرد. فیلم تلویزیونی تحسین شده دوئل (۱۹۷۲) بود که به اسپیلبرگ شانس کارگردانی برای سینما را داد و وی را در مسیر تبدیل به یکی از بزرگترین غولهای فیلمسازی تاریخ این صنعت قرار داد.

اسپیلبرگ امروزه به عنوان یکی از پیشگامان دوره هالیوود نو یا سینمای پساکلاسیک آمریکا و یکی از پرفروش‌ترین فیلمسازان تاریخ سینما شناخته می‌شود که فیلم‌هایش تاکنون در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد دلار در گیشه جهانی فروش کرده‌اند.

به جرات می‌توان گفت چند نسل مختلف با فیلمهای او بزرگ شدند. اگرچه برخی از این فیلم‌ها، مثل هوش مصنوعی، خیلی مورد تمجید قرار نگرفتند اما بسیاری از شاهکارهای این کارگردان محبوبیت جهانی دارند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی چیت شیت (Cheatsheet) فهرست فیلم‌های محبوب اسپیلبرگ آنقدر بلندبالاست که طرفداران این کارگردان از این که بدانند کدام فیلم او بهترین نقدها را دریافت کرده غافلگیر خواهند شد. عموم سینمادوستان فیلم آرواره‌ها را بهترین اثر اسپیلبرگ می‌دانند چون برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد و هنوز بعد از نزدیک به ۵۰ سال، یکی از ده فیلم پرفروش تاریخ سینماست. برخی نیز باور دارند این عنوان شایسته فیلم پارک ژوراسیک است که پرفروش‌ترین فیلم کارنامه اسپیلبرگ بوده و سه جایزه اسکار دریافت کرده است.

اما امتیازات ثبت شده در وبسایت راتن تومیتوز چیز دیگری می‌گوید؛ براساس داده‌های منتشر شده در این سایت، فیلم ای. تی. موجود فرازمینی با امتیاز ۹۸ درصدی، بهترین فیلم کارنامه هنری اسپیلبرگ از نگاه منتقدان است. ای. تی. که در سال ۱۹۸۲ روی پرده سینماها رفت داستان جوانه زدن و به ثمر رسیدن رابطه‌ای دوستانه میان پسری نوجوان و یک موجود فضایی گمشده را روایت می‌کند.

این فیلم تا سالها پرفروش‌ترین فیلم سینماها بود. با توجه به ترکیب جلوه‌های ویژه شگفت انگیز، موسیقی فراموش نشدنی و داستان جذاب و دلنشین، عجیب نیست که چنین نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده باشد.

سایت راتن تومیتوز نقدهای سینمایی را از سراسر جهان گردآوری کرده و براساس آنها به هر فیلم از ۱۰۰ درصد امتیاز می‌دهد، بنابراین امتیاز ثبت شده در این سایت نشان می‌دهد چند درصد منتقدان یک فیلم را تحسین کرده‌اند.

۵۸۵۸

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی