بهترین درمان یبوست با این روغن بی نظیر!

به گزارش ساناپرس، بهترین درمان یبوست با این روغن بی نظیر!

روغن کنجد روغنی است که از دانه کنجد گرفته می ‌شود و دارای فواید زیادی برای سلامت بدن و پوست و مو است. روغن کنجد سرشار از مواد مغذی و ویتامین E است. این ماده به علت داشتن ترکیباتی مانند توکوفرول، پینورسینول، سزامولین، سزامینول، سسامول خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. روغن کنجد روغنی استخراج شده از دانه کنجد است. دانه کنجد، دانه مغذی با رنگ های سفید، قهوه ای و سیاه است که کنجد سیاه آن دارای عطر بهتر و طعم قوی‌ تر نسبت به انواع دیگر کنجد است.

کنجد چیست؟

کنجد اسم فارسی سمسم است، دانه ‌ای است معروف که از آن روغن می‌ گیرند. بهترین نوع کنجد، کنجد سفید است که تازه و چرب و رسیده باشد. کنجد گیاهی است از رده دولپه‌ ای‌ های پیوسته گلبرگ، که سردسته تیره کنجد ها است. این گیاه یک ساله ‌است و ارتفاعش بالغ بر یک متر است. دانه کنجد از گیاه کنجد گرفته می ‌شود و یکی از قدیمی ترین گیاهان روغنی در جهان محسوب می ‌شود. بسیار مقاوم است و می ‌تواند در انواع شرایط آب و هوایی رشد کند. دانه‌ های کنجد بسیار کوچک هستند، حدود ۲ میلی متر عرض و ۳ تا ۴ میلی متر طول دارند.

طبع روغن کنجد

روغن کنجد طبع گرم و تر خود را از دانه پر ارزش کنجد به ارث برده است. بنابراین مصرف و خرید روغن کنجد به جای روغن‌ های صنعتی و مضر، علاوه بر تامین سلامتی باعث تعادل در طبع بدن شده و سردی مواد غذایی را از بین می‌ برد. اما مصلح روغن کنجد چیست؟ کافیست این روغن با پیاز جوشانده شده یا با آبلیمو مصرف شود.

ارزش غذایی روغن کنجد

کالری روغن کنجد یک اونس دانه خام و خشک کنجد حدود ۱۶۳ کالری و ۱۴.۱۱ گرم چربی، از جمله ۱.۹۶ گرم چربی اشباع شده دارد. از سوی دیگر، دانه های کنجد برشته شده حاوی ۱۶۰ کالری و ۱۳.۶۱ گرم چربی، و ۱.۰۹ گرم چربی اشباع است. دانه های کنجد خام و برشته شده کلسترول ندارند.

خاصیت روغن کنجد

از روغن کنجد می توان به عنوان یکی از مفید ترین و مناسب ترین روغن های موجود در بازار نام برد. روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه های سنی توصیه می کنند. برخی می گویند این روغن را هم می توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بو دار آن طعم دهنده سالاد است. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌ های خوراکی با درصد بالای چربی غیر اشباع دارد. از جمله خواص روغن کنجد می ‌توان به بهبود حافظه، کاهش فشار خون، جلوگیری از بروز آلزایمر می ‌شود و با بهبود عملکرد سلول‌ های عصبی و انتقال پیام میان آن‌ ها، باعث افزایش فعالیت عصبی و یادگیری می ‌شود و در کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون نیز نقش دارد.

انواع روغن کنجد

روغن کنجد را می توانید به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی پیدا کنید. روغن کنجد بو داده را از دانه های بو داده کنجد درست می کنند و تیره رنگ تر است و برای افزودن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار می رود. روغن کنجد معمولی را هم با استفاده از دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنند. هر دوی این روغن ها را باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشان جلوگیری شود، مخصوصا اگر مرتب استفاده نمی کنید.

کاربرد روغن کنجد

آشاميدن روغن کنجد با ادويه ‌ی مناسب باز کننده گرفتگی ‌ها، ملين، مرطوب کننده، چاق کننده و رفع کننده احتراق حادث از خلط گرم است. همچنین خواص این روغن در بهبود تنگی نفس و سرفه‌ های خشک و زخم‌ های ریه و تشنج ناشی از خشکی قوي تر از دانه كنجد است.

قطره جوشانده آن همراه با فلفل سفيد و مصطكی برای باز کردن گرفتگی گوش و ساختن ماسک آن با سفيدۀ تخم مرغ برای تحليل ورم ‌های چشم و غير آن و مخلوط با روغن زيتون و زردۀ تخم‌مرغ برای رفع ورم چشم و با بذر قطونا برای زبری پوست و خارش بدن و سوختگی آتش مفید است.

فواید روغن کنجد برای سلامت بدن

همان طور که چندین بار ذکر شده روغن کنجد خواص بسیاری دارد که برای درمان بیماری ها و حفظ سلامتی می تواند موثر باشد. استفاده از روغن کنجد کمک کننده درمان و رفع بیماری ها است اما چه نوع بیماری هایی؟ در ادامه خواص روغن کنجد ذکر شده و بیماری هایی که به کمک روغن کنجد درمان می شود نیز معرفی می کنیم.

کمک به سلامت قلب و عروق

روغن کنجد یک روغن سالم و طبیعی است که استفاده از آن باعث حفظ سلامتی قلب و رگ ها می شود. از آن جایی که روغن کنجد بیش از ۸۰ چربی غیراشباع دارد، می توان آن را یک روغن درجه یک برای قلب دانست که مصرف آن باعث می شود سلامت قلب شما افزایش پیدا کند. یکی از خواص  روغن کنجد این است که سرشار از منیزیم است و می‌تواند به جلوگیری از فشار خون کمک کند.

خواص ضد التهابی

روغن کنجد خواص ضد التهابی دارد که آن را به یک عامل درمانی طبیعی تبدیل می کند. خواص ضد میکروبی آن به مبارزه با باکتری های مختلفی از جمله استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس و قارچ عامل موثر بر پوست کمک می کند. مخلوطی از روغن کنجد و آب ولرم یک درمان خانگی موثر برای عفونت های قارچی واژینال می باشد.

رفع یبوست

یکی از بهترین درمان ها برای یبوست استفاده از روغن کنجد است که از گذشته و زمان اطباء سنتی به عنوان یک ملین سالم و طبیعی شناخته شده است. روغن کنجد یک ملین ملایم است که استفاده مداوم از آن باعث می شود خشکی روده ها به آرامی رفع شده و یبوست در آن ایجاد نشود. در صورت وجود یبوست هم استفاده مداوم از این روغن به صورت خوراکی و همچنین به صورت مالشی روی شکم و کمر به همراه ماساژ آن ها می تواند باعث حرکت کردن روده ها شده و در نهایت منجر به رفع یبوست شود.

سلامت سیستم عصبی

مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، مانع اختلالات عصبی می شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. مصرف روغن کنجد نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می کند، به رفع عصبانیت کمک می کند، درد های مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد و برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می برند مفید است.

خواص ضد سرطان

دانه کنجد حاوی سسامین و سسامول است که خاصیت ضد سرطانی دارند. روغن کنجد حاوی منیزیم است. همچنین حاوی یک ترکیب ضد سرطان شناخته شده به نام فیتات است.استفاده از این ترکیبات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و حتی جلوگیری از بروز آن می شود. همچنین دانه کنجد با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی کبد را از آسیب اکسیداتیو حفظ می‌ کند و با توجه به اینکه کبد برای روند سم‌زدایی بدن اهمیت زیادی دارد، محافظت از کبد معادل محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری ‌ها از جمله سرطان است.

مفید برای پوست و مو

کنجد با داشتن خواص آنتی اکسیدانی خود به سم زدایی پوست کمک می‌ کند و پوست را سالم و درخشان می ‌سازد و پوست را از پیری حفظ می‌کند. با توجه به خاصیت ضد اکسیدانی خود می‌ تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست عمل کند و از پوست را در برابر آفتاب محافظت کند. روغن کنجد به گردش خون را در پوست سر کمک می ‌کند و به همین دلیل برای رشد مو بسیار مفید است. روغن کنجد به ساقه مو و کیسه‌ های ترشحی مو غذا رسانی می ‌کند. ماساژ پوست سر با روغن کنجد می‌ تواند به درمان شوره سر کمک کند. روغن کنجد خاصیت ضد میکروبی دارد و می ‌توان با ماساژ پوست سر با روغن کنجد پوست سر را از عفونت های قارچی، باکتریایی و شپش محافظت کرد.

کنترل قند خون و دیابت

روغن کنجد دارای مقادیر زیادی منیزیم است که تاثیر زیادی در کاهش قند خون دارد. افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند مصرف روغن کنجد برای آن ها بسیار مفید می باشد. استفاده از روغن روغن کنجد طبیعی باعث می شود گلوکز پلاسما در افراد مبتلا به دیابت کاهش پیدا کند. روغن کنجد یک تنظیم کننده طبیعی قند خون است، مخصوصا برای کسانی که از دیابت رنج می برند.

درمان آرتریت روماتوئید و تقویت استخوان

دانه های کنجد، منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی هستند.آن ها غنی از مس، روی، منیزیم، آهن و کلسیم هستند روغن کنجد به خاطر محتوای روی و مس مشهور است که به تولید گلبول های قرمز خون، گردش خون و متابولیسم کمک می کند. مس نیز به خاطر خواص ضد التهابی معروف بوده و به کاهش درد مفاصل، ورم مفاصل و تقویت استخوان ها کمک می کند.

رفع بیماری های معده

روغن کنجد به دلیل ساختار خاص خود برای رفع بیماری های معده هم مفید است. کسانی که دچار رفلکس معده هستند و کسانی که زخم معده دارند با استفاده از روغن کنجد می توانند امیدوار به رفع مشکل خود باشند. در دانه های کنجد و به تبع آن در روغن کنجد خواص ضد باکتریایی وجود دارد که استفاده از آن باعث می شود هلیکوباکتر پیلوری موجود در معده از بین برود.

خواص روغن کنجد برای لاغری

یکی دیگر از خواص روغن کنجد که بسیار مورد توجه قرار گرفته، تاثیر آن در کاهش وزن است. کنجد حاوی لیگنین است و لیگنین‌ ها باعث افزایش چربی سوزی می ‌شوند. از طرف دیگر چربی روغن کنجد سبب ایجاد حس سیری و در نتیجه دیرتر رسیدن پیام گرسنگی به مغز می ‌شود. کنجد سرشار از فیبر است و استفاده از این روغن به ‌طور منظم در رژیم غذایی به تقویت معده کمک می ‌کند و باعث حس سیری طولانی مدت می ‌شود. میزان سدیم موجود در کنجد پایین است و باعث افزایش دفع آب از بدن می‌ شود که یکی از خواص روغن کنجد برای لاغری و کاهش وزن است.

عوارض زیاده‌ روی در استفاده از روغن کنجد

  • مصرف کنجد و روغن آن در بارداری مضر است، زیرا در بعضی مواقع باعث سقط جنین می‌ شود.
  • روغن کنجد خاصیت سیر کنندگی زیادی دارد و بهترین گزینه برای رژیم‌ های غذایی به حساب می ‌آید اما به دلیل داشتن کالری بالا، در صورت مصرف زیاد باعث چاقی و اضافه وزن می ‌شود.
  • روغن کنجد یک ملین قوی است، بنابراین در صورت مصرف زیاد باعث بروز اسهال می ‌شود.
  • کنجد و مشتقات آن در بعضی از افراد، حساسیت شدیدی به نام شوک آنافیلاکسی ایجاد می ‌کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف، از عدم حساسیت اطمینان حاصل شود.
  • طبع روغن کنجد گرم و تر است، بنابراین توصیه می ‌شود افراد با مزاج گرم در استفاده از این روغن جانب احتیاط را رعایت کنند.

اخبارچند رسانه ایسلامت
پربازدیدروغن کنجد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی