قرارگرفتن در معرض سرب اثرات منفی بر شخصیت دارد

به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، اثرات منفی سرب بر سلامت جسمی و رشد مغزی توسط مطالعات گوناگون تایید شده است؛ ولی مطالعاتی که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سرب در دوران کودکی،‌ اثرات منفی شخصیتی در بزرگسالی دارد.

این مطالعه با بررسی بیش از ۱.۵ میلیون نفر در سراسر آمریکا و اروپا نشان می‌دهد کودکانی که در معرض آلودگی سرب جوی قرار دارند، در بزرگسالی شخصیت سازگاری ندارند، وظیفه شناسی و رضایت کمتری دارند و بیشتر عصبی می‌شوند. برعکس کودکانی که در معرض سرب کمتری بودند، از نظر فکری بالغ‌ترند، زود رنج نیستند، وظیفه شناسند،‌ شخصیت سازگار و تطبیق‌پذیری دارند و احساس رضایت بیشتری می‌کنند.
محققان بر این باورند آلودگی با سرب اثرات جبران ناپذیری بر سلامت دارد.

تشخیص وجود سرب در آب با استفاده از نرم افزار تلفن هوشمند

محققان دانشگاه هیوستون واقع در آمریکا با استفاده از تلفن هوشمند، یک عدسی و یک چاپگر جوهرافشان، یک سیستم ارزان قیمت توسعه دادند که امکان تشخیص وجود سرب در آب شرب را فراهم می‌کند.

در این سیستم، فناوری نانورنگ سنجی و روش میکروسکوپی دارکفیلد (dark-field microscopy) درون یک پلتفرم میکروسکوپ موجود روی گوشی هوشمند ترکیب شده است، تا امکان تشخیص وجود سرب با مقادیری کمتر از میزان خطرناک تعیین شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست فراهم شود.

این سیستم جدید با سرعت بالا و هزینه کم امکان آزمایش آب شرب به منظور تشخیص وجود سرب را به صورت آنی و تقریبا در هر شرایط محیطی در اختیار هریک از شهروندان قرار می‌دهد.

حتی مقادیر بسیار اندک سرب می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در سلامت کودکان و به ویژه افراد آسیب پذیر در برابر آسیب‌های عصبی شود. آژانس حفاظت از محیط زیست حداکثر سرب مجاز در آب شرب را ۱۵ بخش در میلیارد اعلام کرده است، اما بسته‌های آزمایش سرب موجود در بازار دقت کافی را برای اندازه گیری این مقادیر ندارند.

اما دقت سیستم جدید محققان هیوستون به اندازه‌ای است که می‌تواند وجود  سرب به میزان ۵ بخش در میلیارد را در آب شرب تشخیص دهد. حساسیت این سیستم در آب یون زدوده به ۱.۳۷ بخش در میلیارد می‌رسد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی