تشخیص و درمان هموروئید چگونه انجام می‌شود؟

هموروئید یک بیماری مقعدی رایج است که اغلب بزرگسالان بین سنین 45 تا 65 سال به آن مبتلا هستند. با این حال، افراد جوانتر هنوز هم می‌توانند به آن مبتلا شوند، به خصوص اگر مشکلات اسهال یا یبوست را تجربه کنند.

بواسیر می‌تواند در اثر افزایش فشار ناشی از زور زدن بیش از اندازه، نشستن طولانی مدت، سرفه، یبوست یا بارداری ایجاد شود. دو نوع هموروئید وجود دارد، هموروئید داخلی و هموروئید خارجی.

هموروئیدهای داخلی

معمولاً درد کمتری دارند، حتی زمانی که باعث خونریزی می‌شوند. با این حال، هموروئید داخلی ممکن است فراتر از مقعد نیز گسترش یابد و باعث ایجاد چندین مشکل بالقوه شود.

هنگامی که هموروئید بیرون می‌زند، می تواند مقادیر کمی مخاط و ذرات ریز مدفوع را جمع کند که ممکن است باعث تحریکی به نام خارش شود. پاک کردن مداوم برای کاهش خارش می‌تواند مشکل را بدتر کند.

هموروئید خارجی

ناراحت‌ کننده‌ترین هموروئید در نظر گرفته می‌شود، زیرا پوست اطراف مقعد که شامل بسیاری از اعصاب حس‌کننده درد است، تحریک شده و فرسایش می‌یابد. اگر لخته خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود، ترومبوزه شده و درد می تواند ناگهانی و شدید باشد. ممکن است توده‌ای را در اطراف مقعد احساس کنید یا ببینید. لخته معمولا حل می‌شود و پوست اضافی باقی می‌ماند که می تواند خارش و تحریک شود.

وقتی هموروئید باعث درد شدید شود، می تواند کاملاً ناتوان کننده باشد. بنابراین وقتی به آن نقطه ای رسید که دردسرساز شد، مداخله پزشکی توصیه می‌شود.

گزینه‌های درمان هموروئید

اگر هموروئید برای شما تشخیص داده شده، خبر خوب این است که گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارد. اینها شامل درمان‌های خانگی مانند داروهای بدون نسخه (OTC)، حمام سیتز و تغییرات رژیم غذایی است، اما در برخی شرایط می‌تواند به داروهای تجویزی یا حتی لیزر و جراحی نیز گسترش یابد.

 

به یاد داشته باشید که هموروئید قابل درمان است و راه‌هایی برای جلوگیری از عود مجدد این وضعیت ناراحت کننده وجود دارد. برخی از راه‌های جلوگیری از ایجاد توده‌ها در آینده عبارتند از:

درمان خانگی

پرهیز از زور زدن در حین اجابت مزاج، خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا، میوه، سبزیجات و غلات کامل و هیدراته ماندن. ورزش منظم، رفتن به دستشویی به محض احساس نیاز و پرهیز از نشستن برای مدت طولانی نیز می‌تواند به جلوگیری از تشدید مجدد کمک کند.

 

داروهای بدون نسخه

اکثر موارد خفیف هموروئید را می‌توان با کرم‌های موضعی، ژل‌ها، پماد و شیاف آنتی هموروئید و سایر داروهای موضعی درمان کرد. محبوب ترین داروهای معمولا حاوی یک منقبض کننده عروق هستند که برای سفت کردن رگ‌های خونی و کوچک کردن بافت پوست استفاده می‌شود، که به کاهش اندازه هموروئید کمک می‌کند، بنابراین فشار و درد را کاهش می‌دهد.

 

این داروها همچنین شامل محافظ‌های پوست و گاهی اوقات حتی مسکن‌های موضعی مانند لیدوکائین هستند. همچنین برخی از داروهای هموروئید وجود دارند که حاوی هیدروکورتیزون، یک استروئید است که به کاهش التهاب و در نتیجه کاهش فشار و درد کمک می‌کند.

 

اگر وضعیت شدیدتر باشد، پزشک ممکن است داروی قوی‌تری را تجویز کند، که اغلب ترکیبی از هیدروکورتیزون و پراموکسین است. این داروها با کاهش اندازه توده و همچنین بی حس کردن ناحیه برای کاهش ناراحتی عمل می‌کنند.

 

لیزر هموروئید

مسئله مهمی که ذهن بیماران را درگیر می‌کند، انتخاب بهترین راه درمان بواسیر است. افراد مبتلا به این عارضه علاوه بر احساس خجالت، به دلیل ترس از جراحی خیلی دیر برای درمان اقدام می‌کنند و باعث پیشرفته شدن بیماری و سخت تر شدن مراحل درمان می‌شوند. اما برای درمان بواسیر چه باید کرد؟

طی فرآیند لیزر بواسیر، عروق آسیب دیده مقعد با تابش اشعه مستقیم و یکپارچه اشعه لیزر و بدون درد و خونریزی از بین می‌رود. بیمار بلافاصله بعد از این عمل مرخص می شود و به زندگی عادی خود برمی‌گردد. البته رعایت برخی نکات بعد از لیزر ضروری است.

درمان قطعی بواسیر یا هموروئید با لیزر که امروزه جایگزین عمل های سنتی شده، به دلیل نتایج رضایت بخشی که تا کنون داشته مورد استقبال بیماران و پزشکان قرار گرفته است. روش لیزر درمانی به عنوان جدیدترین متد درمان انواع عارضه های نشیمنگاهی شناخته می شود که کاملا ایمن، بی خطر و سریع است.

برای درمان هموروئید بیرون زده، ترومبوزه و خونی هم از همین روش نوین استفاده می‌شود و می توان گفت که اثربخشی لیزر در انواع مختلف هموروئید یکسان است.

 

امکانات مرکزی که برای لیزر هموروئید به آن مراجعه می‌کنید، نوع دستگاه لیزر و میزان تجربه و تبحر پزشک از موارد مهمی هستند که باید به آن توجه کنید. کلینیک پایتخت یکی از قدیمی ترین مراکز لیزر هموروئید و سایر بیماری‌های نشیمنگاه در تهران است که با داشتن پزشک متخصص و مجرب و کادری حرفه ای، توانسته طی این سال‌ها رضایت بیماران را جلب کند.

عمل جراحی

برای هموروئیدهای داخلی بزرگ یا هموروئیدهای خارجی بسیار ناراحت کننده، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص جراحی ارجاع دهد یا ممکن است بخواهد هموروئیدکتومی سنتی برای برداشتن آنها انجام دهد، یا تکنیک های جدیدتر با استفاده از منگنه یا سنسور داپلر برای شناسایی و قطع جریان خون. درمان‌های پزشکی موثر هستند، اما اگر رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر ندهید، هموروئید ممکن است عود کند.

 

سایر گزینه‌های غیر جراحی

هنگامی که هموروئید داخلی با وجود درمان خانگی همچنان علائم ایجاد می‌کند، پزشک ممکن است یک روش غیرجراحی در مطب را توصیه کند. در اینجا رایج‌ترین گزینه‌ها وجود دارد:

 

رابربند یا بستن با نوار لاستیکی

این روش پرکاربردترین روش برای درمان هموروئید داخلی است. یک نوار الاستیک کوچک در کانال مقعد و دور هموروئید قرار بسته می‌شود. این نوار گردش خون بواسیر را قطع می‌کند که باعث خشک شدن و افتادن هموروئید در عرض چند هفته می‌شود. این روش نیازی به بیهوشی ندارد، اگرچه گاهی اوقات در صورت احساس ناراحتی از یک عامل بی حس کننده استفاده می‌شود.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی درمانی است که شامل تزریق یک محلول شیمیایی به رگ‌های خونی است. این محلول باعث واکنش موضعی می‌شود که با جریان خون در داخل هموروئید تداخل پیدا می‌کند و باعث کوچک شدن آن می‌شود.

 

معاینه و تشخیص بواسیر

بواسیر می‌تواند بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد شود، اما اغلب با یبوست مزمن یا اسهال، زور زدن در هنگام اجابت مزاج و نشستن طولانی مدت همراه است.

هر چقدر هم که صحبت کردن در مورد آن ناراحت کننده باشد، مهم است که با یک پزشک متخصص صحبت کنید و در مورد علائم خود شفاف باشید. اگر مشکوک به هموروئید هستید پزشک شما می تواند معاینه را انجام دهد و در صورت لزوم شما را به متخصص ارجاع دهد. به طور کلی، متخصصی مانند متخصص گوارش یا پروکتولوژیست تنها در صورت وجود نگرانی در مورد عوارض توصیه می‌شود.

 

معاینه فیزیکی مقعد معمولاً تشخیص هموروئید خارجی را تایید می‌کند زیرا به راحتی قابل مشاهده است. معاینه فیزیکی احتمالاً شامل یک معاینه دیجیتالی پایین راست روده است که می‌تواند ساختار ماهیچه‌ها را تأیید کند و اغلب پولیپ‌ها یا تومورها را پیدا کند.

 

آنوسکوپی نوع دیگری از معاینه فیزیکی است. این دستگاه از یک آنوسکوپ با نور برای بررسی دیواره داخلی کانال مقعد و پایین ترین قسمت راست روده استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، ابزار کوچک و سختی به نام آنوسکوپ یا اسپکولوم مقعدی در چند اینچ وارد مقعد می‌شود. هر چند ممکن است ترسناک به نظر برسد، آنوسکوپی بدون درد انجام می‌شود، اگرچه ممکن است کمی فشار احساس کنید.

 

در برخی موارد، ممکن است معاینه کامل تری از روده بزرگ پیشنهاد شود، در این صورت می‌توان از کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر استفاده کرد.

 

برخی از سوالاتی که پزشک شما ممکن است در طول قرار ملاقات شما بپرسد عبارتند از:

 

  • علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا قبلا این را تجربه کرده اید؟
  • آیا دارویی مصرف می‌کنید؟
  • سابقه ابتلا به کدام بیماری ها را دارید؟
  • آیا در خانواده شما خصی به این مبتلا بوده؟

 

همچنین ممکن است شما هم سوالاتی از پزشک معالج‌تان داشته باشید:

 

  • گزینه‌های درمان من چه هستند؟
  • آیا نیاز به انجام تست دارید؟
  • آیا معاینه فیزیکی انجام خواهد شد؟
  • چقدر طول می‌کشد تا بیماری خوب شود؟
  • چه چیزی باعث هموروئید شد؟

سلامتکسب و کار
بواسیرجراحی بواسیردرمان بواسیردرمان هموروئیدلیزر بواسیرهموروئید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی