طرح‌های دانش بنیان راه گشای صنعت، اعتبار پژوهشی دریافت می‌کنند

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، علی وحدت روز چهارشنبه در رویداد مجازی گرنت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی در صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ماموریت اصلی این صندوق  تامین مالی شرکت‌ها است. در این راستا ابزارهای متنوع تامین مالی برای حدود ۶۱۰۰ شرکت دانش بنیان شناسایی شده، ارایه شده است که از آن جمله می‌توان از بازار سرمایه، صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری تخصصی نام برد. 

وی بیان کرد: با استفاده از این ابزارهای مالی در تلاش برای تامین منابع مالی برای شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و فناور، شرکت‌های خلاق و نوآفرین هستیم.

وحدت اظهار داشت: در این راستا به چرخه عمر شرکت‌ها نیز توجه داریم و بر این اساس در صورتی که شتاب دهنده‌ای اقدام به جذب شرکت‌های فناور کند، مورد حمایت صندوق نوآوری قرار خواهد گرفت.

رییس هیات مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر ضرورت حمایت از بخش تحقیق و توسعه تسریح کرد: هسته‌های پژوهشی و فارغ التحصیلانی که در حوزه لبه فناوری تحقیقات انجام می‌دهند باید با استفاده از مکانیزم‌هایی به شرکت‌های دانش بنیان متصل شوند که در حال حاضر پلتفرم‌های آن ایجاد و صندوق نوآوری نیز در این زمینه وارد عمل شده است و اولین سرویس خود را در این حوزه در قالب اعطای گرنت تحقیق و توسعه در زمینه حوزه هوش مصنوعی اجرایی کرده است.

وحدت ادامه داد: گرنت تحقیق و توسعه حمایت از تحقیق و توسعه‌ای است که رفع آن از طریق شرکت‌های دانش بنیان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: فناوری‌های آینده که در حال حاضر کمتر مورد نیاز صنعت و کسب و کارهای ما است و برخی از آنها مورد توجه قرار گرفته و شتاب دهنده‌هایی که این نوع فناوری‌ها را مهم تشخیص دهند، بسته حمایتی تا تجاری سازی دریافت خواهند کرد.

رییس هیات مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: طرح‌های برگزیده این رویداد نیز پس از داوری موفق به دریافت گرنت صندوق خواهند شد.

پرداخت ۱۰۰درصدی هزینه تحقیق و توسعه در فناوری های آینده

مشاور رییس هیات مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق ۱۰۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه را در فناوری‌های آینده که شامل نانو، زیست فناوری، فضایی، حمل و نقل پیشرفته، سلول‌های بنیادی، گیاهان دارویی، اقتصاد دیجیتال، فوتونیک، آب و انرژی می شود، پرداخت می کند.

سید محمد مهدوی با اشاره به تاریخچه تشکیل این صندوق ذیل قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، افزود: “افزایش خدمات” و “تنوع بخشی به خدمات” دو رویکردی است که در دوره جدید فعالیت صندوق در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس حجم خدمات ارائه شده از سوی این صندوق به شرکت‌ها ۱۰ برابر مجموع سال‌های گذشته شده است.

وی بیان کرد:  “تسهیلات”، “ضمانت نامه”، “سرمایه در گردش” و “توانمند سازی”  چهار دسته از خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان است. یکی از حمایت‌های این صندوق توجه به تحقیق و توسعه در چرخه عمر شرکت‌های دانش بنیان است که در این زمینه حمایت‌هایی پیش بینی شده ضمن آنکه با تسهیلات “هم سرمایه گذاری” به عبور شرکت‌ها از دره مرگ و تجاری سازی آنها کمک می شود.

مهدوی با تاکید بر اینکه با این رویکرد، کار صندوق با ارائه و تولید فناوری به پایان نمی‌رسد، اظهار داشت:اینکه شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند، نیاز به حضور نهادهای دولتی است.

۲۹۴ هزار مقاله و ۶۲۲ هزار پایان نامه خروجی تحقیق و توسعه در کشور

مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی درباره ظرفیت‌های تحقیق و توسعه در کشور، افزود: در حال حاضر ۲۵۷ هزار عضو هیات علمی، ۷۰۰ هزار دانش آموخته دانشگاه‌ها، ۹۹۵ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ۲ هزار نفر دانشجوی پسا دکتری در کشور هستند که خروجی آنها شامل ۲۹۴ هزار مقاله و ۶۲۲ هزار پایان نامه است.

وی در خصوص چالش‌های همکاری شرکت‌های دانش بنیان و فناوران با دانشگاه‌ها، گفت: ارجاع دیر هنگام نیازهای فناورانه، چالش زبان مشترک میان صنایع و دانشگاه‎‌ها، نقطه تماس بهینه شامل آزمایشگاه‌ها و سیستم پژوهشی، ماهیت حقوقی قراردادهای همکاری، ماهیت بودجه و اعتبار اکتساب فناوری و انگیزه اساتید و بازیگری نظام ارتقای اعضای هیات علمی از جمله چالش‌های ارتباط شرکت‌ها با دانشگاه‎ ها است.

وی درمورد نقش نهادهای حامی در این زمینه نیز عنوان کرد: عموما فناوری‌هایی که از سوی شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود، جزو فناوری‌های گلوگاهی هستند ولی برخی از فناوری‌ها که در لبه دانش قرار دارند، در حال حاضر صنایع تقاضایی برای آن ندارند.

مهدوی گفت: از این دسته از فناوری‌ها با نام فناوری‌های آینده یاد می شود. این فناوری‌ها شامل نانو، زیست فناوری، فضایی، حمل و نقل پیشرفته، سلول‌های بنیادی، گیاهان دارویی، اقتصاد دیجیتال، فوتونیک، آب و انرژی است و ۱۰۰ درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه این فناوری‌ها از سوی صندوق پرداخت خواهد شد.

مشاور رییس هیات مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اعطای گرنت تحقیق و توسعه از سوی این صندوق گفت: در حال حاضر ۳۲۳ درخواست دریافت گرنت به صندوق ارسال شده است که ۲۱۶ مورد از این درخواست‌ها مورد تایید قرار گرفته و ۹۲ مصوبه در کمیته تحقیق و توسعه در دست بررسی است.

مهدی با بیان اینکه در فراخوان این گرنت ۲۰۳ هسته پژوهشی مشارکت داشتند، افزود: گرنت تحقیق و توسعه یک خدمت جوان در صندوق است و اولین رویداد آن نیز در حوزه هوش مصنوعی برگزار شد. امید است در این رویداد تعامل موثری میان نهادها و دستگاه‌ها ایجاد شود.

دانشگاه آزاد اسلامی رتبه نخست  دانشگاه های کشور در حوزه هوش مصنوعی

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر  دانشگاه آزاد اسلامی رتبه نخست را در بین دانشگاه ها در زمینه هوش مصنوعی دارد.

علی اصغر انصاری افزود: ابر رایانه سیمرغ از دستاوردهای پژوهشگاه فناوری اطلاعات است که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره برداری رسید و خدمات لازم را به پژوهشگران ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: پروژه‌ ای در زمینه پراکندگی و شیوع زمانی و مکانی بیماری کرونا در استان تهران با همکاری ستاد کرونا و برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی اجرایی شد.

انصاری بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه گذاری‌های کلانی در زمینه هوش مصنوعی ( AI) کرده اند. ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی به ترتیب کشورهای “چین”، “آمریکا”، “بریتانیا”، “هند”، “آلمان”، “ژاپن”، “فرانسه”، “کانادا”، “ایتالیا” و “اسپانیا” هستند.

وی گفت: ۱۰ دانشگاه برتر در حوزه هوش مصنوعی در ایران به ترتیب شامل “دانشگاه آزاد” با ۱۱ هزار و ۶۸۳ مدرک، دانشگاه تهران” با ۶ هزار و ۲۳۱ مدرک، “دانشگاه صنعتی امیرکبیر” با ۴ هزار و ۵۱۱ مدرک، “دانشگاه علم و صنعت” با ۳ هزار و ۱۸۳ مدرک”، “دانشگاه صنعتی شریف” با ۳ هزار و ۶۷ مدرک، “دانشگاه تربیت مدرس” با ۲ هزار و ۲۹۰ مدرک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی” با ۲ هزار و ۸۸ مدرک، “دانشگاه شیراز” با هزار و ۹۶۰ مدرک، “دانشگاه تبریز” با هزار و ۸۱۵ مدرک و دانشگاه فرودسی مشهد” با هزار و ۷۹۸ مدرک است.

انصاری با تاکید بر اینکه در دنیا عمده سرمایه گذاری‌ها در این زمینه با مشارکت بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت ارتباطات در زمینه توسعه هوش مصنوعی  مربوط به فرآیندهای پردازش و ذخیره سازی داده‌ها است که باید پلتفرم‌هایی برای حضور بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری در این زمینه ایجاد شود.

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: بعد از راه اندازی ابر رایانه سیمرغ، راه اندازی ابررایانه “مریم” در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد. علاوه بر اینها پروژه دیگری در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی تعریف شده که در حد ابر رایانه سیمرغ است و پیش بینی می‌شود تا بهار سال آینده در دسترس قرار گیرد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی