کاربرد انواع میکسر هموژنایزر در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی

یکی از مهمترین دستگاه‌‌ها‌ در خطوط تولید انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، غذایی و دارویی دستگاه میکسر هموژنایزر است. این دستگاه با همگن سازی و تولید امولسیون و سوسپانسیون در کمترین زمان ممکن تاکنون نقش مهمی‌‌در بازدهی و افزایش سرعت تولید محصولات آرایشی بهداشتی، غذتیی و دارویی داشته است؛ علاوه بر آن مصرف بهینه انرژی و عملکرد بالا دستگاه میکسر هموژنایزر از مهم ترین ویژگی‌های‌ این دستگاه پیشرفته و مدرن به شمار می‌رود. ما در این مطلب کاربرد دستگاه هموژنایزر را در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی بررسی می‌کنیم.

دستگاه هموژنایزر چیست؟

قبل از اینکه کاربرد دستگاه هموژنایزر را بررسی کنیم لازم است که ابتدا اشاره‌ای به چگونگی عملکرد این دستگاه داشته باشیم. همانطور که در مقدمه عنوان شد از دستگاه میکسر هموژنایزر در خطوط تولید امولسیون و سوسپانسیون در کارخانه‌های‌ تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، غذایی و صنایع دارویی استفاده می‌شود. جزء آبی، روغنی و پودری ماده های اصلی برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی، غذایی و دارویی هستند که در یکدیگر حل می‌شوند و ترکیبات پایداری ایجاد می‌کنند. بدین صورت که ذرات مایع اول به صورت قطرات ریز در میان مایع دوم پراکنده و در نهایت حل می‌شود؛ به عبارتی وظیفه میکسر هموژنایزر عملیات کاهش یک ماده به ذرات بسیار ریز و کوچک و توزیع آن در یک مایع دیگر به صورت کاملاً یکنواخت و همگن است.

بنابراین دستگاه هموژنایزر صنعتی به صورت تخصصی برای تولید امولسیون و سوسپانسیون ثابت و پایدار با طول عمر بالا و بدون حباب ساخته شده است. این دستگاه به نام میکسر هموژنایزر، خلا مخزن، هموژن میکسر، هموژن میکسر برش و غیره هم شناخته می‌شود. میکسر هموژنایزر علاوه بر ساخت امولسیون و سوسپانسیون‌‌ها‌ برای آسیاب و انحلال ذرات در تولید مواد غذایی و همچنین در صنایع بهداشتی، فرایندهای شیمیایی و صنعت تولید رنگ و رزین نیز به کار برده می‌شود.

اگر برای خطوط تولیدی محصولات کارخانه خود نیاز به خرید میکسر هموژنایزر دارید همچنان در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

عملکرد میکسر هموژنایزر

عملکرد دستگاه بر اساس رتور و استاتور پمپ هموژنایزر است؛ در واقع با حرکت روتر، پمپ هموژنایزر مواد را به سمت استاتور با استفاده از قدرت مکش خود هدایت می‌کند. با عبور مواد از فاصله‌های‌ بسیار ریز و میکرونی که میان موتور و استاتور است اجزای مواد به ذرات بسیار ریزی خرد می‌شود.

انواع فرایندهای اختلال و همگن سازی، اختلال تمام فرآیندهای میکس امولسیون سازی، همگن سازی، گرمایش و سرمایش به وسیله این دستگاه قابل انجام است. به طور کلی دستگاه میکسر هموژنایزر با تولید قطرات و ذرات ریز با ابعاد ۲ الی ۵ میکرون نقش چشمگیری در افزایش کیفیت و سرعت تولید محصولات بهداشتی و آرایشی، لوسیون‌‌ها‌، انواع پماد، کرم‌‌ها‌ و امولسیون‌‌ها‌ دارد.

 

اهمیت میکسر هموژنایزر در صنایع غذایی

علاوه بر استفاده گسترده از میکسر هموژنایزر در صنعت ساخت دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی، این دستگاه به دلیل تاثیر آن در تغذیه سالم در صنایع غذایی نیز کاربرد زیادی دارد. میکسر هموژنایزر با یکنواخت سازی و همگن سازی پیشرفته مواد، تاثیر مهمی‌در بهبود ویسکوزیته بدون نیاز به مواد افزودنی دارد. میکسر هموژنایزر باعث شکستن پیوند‌های‌ هیدروژنی در الیاف ویسکوزیته می‌شود و در نهایت آن را با پیوند‌های‌ هیدروژنی با آب جایگزین می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت استفاده از دستگاه هموژنایزر و همگن سازی روشی برای کاهش و جلوگیری از کاربرد طعم دهنده‌‌ها‌ و رنگ‌های‌ مصنوعی در مواد غذایی است. به همین دلیل این روزها شما می‌توانید هنگام خرید بر روی بسته‌های‌ مواد غذایی عباراتی مانند ارگانیک، بدون مواد افزودنی، بدون مواد نگهدارنده، بدون طعم دهنده‌های‌ مصنوعی را بیشتر به چشم ببینید.

·         کاربرد میکسر هموژنایزر در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی

انواع دستگاه هموژنایزر در خطوط تولید کارخانه‌های‌ محصولات بهداشتی و دارویی و همچنین صنایع غذایی به صورت گسترده استفاده می‌شود. مدل‌های‌ مختلف میکسر هموژنایزر بر اساس سیستم عملکرد و کاربرد آن‌‌ها‌ در هر صنعت متفاوت است. در  ادامه مطلب انواع میکسر هموژنایزر صنعتی را که در صنایع غذایی، دارویی و  بهداشتی کاربرد دارند عنوان خواهیم کرد.

 

 میکسر هموژنایزر همگن ساز مکانیکی

این دستگاه تحت خلا مکانیکی عمل می‌کند و روتور، استاتور و پره مهمترین قسمت‌های‌ تشکیل دهنده این دستگاه به شمار می رود. در میکسر هموژنایزر مکانیکی، عملیات همگن سازی مواد غلیظ و فوق ویسکوز در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل انجام است. عملکرد دستگاه هموژنایزر همگن ساز مکانیکی چندان پیچیده نیست. در واقع حرکت سریع چنگک‌‌ها‌ باعث می‌شود ذرات مواد در زمانی بسیار کوتاه، فشرده و خرد و در نتیجه عملیات همگن سازی انجام شود.

 

·         کاربرد میکسر هموژنایزر مکانیکی در صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی

در صنعت ساخت لوازم بهداشتی و آرایشی از میکسر هموژنایزر همگن ساز مکانیکی برای تولید محصولاتی چون لاک، رنگ مو، ژل مو، انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده می‌شود. همچنین کاربرد این دستگاه در صنایع دارویی برای تولید انواع آمپول، شربت، پماد و در صنایع غذایی برای تولید انواع سس، کرم فیل و … می‌باشد.

 

میکسر هموژنایزر همگن ساز  فشار قوی

از این دستگاه برای فرایند همگن سازی محصولات مایع در صنایع غذایی مانند لبنیات و نوشیدنی ها استفاده می‌شود. بدین صورت که نمونه‌‌ها‌ بر اثر حرکت رفت و برگشتی پیستون‌های‌ دستگاه، تحت فشار قرار می‌گیرند و بعد از عبور شیر یا آّبمیوه به صورت ذرات بسیار ریز در می‌آیند. ابعاد ذرات عبوری در این دستگاه قابل تنظیم است.

دستگاه هموژنایزر التراسونیک

عملکرد این دستگاه که به نام هموژنایزر آزمایشگاهی نیز شناخته می‌شود بر اساس امواج مافوق صوت می‌باشد. در واقع دستگاه با ایجاد موج، ارتعاش محیطی نمونه را به سرعت بالا می‌برد. در اثر این ارتعاشات و جنبش‌های‌ سریع، حفره‌های‌ بسیار ریزی در بافت مایع ایجاد می‌شود. در نتیجه با ایجاد سیلان در مایه میکرو حباب‌‌ها‌ تشکیل می‌گردد.

·         کاربرد هموژنایزر آزمایشگاهی در صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی

کاربرد دستگاه هموژنایزر آزمایشگاهی در صنایع آرایشی و بهداشتی برای ساخت ماسک آرایشی، رنگ مو، لاک ناخن، شامپو و غیره می‌باشد. از این دستگاه در صنایع دارویی نیز برای تولید شربت‌های‌ امولسیون استفاده می‌شود.

راهنمای خرید دستگاه میکسر هموژنایزر

هنگام خرید دستگاه میکسر هموژنایزر صنعتی باید به نکات مهمی‌دقت کنید. قبل از هر چیز استانداردهای کنترل کیفی دستگاه را در نظر داشته باشید و دقت کنید که دستگاه مورد نظر دارای تایید رسمی‌واحد QC باشد. همچنین ویژگی‌هایی مانند قابلیت خنک کاری، امکان تنظیم دور و چرخش، استهلاک پایین، مصرف انرژی کم، گرمایش از کف و بدنه محکم و طول عمر بالا از قابلیت‌‌ها‌ و امکانات ویژه ای است که در هنگام خرید میکسر هموژنایزر باید مدنظر قرار دهید.

علاوه بر آن خدمات پس از فروش میکسر هموژنایزر می‌تواند شما را نسبت به کیفیت دستگاه و خدمات سرویس و نگهداری آن در صورت هرگونه ایراد و یا نقص فنی راحت کند.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب عنوان شد انواع دستگاه میکسر هموژنایزر نقش مهمی‌در تسریع روند تولید خطوط صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی دارد. به کارگیری این دستگاه باعث ایجاد امولسیون پایدار، محلول‌های‌ بدون آگلومره و… می‌شود. این دستگاه‌‌ها‌ در مدل و اندازه‌های‌ مختلفی ساخته می‌شود. اگر قصد خرید دستگاه میکسر هموژنایزر صنعتی را دارید با کارشناسان شرکت رادان ماشین در تماس باشید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت‌‌ها‌ می‌توانید به نشانی https://radanmachine.com/ مراجعه کنید و یا با کارشناسان شرکت از طریق شماره‌های‌ درج شده بر روی این سایت در تماس باشید.

رپورتاژ آگهی ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد )

 

فناوریکسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی