آموزش خرید خودرو در بورس کالا

آموزش خرید خودرو از بورس

با کم‌رنگ شدن و رفته‌رفته حذف شدن قرعه‌کشی خودرو توسط خودروسازان و جایگزینی بورس کالا به عنوان مرجع اصلی عرضه خودرو در آن، بسیاری از افراد با طی کردن مراحلی همچون دریافت کد بورسی وارد بورس کالا شدند تا بتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.

اگر شما هم به دنبال خرید خودروی مورد علاقه خود از بورس کالا هستید، می‌توانید با خواندن این مقاله مراحل مختلفی را که باید طی کنید تا خرید خودرو در بورس کالا را انجام دهید، به شما آموزش می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

احراز هویت در سجام و دریافت کد بورسی

برای خرید خودرو از بورس در ابتدا نیاز است تا در سامانه سجام احراز هویت کنید و سپس با رجوع به یک کارگزاری برای دریافت کد بورسی اقدام کنید. در این صورت می‌توانید سایر مراحل را طی کنید.

تمامی این مراحل به صورت آنلاین قابل انجام است و به راحتی و مرحله به مرحله می‌توانید پیش بروید.

دریافت کد بورس کالا از کارگزاری

زمانی که کد بورسی داشته باشید، کارها را سریع‌تر می‌توانید پیش ببرید. در این مرحله کافی است تا تعدادی قرارداد و توافقنامه با کارگزاری امضا کنید که در مورد بورس کالاست و مراحل اداری را برای ورود به بورس کالا طی می‌کنید. سپس می‌توانید کد بورس کالا برای بازار فیزیکی را دریافت کنید که در آن خرید و فروش خودرو اتفاق می‌افتد.

همچنین طی این فرایند باید به بانک مراجعه کنید و با برگه کارگزاری به باز کردن یک حساب وکالتی اقدام کنید. حساب وکالتی به کارگزاری این امکان را می‌دهد که هنگام خرید خودرو، حساب شما توسط بانک مسدود شود تا سفارش خرید شما تکمیل شود.

 

به عبارتی حساب وکالتی همان حسابی است که باید پول خرید خودرو را در آن قرار دهید. باز کردن یک حساب وکالتی زمان زیادی نمی‌برد و همچون سایر حساب‌ها در بانک‌ها محسوب می‌شود.

مراحل دریافت کد بورس کالا

نحوه ثبت‌نام و دریافت کد بورس کالا ممکن است در کارگزاری‌های گوناگون متفاوت باشد و در بعضی از آن‌ها صرفاً با مراجعه حضوری به شما کد بورس کالا داده شود اما در برخی دیگر به صورت آنلاین نیز می‌توانید نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام کنید.

 

 

برای به دست آوردن خودرو کافی است تا آموزش خرید خودرو از بورس را یاد بگیرید. به همین دلیل در ادامه، روند دریافت کد بورس کالا را در کارگزاری فارابی به شما نشان می‌دهیم تا با مراحل و اطلاعاتی که در دریافت این کد ضروری است، آشنا شوید.

  1. به سایت  ebgo.irمراجعه کنید و روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک کنید.

ثبت نام در بورس کالا

 

  1. سپس به شما لیستی از مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورس کالا نمایش داده می‌شود که بسیاری از آن‌ها اختیاری است اما مورد الزامی نمونه امضا بر روی یک برگه سفید است که باید از قبل آن را تهیه کنید و سپس در سایت آپلود نمایید
  2. در گام بعدی باید کد ملی و شماره موبایلی که در سجام ثبت شده را وارد کنید تا یک پیامک برای شما ارسال شود.
  3. کد دریافتی از پیامک را وارد کنید و به صفحه بعد بروید.
  4. سپس یک صفحه برای شما باز می‌شود که باید مشخصات فردی خود را در آن وارد کنید(ثبت موارد ستاره‌دار الزامی است).
  5. در صفحه بعدی اطلاعات مربوط به آدرس را وارد کنید.
  6. در بخش بعدی باید اطلاعات شغلی را ثبت کنید و در بخش نوع فعالیت گزینه “خرید خودرو” را انتخاب کنید.
  7. در بخش بعد ارزش روز دارایی و متوسط درآمد ماهانه خود را وارد کنید.
  8. پس از تکمیل اطلاعات به شما یک برگه معرفی‌نامه نشان داده می‌شود که باید آن را پرینت بگیرید و به بانک ارائه کنید تا بتوانید حساب وکالتی باز کنید (جهت تسریع در روند افتتاح حساب وکالتی، توصیه می‌کنیم بانک ملت را انتخاب نمایید.)

افتتاح حساب وکالتی

  1. در مرحله بعدی از نمونه امضای خود عکس بگیرید و آن را در سایت بارگذاری کنید.

 

  1. در پایان به شما یک صفحه نمایش داده می‌شود که باید به بخش تعهدات مشتری بروید و گزینه “بازار فیزیکی بورس کالا” را انتخاب کنید. متن تعهد را به خوبی مطالعه کنید و در پایان گزینه “قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی” را انتخاب کنید.

پذیرفتن شرایط و قوانین و تایید نهایی

 

پس از انجام این مراحل، یک پیامک از طرف کارگزاری دریافت می‌کنید. در این پیامک ممکن است موارد ناقصی در پرونده شما نیز ذکر شود که سپس باید به تکمیل پرونده خود نزد کارگزاری بپردازید. درصورتی که اطلاعات شما به صورت کامل و بدون نقص ثبت شده باشد برای شما طی یک یا دو روز کاری کد بورس کالا برای بازار فیزیکی صادر می‌شود. کد بورس کالا به همراه نام کاربری و رمز عبور به موبایل شما پیامک خواهد شد.

اطلاع از زمان و نحوه خرید

پس از دریافت کد بورس کالا و شارژ حساب وکالتی اکنون می‌توانید وارد بورس کالا شوید و با قرار دادن سفارش خودروی خود را خریداری کنید. در این مرحله باید با رجوع به سایت بورس کالا یا سایت کارگزاری و خبرنامه‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شود. خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود، را بشناسید.

سپس کامل اطلاعیه آن را بخوانید. مواردی همچون زمان و تعداد عرضه و همچنین شرایط تحویل و قیمت پایه در آن درج شده که با اطلاع از آن‌ها می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که در چه زمانی خودروی خود را تحویل می‌گیرید یا اینکه تا چه اندازه حساب خود را شارژ کنید.

خرید خودرو در بورس کالا از طریق سامانه کارگزاری

خرید خودرو در سامانه کارگزاری به سادگی قابل انجام است و می‌توانید به راحتی سفارش خود را ثبت کنید. برای این کار کافی است با کد بورس کالای خود وارد کارگزاری شوید، سپس حساب وکالتی خود را از روز قبل که متصل به کارگزاری است را شارژ کنید.

مبلغی که وارد حساب وکالتی می‌شود به عنوان مبلغ پیش‌پرداخت است و حداقل باید به اندازه قیمت پایه خودرو در بورس کالا در حساب شما موجودی باشد وگرنه سفارش شما ممکن است ثبت نشود. بهتر است کمی بیشتر از قیمت پایه در حسابتان موجودی داشته باشید.

در روز عرضه خودرو تا قبل از ساعت هشت و نیم صبح درخواست خود را با قیمت پیشنهادی در سامانه کارگزاری برای بورس کالا ثبت کنید.

اگر سفارش شما با موفقیت به سرانجام رسید و توانستید خودروی دلخواهتان را از بورس کالا خریداری کنید، باید سایر مبالغ مربوط به خودرو همچون مالیات، شماره‌گذاری و بیمه را ظرف سه روز به شماره‌حساب‌های اعلامی در اطلاعیه عرضه خودرو واریز کنید.

در نهایت نیز باید از میان نمایندگی‌هایی که برای تحویل خودرو در سامانه کارگزاری معرفی شده نمایندگی مناسب برای خودتان را انتخاب کنید تا زمان تحویل خودرو بتوانید با رجوع به آن به همراه مدارکی که در اطلاعیه اعلام شده، خودروی خود را تحویل بگیرید.

جمع‌بندی

خرید خودرو از بورس کالا یکی از راه‌هایی است که توسط سیاست‌گذاران این عرصه قرار داده شده تا جلوی دلالی و نوسان غیرمنطقی قیمت گرفته شود. همچنین روند خرید و عرضه خودرو به خوبی شفاف شود. از این جهت می‌توان بورس کالا را یکی از قابل‌اعتمادترین ابزارها برای خرید خودرو دانست.

با شناخت بهتر بورس کالا و سایر ابزارهای مالی که توسط سازمان بورس اعلام می‌شود به خرید خودرو یا سایر اقلام بپردازید. به احتمال زیاد در آینده سازوکارها و تنوع محصولات بیشتری در بورس کالا را شاهد خواهیم بود به همین دلیل آشنایی با بورس و بورس کالا می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

منبع: تالاربورس

رپورتاژ ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد! )

پول و بورسخودروکسب و کار
خرید خودروخرید خودرو از بورس کالاخرید خودرو در بورسرپورتاژنحوه خرید خودرو از بورس
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی