ماجرای استعفای این وزیر پس لرزه های جنگ!

به گزارش ساناپرس؛ کریستین لامبرشت که در ماه‌های اخیر بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود، روز دوشنبه استعفای خود را اعلام کرد.

خانم لامبرشت 57 ساله از زمانی که اولاف شولتس در دسامبر 2021 صدراعظم آلمان شد، به پست وزیر دفاع منصوب شد. وزارتخانه تحت نظارت وی پروژه عظیم نوسازی ارتش آلمان را هدایت می کند و بر افزایش تحویل تسلیحات به اوکراین نظارت دارد.

لامبرشت در بیانیه‌ای گفت درخواست استعفای خود را به اولاف شولتس، صدراعظم تقدیم کرده است و افزود «ماهها تمرکز رسانه‌ها بر شخصِ من»، مانع شکل‌گیری مباحثات واقعی درباره ارتش و سیاست امنیتی آلمان شده است.

استعفای لامبرشت در حالی روی می‌دهد که دولت آلمان تحت فشار فزاینده‌ای است تا اجازه تحویل تانک‌های جنگی ساخت این کشور به اوکراین را بدهد.

خانم لامبرشت پیشتر به دلیل اعلام این که آلمان با ارسال پنج هزار کلاه نظامی از اوکراین حمایت می‌کند مورد تمسخر قرار گرفته بود.او همچنین به دلیل ناکامی در بهبود تجهیزات نیروهای مسلح آلمان، که به لحاظ امکانات نظامی در وضعیت نامطلوبی هستند، مورد انتقاد گسترده بوده است.

این ناکامی علیرغم تخصیص صد میلیارد یورو برای تجهیز این نیرو پس از تهاجم روسیه به اوکراین بود.منتقدان مدت‌هاست او را به عنوان فردی «فاقد درک کافی» به تصویر می‌کشیدند، اما شولتس به حمایت از وی پرداخت و ماه گذشته وی را «وزیر دفاع درجه یک» توصیف کرد. فشار بر کریستین لامبرشت به تازگی پس از انتشار یک پیام ویدیویی جنجالی در آغاز سال نو میلادی افزایش یافت.

در واقع کریستین لامبرشت به عنوان وزیر دفاع آلمان قربانی دو مساله عمده یعنی ناکامی در مدرن سازی و بهبود وضعیت تسلیحاتی نیروهای مسلح آلمان از یک سو و وجود اشکالات و موانع متعدد در زمینه تحویل تسلیحات آلمانی به اوکراین در راستای حمایت برلین از کی یف در جنگ اوکراین شد.

از اواخر سال 2022 و ابتدای سال ۲۰۲۳ متحدان غربی اوکراین به تکاپو افتاده‌اند تا موج جدید سنگینی از کمک‌های تسلیحاتی بی‌سابقه و جدید را برای اوکراین به راه بیندازند.در این راستا در یکی دو ماه اخیر روند تحویل تسلیحات مدرن به اوکراین از جمله سلاح های سنگین مانند تانگ های جنگی و انواع مختلف ادوات زرهی و هم چنین سامانه های مدرن پدافند هوایی از جمله سامانه «نسمس» و «پاتریوت» تسریع شده است.

با این حال روند تحویل این تجهیزات از جانب آلمان کند یوده و انتقدات زیادی از آن از جانب مقامات اوکراینی و حتی مقامات اروپایی را موجب شده است. از جمله «بن والاس»وزیر دفاع بریتانیا از آلمان خواست در راستای تداوم جریان بی وقفه تسلیحاتی که به اوکراین سرازیر می‌شوند، اجازه ارسال تانک‌های «لئوپارد2» برای کی‌ِیف را صادر کند.

آلمان تاکنون با وجود اعلام موافقت‌ ضد و نقیضش با دادن تانکهای «لئوپارد2» به اوکراین، در برابر آن مقاومت کرده و گفته، تانک‌های غربی‌ها باید تنها با انعقاد یک توافق بین متحدان اصلی اوکراین به ویژه با آمریکا، به کی‌یف تحویل داده شوند.

اکنون اوکراین به آزمایشگاه تسلیحات غربی تبدیل شده است. شبکه خبری سی ان ان در گزارشی اعلام کرد که اوکراین به یک آزمایشگاه “به تمام معنا” برای آزمایش تسلیحات ایالات متحده تبدیل شده است.

یک منبع مطلع غربی می‌گوید: «اوکراین به طور کامل تبدیل به یک آزمایشگاه تسلیحاتی شده است زیرا پیش از آن هیچ یک از این تجهیزات هرگز در جنگ دیگری میان دو کشور توسعه یافته صنعتی مورد استفاده قرار نگرفته بودند. این آزمایش نبرد در دنیای واقعی است».

در عین حال افزایش سیل آسای ارسال تسلیحات به اوکراین و تاثیر مخرب آن بر گسترش و تعمیق و طولانی شدن جنگ اوکراین مساله ای است که مورد توجه مقامات ارشد روسیه قرار گرفته است.

در این راستا ولادیمبر پوتین در موضع گیری جدیدی از سیاست غربی ها در ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین شدیدا انتقاد کرد. پوتین گفت: کی‌یف یک خط ویرانگر را دنبال می‌کند و بر تشدید خصومت‌ها با حمایت حامیان غربی که در حال افزایش تدارکات تسلیحات و تجهیزات نظامی هستند، حساب کرده است.

انتقادهای پوتین در حالی عنوان می شود که بریتانیا به تازگی متعهد به ارائه ۱۴ عراده تانک چلنجر ۲ به اوکراین شده است که این کشور را به اولین کشور غربی تبدیل می کند که تانک های سنگین را پس از درخواست های کی یف تامین می کند.

اکنون با استعفای وزیر دفاع آلمان و آمدن وزیر جدید باید دید سیاست برلین در زمینه تسلیح اوکراین تغییر اساسی خواهد کرد یا اینکه آلمان هم چنان رویکرد قبلی خود را ادامه خواهد داد.

اخبارسیاسی
استعفاپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی