گلایه آموزش و پرورش از پلیس فتا !

به گزارش ساناپرس؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از پلیس فتا گله‌مندیم، گفت: اگر فضای مجازی متولی دارد، نباید برخی کانال‌ها روش‌های تقلب و خرید ابزار جاسوسی را به دانش‌آموزان آموزش دهند.بازدید خبرنگاران از حوزه امتحانات نهایی در دبیرستان ابوریحان بیرونی منطقه ۱۳ امروز انجام شد و داوطلبان حاضر، در درس زبان ۳ امتحان داشتند.

یکی از داوطلبان پسر که برای ترمیم نمرات ۵ درس خود داوطلب شده بود، درباره وضعیت برگزاری امتحانات نهایی به تسنیم گفت: هنگام ورود به حوزه‌های امتحانی، داوطلبان به صورت دستی و با راکت بازرسی بدنی می‌شوند، اما با این وجود باز هم اگر فردی بخواهد گوشی یا ابزار تقلب با خود ببرد، می‌تواند حتی در کنکور که امنیت کامل‌تری برقرار است، وسایل تقلب با خود به داخل حوزه می‌برند.

او درباره اینکه آیا در امتحانات تشریحی می‌توان پاسخ‌ها را به داوطلبان ارائه کرد؟ گفت: بله حتی در آزمون‌های تشریحی نیز این امکان وجود دارد.

به گفته این داوطلب، اکنون کانال‌های مجازی سؤالات امتحانات نهایی را ۲۰۰ هزار تومان و سؤالات کنکور را ۵۵۰ میلیون تومان می‌فروشند.

او به این موضوع هم اشاره کرد که سؤالات امتحانات نهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود و حتی بعد از پایان امتحان، پاسخ‌هایی را که به سؤالات دادم با پاسخ‌های فضای مجازی تطبیق می‌دهم و متوجه می‌شوم به چند سؤال پاسخ درست داده‌ام.

داوطلب دیگری که برای ترمیم نمرات آمده، می‌گوید: سؤالات امتحانات در فضای مجازی منتشر می‌شود و بعد از پایان امتحان، سریع گوشی‌ام را چک می‌کنم تا بررسی کنم چه تعداد سؤال را به درستی پاسخ داده‌ام همین موضوع نشان می‌دهد که امکان بردن گوشی به داخل حوزه امتحان وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: با وجود فعالیت کانال‌های مجازی به آن‌ها توجهی ندارم و سعی می‌کنم از طریق درس خواندن به موفقیت در امتحانات برسم. در کنار این دو داوطلب، برخی دیگر از داوطلبان هم معتقدند امکان انتشار سؤالات یا تقلب در امتحانات نهایی وجود ندارد، چون سخت‌گیری‌های بسیاری در حوزه امتحان انجام می‌شود و بدون توجه به ادعا‌های مطرح شده در فضای مجازی تلاش می‌کنیم از طریق تمرکز بر درس خواندن به موفقیت برسیم.

در همین ارتباط، محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: ساعت ۷ صبح فایل رمز شده سؤالات به حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود و هیچ فردی توانایی باز کردن فایل‌های رمز شده را ندارد.

وی افزود: سؤالات در اتاق تکثیر که قرنطینه است و دسترسی به اینترنت و بردن گوشی به آنجا ممنوع است، پرینت گرفته می‌شود و رمز سؤالات به صورت پیامک به رئیس حوزه اجرا ارسال می‌شود.

زارعی ادامه داد: تنها فردی که می‌تواند به گوشی دسترسی داشته باشد، رئیس حوزه اجرا است و او هم نمی‌تواند با گوشی به داخل اتاق تکثیر برود و ۵ دقیقه قبل از امتحان رمز سؤالات برای او فرستاده می‌شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بیان کرد: به هیچ عنوان امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد و تیم طراح نیز ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از شروع آزمون، در فضای قرنطینه کار طراحی سؤالات را انجام می‌دهند.

زارعی متذکر شد: به گفته داوطلبان برخی سؤالات مفهومی بود و به طراحان سؤال هم می‌گویم ارزشیابی نتیجه محور به راهبرد مطالعه و یادگیری دانش‌آموزان جهت می‌دهد و این پیام را می‌دهیم که یادگیری باید عمیق اتفاق بیفتد و به دنبال حافظه محوری نیستیم.

وی بیان کرد: داوطلبان می‌گویند امنیت در حوزه‌های امتحانی بالا است و سخت می‌گیرید، اما در فضای مجازی گفته می‌شود، سؤالات لو می‌رود؛ این موضوع باعث انحراف افکار عمومی و ناامیدی داوطلبان از درس خواندن می‌شود و باید بگوییم به هیچ عنوان امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پروش بیان کرد: در طول فرایند برگزاری آزمون ممکن است تخلف صورت بگیرد و اکنون با توجه به ابزار‌های موجود شکل تخلف پیشرفته‌تر شده است، این تخلف ممکن است رخ بدهد و آن را انکار نمی‌کنیم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش متذکر شد: فضایی به این آدرس @emtehanat۱۴۰۱ در شبکه شاد طراحی شده است که تمام داوطلبان آزمون دی ماه عضو آن هستند و از آن‌ها درخواست شده اگر سهل‌انگاری در حوزه‌های امتحانات مشاهده کردند حتما به ما اطلاع بدهند و با کوچکترین سهل انگاری را برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: مراقبان حوزه‌های امتحانی آموزش دیده‌اند و اگر کوچکترین تحرک غیرمعمولی از سوی افراد انجام شود با آن برخورد خواهند داشت، هم‌اکنون امنیت در چارچوب کار برقرار است و مراقبان حوزه‌های امتحانی برای کشف موارد غیرمعمول آموزش دیده و حرفه‌ای هستند؛ حتی اگر فردی دسترسی هم داشته باشد برگه دانش آموز را با الگوی تقلب تطبیق می‌د‌هیم تا شناسایی شوند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از پلیس فتا گله‌مند هستیم، گفت: اگر برقراری امنیت در فضای مجازی متولی دارد نباید کانال‌هایی تشکیل شود و نحوه تقلب، خرید ابزار تقلب و جانمایی آن را آموزش دهند و نگرانیم این کانال‌ها دانش‌آموزان را اغوا کرده و آن‌ها آسیب ببینند.

اخبارجامعه
آموزش و پرورشپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی