هر فرد چاقی نمی تواند عمل جراحی لاغری انجام دهد!

شاید تا چند سال پیش هر کس به دنبال کاهش وزن بود تنها روش هایی مثل گرفتن رژیم لاغری و ورزش کردن را به وی پیشنهاد می دادند. اما امروزه به جز این دو روش، عمل لاغری هم به عنوان یکی از روش های لاغری معرفی می شود.

اما این طرز فکر که هر فردی که دچار اضافه وزن یا چاقی است می تواند با این روش به کاهش وزن و تناسب اندام دست یابد کاملا اشتباه است. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با معرفی جراحی لاغری، مزایا و معایب آن و هزینه عمل لاغری، کاندیدای مناسب این روش جراحی را معرفی کنیم.

عمل جراحی لاغری چیست؟

به روش هایی که جراح لاغری توسط آنها دستگاه گوارش مانند معده و روده را دستخوش تغییرات می کند و نتیجه آن کاهش وزن و درمان چاقی است؛ عمل جراحی لاغری گفته می شود. امروزه جراحی های لاغری با روش لاپاراسکوپی و توسط یک جراح لاغری یا باریاتریک انجام می شود.

معرفی انواع عمل لاغری

انواع جراحی لاغری (جراحی باریاتریک) به شرح زیر است:

  • در صورتی که جراح تنها قصد داشته باشد حجم معده را کاهش دهد از روش هایی مثل اسلیو معده یا پلیسه معده کمک می گیرد.
  • در صورتی که جراح لاغری بخواهد بخش زیادی از فرایند هضم و جذب غذا را از مسیر گوارش خارج کند از روش هایی مثل بای پس معده یا بای پس روده کمک می گیرد.
  • البته روش های قدیم تر جراحی لاغری مثل بالون معده و باندینگ معده هم وجود دارد که امروزه استفاده از آنها رواج چندانی ندارد.

آیا هر فرد چاقی می تواند عمل لاغری انجام دهد؟

خیر خیر خیر، چندین بار گفتیم خیر که کاملا متوجه شوید که هر کسی نمی تواند جراحی باریاتریک انجام شود. برای اینکه بتوانید متوجه شوید که آیا کاندیدای مناسبی برای این جراحی است یا خیر، ابتدا باید بدانید شاخص توده بدنی شما چقدر است.

بر اساس محاسبات شاخص توده بدنی در صورتی که این عدد بالای 40 باشد قطعا شما یک گزینه مناسب برای انجام جراحی لاغری هستید. همچنین در صورتی که شاخص توده بدنی شما بالای 35 باشد و در کنار آن مبتلا به بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت، فشار خون، آرتروز مفاصل، بیماری های قلبی، کبد چرب و … باشید ممکن است پزشک اجازه انجام جراحی لاغری را به شما بدهد.

جراحی لاغری برای چه کسانی مناسب نیست؟

تنها در صورتی که شرایط گفته شده را دارید شما اجازه انجام جراحی لاغری را دارد و در غیر این صورت به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهید و شما قطعا با روش های رایج لاغری مثل رژیم لاغری و ورزش کردن می توانید به وزن دلخواه خود برسید.

آیا انجام عمل جراحی لاغری خطرناک است؟

هر عمل جراحی یک سری عوارض احتمالی مختص خود را دارد که جراحی های باریاتریک هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما همان طور که گفتیم این عوارض احتمالی هستند یعنی احتمال دارد بیمار حین یا بعد از عمل برخی از عوارض را تجربه کند و یا اینکه هیچ کدام از عوارض را تجربه نکند.

شما تا حد زیادی می توانید در بروز احتمالی این عوارض نقش داشته باشید به این صورت که در صورت انتخاب یک جراح لاغری خوب و رعایت کردن دستورالعمل های پزشکتان پس از جراحی، احتمال بروز عوارض عمل جراحی لاغری را به صفر می رساند.

عوارض جراحی چاقی کدام اند؟

از جمله عوارض احتمالی جراحی چاقی عبارتند از عوارض زودرس (در کوتاه مدت) و عوارض دیر رس (در دراز مدت).

از جمله عوارض زودرس جراحی لاغری می توان به نشت محتویات معده از محل بخیه و خونریزی اشاره کرد که در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل کنترل هستند.

از جمله عوارض دیررس جراحی لاغری هم می توان به این موارد اشاره کرد که برخی از افراد شاکی از این هستند که نمی توانند مثل قبل غذا بخورند که ممکن است تا 6 ماه این موضوع حل شود. همچنین امکان دارد در صورت انجام برخی جراحی ها بیمار نیاز به استفاده از مکمل ها، ویتامین ها و املاح در دراز مدت داشته باشد.

مزایای جراحی لاغری چیست؟

به کمک جراحی باریاتریک می توان چاقی افراطی را درمان کرد و فرد را به وزن ایده آل و تناسب اندام رساند. در صورتی که ما وزن استاندارد داشته باشیم:

  • قبل از هر چیز اعتماد به نفس ما بالا می رود.
  • زیباتر و خوش اندام تر می شویم.
  • روابط اجتماعی ما بهبود پیدا می کند.
  • بسیاری از فعالیت هایی که قبل از این نمی توانستیم انجام دهیم را به راحتی انجام می دهیم.
  • مهم تر از هر چیز سلامتی ما ارتقاء پیدا می کند و بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع دو، فشار خون بالا، کبد چرب و … تا حد زیادی بهبود پیدا می کنند.

هزینه جراحی لاغری چقدر است؟

همان طور که گفتیم روش های جراحی لاغری بسیار متنوع هستند که برای انجام هر یک نیاز به تجهیزات، متدها و تخصص خاصی داریم. بنابراین نمی توان گفت که هزینه عمل لاغری یک رقم ثابت است. ما در اینجا به صورت حدودی هزینه حدودی اسلیو معده و بای پس معده که دو نمونه از رایج ترین روش های جراحی لاغری هستند را اعلام می کنیم اما برای اطلاع دقیق از هزینه ها حتما نیاز است که از جراح لاغری خود مشاوره بگیرید. هزینه عمل اسلیو معده و بای پس معده در سال 1401 از 60 میلیون تومان شروع می شود.

رپورتاژ ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد! )

رژیم و تندرستیسلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی