رد شدن یک گزینه وزارت خارجه کابینه رئیسی /تجربه دولت احمدی نژاد تکرار می شود؟ /جبهه پایداری سهم می خواهد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع پیش بینی ترکیب کابینه ابراهیم رئیسی، شامگاه شنبه 9 مرداد ماه آغاز شد.

*حسن لاسجردی، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

دولتمردان و سیاست ورزان که قرار است چرخش کارهای اجرایی را به عهده بگیرند در سیاست ایران اهمیت دارند و به همین دلیل موقعیت، تجربه، دانش و شایستگی لازم عاملی شده تا بتوانند مسئولیت خود را پیش ببرند و در مقابل هم عکس این امر اتفاق افتاده است.

در خصوص کابینه آقای رئیسی مجموعه گمانه زنی ها بر چند عنصر متمرکز است، از اسامی معاونان و وزرای احتمالی اینطور برمی آید که شاید ما شاهد ترکیبی باشیم که تجربه دولت آقای احمدی نژاد باشد و شاید انتخاب اسامی احتمالی برای تصدی وزارت ها و معاونت ها دولتی را مانند دولت اول احمدی نژاد شکل دهد.

گمانه دوم این است که چون آقای رئیسی خود را عنصری فراجناحی می داند، لذا احتمال آن وجود دارد که او مجموعه دولتمردان باتجربه و با برنامه را گردهم آورد تا شرایطی را به وجود آورند که ایجاد امید کند و مشکلات را حل کند. به همین دلیل بسیاری معتقدند ما کابینه ترکیبی از عناصر جوان و با تجربه و کاربلد خواهیم داشت.

همچنین برخی معتقدند چون آقای رئیسی دارای تجربه اجرایی نیست و به تبع سوابقی که در قوه قضاییه داشته و با افراد اجرایی آشنا نیست شاید ما شاهد روی کار آمدن دولتی باشیم که عجیب یا ناشناخته باشد. الان کسانی که به آقای رئیسی رای دادند یا ندادند امیدوارند ایشان ترکیبی از افرادی را در دولت خود داشته باشد که بتوانند مقولاتی چون معیشت و مسایل اقتصادی که با زندگی مردم در ارتباط است و همچنین سیاست خارجی را به گونه ای پیش ببرند که شرایط خوبی را تثبیت کنند. توقع جامعه این است که از افرادی استفاده شود در دولت سیزدهم که معقول، کارآمد و وفادار به منافع ملی باشند تا نام جمهوری اسلامی ایران را پیش ببرند.

در عین حال علاقه ای که آقای رئیسی به برای ایجاد یک زمینه امید و فضای مناسب کار و فعالیت داده است ان شاالله شاهد دولتی باشیم که در عمل نه در حرف بتواند به وظایف خود عمل کرده و انتظارات مردم را برآورده کند و پس از شش ماه تا یک سال به وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشانند. 

رد شدن یک گزینه وزارتخارجه کابینه رئیسی

*محسن حدادی، روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ

به نظر می رسد جریاناتی به دنبال سهم خواهی از کابینه هستند و فشارهایی هم وجود دارد. شاید کابینه آقای رئیسی کابینه مستقل و به دور از جریانات موجود و سهم خواهی ها بتواند کار کند و خیلی راحت بتواند پیشرفت کند و مشکلات موجود را رفع کند. سه جریان اصلی در این بین وجود دارند.او عنوان کرد: اول آشنایان که ستاد، اقوام و نزدیکان است. که دیروز هم آقای علم الهدی به آن اشاره کرد.دوم جبهه پایداری و دولت آقای احمدی نژاد است.سوم هم جریان مستقل وجود دارد.در حوزه فرهنگ گزینه هایی شنیده می شود که دقیقا متصل به این جریانات هستند. گزینه ای از همراهان و نزدیکان آقای رییسی، دیگری نزدیک به دولت اول آقای احمدی نژاد و یکی دیگر هم گزینه جبهه پایداری.

 ظاهرا برخی نهادها بدهی ای با برخی افراد دارند که می خواهند این بدهی را با سمت دادن به اشخاص صاف کنند یا معاونت و وزارت بدهند. شخص رییس جمهور منتخب باید این مساله را برای شهروندان مشخص کند. کابینه ایشان نشان دهنده مسیر ۴ ساله آینده است. در حوزه فرهنگ، مطالبه گری در بین اصحاب فرهنگ و هنر وجود دارد. دیشب از رییس خانه سینما پرسیدند از شما پرسیده اند درباره وزیر فرهنگ یا معاونان او با شما مشورت شده؟ ایشان گفت با من کسی صحبت نکرده است.

اصناف تاثیر گذار هستند و مسولان و اعضای کابینه باید مقداری مقبولیت از اصناف را داشته باشند. در برخی خبرها از رد شدن یک گزینه وزارت خارجه به دلیل نپذیرفتن بدنه کارشناسی وزارت خارجه اطلاع یافتیم. در سایر حوزه ها هم باید اینطور باشد.فرهنگ در سالهای اخیر اولویت دولتها نبوده و ظاهرا در کابینه سیزدهم نیز اینطور است. احساس می کنم فشارهای بیرونی به آقای رییسی خیلی بیشتر از نگاه های کارشناسی است.

ماحساس می کنم این فشارها جایی تاثیر می گذارد ولو در انتخاب گزینه اول این اتفاق نیفتد ولی در حوزه های زیردستی و مشاوره ای پرداخت آن بدهی که عرض کردم وجود دارد. ظاهرا بدهی ای اینجا وجود دارد و عده ای که کنار بودند حق خود می دانند برگردند. این خطرناک است چون کسی که قبلا مدیر بوده هر کار می توانسته انجام داده و بازگشت این افراد به همان مناصب، تحول و پیشرفت و رفع مشکل را به دنبال ندارد. بیشتر این است که من سهمم را گرفتم. پیش بینی سخت شده است چون فشارها –دست کم در حوزه فرهنگ- زیاد است. 

امیدوارم آقای رییسی تسلیم این فشارها و سهم خواهی ها نشوند و کابینه متخصص نسبی را انتخاب کنند. امیدوارم کسانی بیایند که صنف نسبت به آنها پذیرش داشته باشد و نگاه سهم خواهی و بدهی و چند سال دور بودیم حالا برمیگردیم وجود نداشته باشد.

۲۷۲۱۹

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی