آیا از لوله دست دوم می‌توان به عنوان لوله داربست استفاده کرد؟

لوله‌های داربست از لوله‌های فولادی گالوانیزه ساخته می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل مقرون‌به صرف و محکم و ایمن بودن، برای ایجاد سازه‌های پشتیبانی در کارهای ساختمانی ایده آل هستند.

استفاده از لوله‌های داربست زمانی که کارگران باید بر روی یک سکو قرار بگیرند، بسیار مهم است. از کاربرد لوله‌‌های داربست می‌توان به کمک به ساخت، نوسازی یا تعمیر در یک ساختمان یا قطعه‌ای از ماشین آلات اشاره کرد.

با استفاده از لوله‌های داربست می‌توان سازه‌های مختلفی ساخت. چند نمونه از آن‌ها شامل تکیه گاه داربست‌های تک، دوتایی، کنسولی و پایه‌دار است.

چرا باید از لوله‌های داربست استفاده کرد؟

میله‌های داربست را می‌توان به راحتی مونتاژ و جدا کرد و نصب آن نیز ساده است. لوله‌های داربست در برابر بادهای شدید و باران بسیار مقاوم هستند و در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی آسیب ندیده باقی می‌مانند و امکان ادامه کار ایمن و سازنده را فراهم می‌کنند.

کاربرد لوله‌ های داربست

مزیت استفاده از لوله‌های داربست عبارتند از:

  • اجرای داربست مقاوم برای تامین و حفظ امنیت و سلامت کارگران
  • استفاده در پروژه‌های ساختمانی به منظور دسترسی به ارتفاعات بالاتر
  • استفاده در رمپ‌های اسکی و سایر مکان‌هایی که نیاز به نظارت دارند.

گفتنی است که تولید لوله‌های داربستی بسیار آسان‌تر از تولید دیگر لوله‌ها است و غالبا برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو است که تعداد کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی این نوع لوله‌ها در حال افزایش است.

لوله‌های داربست در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند تا برای انواع کارها مناسب باشند. با این وجود استفاده بیشتر این محصول در ساختمان‌ها صورت می‌گیرد.

از کاربرد لوله های داربست در امور ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ ایمنی و سلامت کارگران
  • امکان دسترسی به بخش‌های مختلف ساختمان
  • افزایش سرعت اجرای پروژه
  • فراهم کردن امکان کار گروهی برای کارگران

وزن لوله داربست چقدر است؟

لوله‌های داربستی را از جنس ورق سیاه نورد تولید می‌کنند که در انواع مختلفی از جمله درزدار، بدون درز، گالوانیزه و… قابل عرضه هستند. لازم به ذکر است که ضخامت و سایز این لوله‌ها می‌تواند در انواع مختلفی ساخته شود که در مصارف گوناگون کاربرد دارد.

هر دو لوله داربست دست دوم و نو معمولا با ضخامت‌های ، ۱.۹، ۲، ۲.۵، ۲.۸ و ۳ میلی‌متر و در وزن‌های ۱۲.۶، ۱۳.۳، ۱۴، ۱۷.۵، ۱۹.۶ و ۲۱ کیلوگرم تولید می‌شوند. گفتنی است که ضخامت و وزن داربست ها در قیمت لوله داربستی تاثیر گذار است.

تجهیزات لوله‌ های داربست

برای اینکه بتوان یک بدنه داربستی برای ساختمان و یا دیگر موارد درست کرد، نیاز به برخی اتصالات است. بنابراین به غیر از لوله‌هایی که برای اسکلت اصلی داربست  تهیه می‌شوند، انواع بست‌های فلزی، مغزی‌ها، کفشک‌ها، لنگر و… نیز برای احداث داربست  مورد نیاز است.

به خاطر داشته باشید که هر کدام از این تجهیزات، در استحکام سازه‌ داربستی موثر هستند. برای نمونه بست‌ها می‌توانند دو لوله‌ داربستی را در کنار هم نگه دارند. علاوه بر این می‌توانند بخشی از فشار وارد شده بر روی داربست را نیز تحمل کنند.

نکته مهمی که در خصوص لوله داربست دست دوم باید به آن توجه کرد، صحت و سلامت قطعات است. بنابراین لازم است که پیش از خرید جزء به جزء قطعات را بررسی و از سالم بودن لوله‌های داربستی و اتصالات آن‌ها مطمئن شوید.

خرید لوله داربست دست دوم

مطمئنا شما هم تا به حال از کنار ساختمان‌های در حال ساخت عبور کرده اید و شاید ترس گذر از زیر داربست‌ها را نیز داشته‌اید. وقتی به این سازه ها دقت می‌کنید احتمالا برخی از لوله‌ها و اتصالات زنگ‌زده توجه شما را جلب می‌کند. این سازه‌ها که در نمای جلویی یا در مجاورت ساختمان قرار می‌گیرند، محل عبور کارگران ساختمانی هستند.

این سازه موقت ممکن است از لوله‌های داربستی دست دوم و نو و بست‌های داربستی تشکیل شده باشد. داربست‌های لوله‌ای دسترسی کارگران به ارتفاعات بیش از ۲ متر را فراهم می‌سازند. از این جهت وجود این سازه‌ها برای هر ساختمان در حال ساخت یا ترمیم ضروری است. اما این داربست‌ها برای تمامی ساختمان‌ها به صورت نو خریداری نمی‌شوند.

در صورتی که زمان اجرای پروژه کمتر از ۴ ماه باشد، منطقی نیست که تجهیزات داربست به صورت نو خریداری شود. در این مواقع است که پیمانکار سازنده ساختمان اقدام به خرید لوله‌های داربستی دست دوم و یا اجاره آن می‌کند. در صورتی که این سازه‌ها اجاره شده باشند، اگر اجرای پروژه طولانی‌تر شود، به مبلغ اجاره این لول‌ها اضافه خواهد شد.

از این رو ممکن است پرداخت اجاره به نفع پیمانکار نباشد، بنابراین خرید لوله‌های داربستی دست دوم در مقایسه با تجهیزات نو منطقی تر به نظر می‌رسد. لوله‌های داربستی دست دوم به لحاظ عملکرد با لوله داربستی نو یکسان هستند، اما ممکن است به لحاظ ظاهری کمی قدیمی‌تر باشند. به دلیل اینکه اختلاف قیمت میان لوله داربست دست دوم و نو بسیار قابل توجه است پیمانکار از لوله داربستی دست دوم استفاده می‌کند.

لازم به ذکر است که پس از خرید لوله داربست دست دوم پیمانکار می‌تواند مجددا  آن را با حداقل افت قیمت بفروشد. از این‌رو در پروژه‌های دارای زمان اجرای طولانی، خرید محصولات دست دوم، منطقی تر به نظر می‌رسد. لوله‌های داربستی به دلیل ابعاد و ضخامتی که دارند، می‌توانند تا سال ها مورد استفاده قرار گیرند.

آیا از لوله دست دوم مناسب برای داربست است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هر لوله دسته دوم نمی‌تواند جایگزین لوله داربست باشد، چراکه لوله‌های داربست باید از ضخامت مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند وزن کارگر را تحمل کنند. علاوه بر این، این نوع لوله‌ها باید به طور مناسبی به یکدیگر متصل شوند تا خطرات احتمالی کاهش یابد.

اما اگر لوله داربست قدیمی وجود داشته باشد که به لحاظ کیفیت بتوان از آن استفاده کرد، برای پروژه‌های طولانی‌ مدت بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهند بود، ضمن اینکه داربست‌هایی که در سطح شهر می‌بینم همگی نو نیستند و برای پروژه‌ها اجاره گرفته می‌شوند.

لیست قیمت لوله داربست دست دوم

پر واضح است که یکی از موارد موثر بر قیمت این لوله‌ها، نو یا دست دوم بودن آن ‌ها است که تعیین کننده نحوه خرید و فروش آن‌ها نیز است. این لوله ها ارتباط نزدیکی با ایجاد امنیت جانی کارگران دارند، از این‌رو توصیه می‌شود که این تجهیزات از مراکز معتبر خریداری شده و توسط تکنسین‌های مخصوص و ماهر به هم متصل شوند، چرا که کمترین خطا می‌تواند باعث بروز خطرات جبران‌ناپذیر  برای کارکنان این نوع سازه‌ها شود.

بد نیست بدانید قیمت لوله داربست دست دوم نیز به چندین عامل بستگی دارد که عبارتند از: کیفیت و جنس لوله، دوام و استحکام آن، قطر و ضخامت لوله، رنگ و گالوانیزه بودن آن. از این جهت هر مقدار که لوله استحکام و کیفیت بالاتری داشته باشد، از هزینه بالاتری نیز برخوردار است.

اگر به دنبال قیمت انواع لوله برای مثال قیمت لوله استیل هستید می‌توانید دراینجا کلیک کنید و ضمن اطلاع از قیمت درباره کیفیت این نوع لوله نیز اطلاعات کسب کنید. همچنین برای آگاهی از قیمت لوله مانیسمان می‌توانید در اینجا کلیک کرده و مشخصات کامل خرید را بدست آورید.

نکته نهایی در مورد خرید لوله داربست توجه به اصالت محصول است. بنابراین توصیه می‌شود که این دست تجهیزات را با واحد وزن خریداری کنید تا از سودجویی در خرید این نوع کالا جلوگیری شود.

رپورتاژ ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد! )

 

کسب و کار
آهنلوله آهنیلوله داربستی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی