قیمت سکه ۱۸ میلیون می‌شود؟

به گزارش ساناپرس، تغییر چشم‌انداز طلای جهانی و همزمان با آن محدودیت‌ کمتر خرید سکه نسبت به دلار که همچنان صعودی است، موجب افزایش خریداران سکه شد.

هر قطعه سکه امامی که در ششمین روز آذرماه سقف تاریخی خود را شکسته بود، به صعود ادامه داد و روز گذشته به حدود ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نیز رسید. امروز هر چند شاهد افت یک درصدی سکه در بازار آزاد بودیم اما نوسان این مسکوک ارزشمند در نیمه بالایی کانال ۱۷ میلیون تومان ادامه پیدا کرد و حالا صعود قیمت سکه به کانال بالاتر نیز گزینه‌ای محتمل به نظر می‌رسد.

چشم‌انداز مثبت طلای جهانی پس از آنکه جروم پاول، روز چهارشنبه برای پایان دادن به رشته افزایش نرخ بهره ۰.۷۵ درصدی فدرال رزرو زمینه‌چینی کرد، یکی از مهمترین دلایل رشد بهای سکه در بازار ایران به شمار می‌رود. رییس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت: «زمان کاهش سرعت افزایش نرخ‌ها می‌تواند به محض شروع جلسه ماه دسامبر فرا برسد و به احتمال زیاد، سیاست‌های پولی باید برای مدتی محدودکننده باقی بماند. براساس صورتجلسه‌ای که پیش‌تر کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) منتشر کرد نیز مقامات فدرال رزرو توافق کرده‌اند که سرعت افزایش نرخ بهره را نسبت به چهار دوره قبلی کاهش دهند، زیرا این موضوع به سیاستگذاران اجازه می‌دهد تا تاثیر سیاست‌های انقباضی اخیر را بر وضعیت اقتصاد ارزیابی کنند. از این رو فعالان بازارها انتظار دارند طلای جهانی روندی صعودی را طی کند. حتی بانک‌های مرکزی دنیا نیز دوباره با شتاب در حال خرید طلا هستند.

اما عامل دوم تداوم حرکت دلار در کانال ۳۶ هزار تومان است. قیمت دلار در ششمین روز آذرماه ۳۶ هزار تومانی شد و هر چند موقتا این کانال را ترک کرد، اما حالا ۵ روز متوالی است در همین محدوده نوسان می‌کند. اسکناس آمریکایی حدود ۲۰ روز در کانال ۳۵ هزار تومان محبوس شده بود و برخی فعالان بازار معتقد بودند که بازارساز اجازه خروج دلار از این محدوده را نداده است. برخی دیگر نیز سیگنال‌های برجامی از جمله سفر وزیر امور خارجه عمان و ادامه تبادل پیام میان ایران و آمریکا را عامل تعدیل انتظارات تورمی و کاهش قیمت دلار تصور می‌کردند. اما این روند ادامه پیدا نکرد و حالا تداوم حرکت دلار در کانال ۳۶ هزار تومان و همزمان با آن ریسک اجماع بین‌المللی علیه ایران به واسطه ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل، سیگنال خرید سکه به سرمایه‌گذاران می‌دهد. به ویژه آنکه در بازار سکه، خبری از محدودیت‌های خرید دلار نیست.

اخباراقتصاد
پربازدیدطلا
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی