الحاقیه بیمه خودرو چیست؟

الحاقیه بیمه چیست و چرا باید آن را خریداری کرد؟ الحاقیه بیمه خودرو سندی است که همه تغییرات ایجاد شده در آن ثبت خواهد شد. در واقع بیمه نیز مانند سایر قرار‌داد‌ها دستخوش تغییراتی می‌شود که ثبت آن به‌صورت قانونی لازم است. در این مقاله به بررسی انواع الحاقیه بیمه خودرو، دلایل استفاده از آن و مدارک لازم برای خرید الحاقیه را بررسی خواهیم کرد. اگر شما نیز هنگام خرید بیمه با اصطلاح الحاقیه مواجه شده‌اید، پس حتماً این مطلب را مطالعه کنید تا با صفر تا صد این سند مهم آشنا شوید.

معرفی انواع الحاقیه بیمه؛ الحاقیه بیمه در چه زمانی کاربرد دارد؟

الحاقیه بیمه خودرو، سندی است که هر تغییراتی در آن ثبت می‌شود. موضوع این تغییرات در نوع الحاقیه تاثیر‌گذار است. برای مثال، اگر آدرس محل سکونت بیمه‌گذار تغییر کند، باید به یکی از شعب بیمه مراجعه کرده و تغییر آدرس خود را اعلام کند. در غیر‌این‌صورت، بیمه‌گر می‌تواند قرارداد را فسخ کند. به‌طور‌کلی، انواع الحاقیه بیمه به موارد زیر دسته‌بندی می‌شود.

  • اصلاحی: مانند اصلاح شماره تلفن یا آدرس
  • اضافی: هنگامی که با افزایش زمان بیمه، ارزش خودرو مورد بیمه یا خطرات آن مواجه می‌شوید.
  • برگشتی: با کاهش زمان قرارداد بیمه، افت ارزش خودرو مورد‌بیمه یا خطرات آن مواجه خواهید شد.
  • الحاقیه به‌روز‌رسانی سرمایه

هنگامی که مورد‌بیمه آسیبی ببیند و شرکت بیمه خسارت مربوطه را پرداخت کند، دیگر مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. پس برای بیمه مجدد، بیمه‌گذار باید به بیمه‌گر اطلاع دهد یا مبلغی را برای تمدید پوشش بیمه پرداخت کند. این مورد به عنوان الحاقیه به‌روز‌رسانی سرمایه شناخته می‌شود.

الحاقیه بیمه خودرو مربوط به کدام بیمه‌ها می‌شود؟

الحاقیه بیمه خودرو مربوط به بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث است. قبل از سال ۹۶، مهم‌ترین اقدام بعد از خرید بیمه شخص ثالث، پیگیری الحاقیه بیمه بود. یعنی، اگر بیمه شخص ثالث قبل از اعلام نرخ جدید دیه خریداری می‌شد، پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه توسط بیمه‌گذار به‌صورت الحاقیه الزامی بود. در‌صورت پرداخت نکردن آن، شرکت بیمه تعهدی برای جبران خسارت‌های مالی و جانی به بیمه‌گذار نداشت. ولی پس از تصویب قانون جدید الحاقیه بیمه شخص ثالث در سال ۹۶، لزوم پرداخت مبلغ اضافی به‌عنوان الحاقیه بیمه شخص ثالث خودرو برداشته شد. طبق این قانون، جبران کسری بودجه بیمه بر عهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی قرار می‌گیرد.

الحاقیه بیمه بدنه خودرو؛ الحاقیه اضافی برای بیمه آتش‌سوزی و پوشش‌های بیمه بدنه خودرو

با افزایش نوسان ارز و قیمت خودرو‌، بیمه مرکزی ایران، امکان خرید الحاقیه بیمه ماشین از سوی شرکت‌های بیمه را فراهم کرده است. در‌صورتی‌که الحاقیه بیمه بدنه از سوی بیمه‌گذار تهیه نشود، بیمه‌گر تا سقف تعهدات درج‌شده در قرار‌داد ملزم به پرداخت خسارات خواهد بود و بیش از آن به عهده بیمه‌گذار قرار می‌گیرد. به‌همین دلیل، الحاقیه بیمه بدنه به نفع بیمه‌گذار است. برای خرید الحاقیه بیمه بدنه به افزایش نوسان قیمت خودرو توجه می‌شود. به همین دلیل، قیمت آن برای ماشین‌های مختلف یکسان نیست و نیاز به کارشناسی مامور بیمه دارد.

مدارک لازم برای دریافت الحاقیه بیمه خودرو

همه افراد موظف به تهیه بیمه شخص ثالث تا سقف حداقلی پوشش‌های آن هستند تا در هنگام بروز آسیب و صدمه به مال و جان فرد دیگر در تصادف، شرکت بیمه خسارت‌ها پوشش دهد. دریافت الحاقیه بیمه به‌صورت آنلاین یا حضوری امکان‌پذیر است و فقط نیاز به پرداخت مبلغ تعیین‌شده از بیمه‌گر دارد. ولی برای استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث به مدارکی نیاز خواهید داشت که طی سال‌های متمادی تغییر نداشته است. کارت شناسایی راننده زیان‌دیده، گزارش و کروکی پلیس، کارت خودرو و گواهینامه دو‌طرف جزو مدارکی هستند که برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث به آن نیاز خواهید داشت.

آیا دریافت الحاقیه بیمه خودرو الزامی است؟

هر شرکت بیمه برای بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، سقف تعهدات و پوشش در‌نظر گرفته است. در‌صورت بروز تصادف نیز متعهد به پرداخت و جبران خسارت تا سقف تعیین شده خواهد بود. حال با پرداخت مبلغ بیشتر و تهیه الحاقیه بیمه بدنه می‌توانید سقف تعهدات را افزایش دهید. در‌واقع این کار با‌توجه به افزایش هر روزه قیمت خودرو و قطعات آن، کاری کاملاً هوشمندانه خواهد بود. ولی برای بیمه شخص ثالث از سال ۹۷ به بعد، دیگر لزومی به دریافت الحاقیه برای مابه‌التفاوت حق بیمه نیست و جبران کسری بودجه بیمه با تغییر مبلغ دیه به عهده بیمه‌گذار نخواهد بود.

ساده‌ترین راه دریافت الحاقیه بیمه خودرو در سامانه آیتول

در این مقاله به سوال «الحاقیه بیمه خودرو چیست» پاسخی کامل دادیم. این الحاقیه با توجه به افزایش روز‌افزون ارزش خودرو بسیار لازم است. ولی خرید الحاقیه از نظر قانونی اصلاً اجباری نیست. اگر شما نیز به خرید الحاقیه بیمه و حفظ مال خود علاقه‌مند هستید، سامانه آیتول با همکاری موسسات بزرگ بیمه در ایران، امکان خرید و تمدید قسطی بیمه را فراهم کرده است. برای این کار می‌توانید همین حالا وارد سایت itoll.ir شده و مشخصات خودرو خود را وارد کرده و با مقایسه شرکت‌های بیمه مختلف، مناسب‌ترین را انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید با شماره ۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید تا کارشناسان آیتول به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات شما باشند.

رپورتاژ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد! )

خودرو
الحاقیه بیمه خودروالحاقیه بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱بیمه شخص ثالث
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی