شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب در کودکان + معرفی بهترین جراح مغز و اعصاب کودکان

محققان بر این باورند که بسیاری از بیماری‌های کودکان، ناشی از تغذیه و تاثیرات محیطی است. همچنین دوران جنین نیز یک دوران بسیار مهم است که بر روی سلامت مغزی کودکان اثر گذار است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد بیماری‌های مغز و اعصاب کودکان مطالب جالب توجهی را با شما به اشتراک بگذاریم. در انتهای مقاله لیست بهترین جراح مغز و اعصاب کودکان را معرفی خواهیم کرد تا در صورت نیاز بتوانید بهترین پزشک را انتخاب کنید.

آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب در کودکان

مغز به عنوان مهم‌ترین عضو بدن شناخته می‌شود که در سنین رشد به صورت پیوسته رشد می‌کند.کودکان با یادگیری و افزایش مهارت خود می‌توانند تا حدود زیادی اختلال مغزی را کنترل کنند. در این بخش به شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب کودکان می‌پردازیم:

اختلال کم توجهی و بیش فعالی

یکی از مشکلات کلیدی مغز و اعصاب در کودکان که توسط جراح مغز و اعصاب قابل درمان است، اختلال کم توجهی و بیش فعالی است. این بیماری در برخی موارد حتی تا نوجوانی همراه کودک خواهد بود لذا درمان به موقع آن دارای اهمیت است. اختلال کم توجهی ناشی از اختلال در سیستم عصبی و مغز است. کودکان برای پایان دادن به کارهای خود در این اختلال دچار مشکل می‌شوند. در این بیماری از نگاه ظاهری می‌توان گفت که کودک از قدرت خیال پردازی بالایی برخوردار است.

اما در باطن اختلال کم توجهی و بیش فعالی باعث می‌شود تا کودک نتواند بر روی تصمیم‌های خود متمرکز باشد. دلایل به وجود آمدن این اختلال، عوامل ارثی، تغذیه نامناسب، سو مصرف مواد در دوران بارداری و آسیب مغزی هستند.

بیماری ADHD

این بیماری در سه سطح مختلف خود را نشان می‌دهد که شامل بی توجهی، بیش فعالی و نوع ترکیبی آن است. در حالت بی‌توجهی، کودکان توانایی رویاپردازی زیادی دارند اما در به انجام رساندن وظایف خود با مشکلات زیادی روبرو هستند. در حالت بیش فعالی، کودکان از لحاظ بدنی بسیار پرانژی هستند و همیشه در حالت تحرک و بی‌قراری قرار دارند. در نوع ترکیبی نیز هم بی‌توجهی و هم بی‌فعالی خود را نشان می‌دهد.

کودکان در سنین 3 تا 7 سال معمولا درگیر این بیماری می‌شوند که درمان آن توسط فوق تخصص اعصاب کودکان قابل انجام است.

اوتیسم

بیماری اوتیسم از جمله بیماری‌های بسیار شایع مغز و اعصاب کودکان است. اوتیسم به عنوان یک ناتوانی پیچیده است که در اوایل دوران کودکی خود را نشان می‌دهد. دکتر مغز و اعصاب کودکان برای شناخت این بیماری از ابزار و تست‌های مختلف استفاده می‌کند. بیشتر محققان بر این باور هستند که ترکیب عوامل محیطی و ژنتیک می‌تواند عامل اصلی به وجود آوردنده اوتیسم باشد.

علائم این بیماری متفاوت هستند و نمی‌توان یک علائم ثابت را برای همه بیماران در نظر گرفت. اما در برخی از موارد وجود یک سری از علائم نشان دهنده این بیماری هستند:

  • عدم توان برقراری ارتباط مؤثر با دیگران
  • مواجه با چالش‌های اجتماعی
  • انجام رفتاری‌های تکراری مخصوصاً در زمان‌هایی که کودک تحت‌فشارهای عصبی است
  • علایق محدود و غیرقابل تغییر

روش‌هایی که درمان بیماری اوتیسم به کار گرفته می‌شود که ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد. در واقع روش‌هایی نظیر بهبود شرایط رفتاری در کودکان مبتلا به اوتیسم وجود دارد.

فلج مغزی CP

بیماری فلج مغزی یک بیماری در سیستم عصبی کودکان است. این اختلال باعث تاثیر بر نحوه ارتباط مغز با عضلات می‌شود. باید بیان کرد که بیماری فلج مغزی در گروه بیماری‌های شایع کودکان قرار دارد. از علائم این بیماری می‌توان به سفتی عضلات با نام اسپاستیسیتی اشاره کرد. طبق آمارهای اعلام شده از هر هزار نفر کودک سه نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیماری CP سه مدل مختلف دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلج مغزی اسپاستیک: این نوع از شایع‌ترین نوع بیماری فلج مغزی است که در آن عضلات در برابر حرکت صحیح دست و پا مقاومت می‌کنند.

فلج مغزی دیستونیک: در این نوع فلج مغزی، عضلات ماهیچه سفت و سخت شده و حرکات آن تا حدود زیادی غیرقابل کنترل هستند.

فلج مغزی آتاکسیک: آتاکسی به عدم هماهنگی میان عضلات گفته می‌شود. در این شرایط به نظر می‌رسد که کودک دست و پا چلفتی است و نمی‌تواند هماهنگی عصب و عضله را داشته باشد.

لیست بهترین جراحان مغز و اعصاب کودکان

حال که با شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب کودکان آشنا شدید، در این بخش به بهترین پزشکان مرتبط در این زمینه اشاره خواهیم داشت:

دکتر محمد مهدی تقدیری

ایشان متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص اعصاب کودکان هستند. دکتر محمد مهدی تقدیری متولد 1339 در همدان است. رتبه علمی ایشان 32 بوده که در حال حاضر عضو کمیته فلج شل کشور است. دکتر محمد مهدی تقدیری دارای 30 پایان نامه تخصصی و فوق تخصصی است و به عنوان استاد راهنما در کنگره‌های بین‌المللی است. از سوابق کاری ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عضو پیوسته انجمن علمی علوم اعصاب اطفال ایران (ICNS)
  • عضو پیوسته انجمن بین‌المللی اعصاب کودکان (ICNA)
  • عضو پیوسته انجمن آسیا، اقیانوسیه اعصاب کودکان (AOCNA)
  • عضو انجمن علمی نورومتابولیک ایران
  • عضو انجمن علمی نوروژنتیک ایران

دکتر محمود محمدی

ایشان متخصص بیماری‌های اطفال و فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان هستند. با توجه به صبر و حوصله دکتر محمدی، می‌توان گفت که ایشان یکی از بهترین پزشکان متخصص جراحی کودکان هستند. از رزومه دکتر محمدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاد مغز و اعصاب اطفال و عضو رسمی انجمن بین‌المللی اعصاب کودکان
  • پروفسور مغز و اعصاب کودکان، خدمات فوق تخصصی مغز و اعصاب کودکان و عضو رسمی انجمن بین‌المللی اعصاب کودکان
  • استاد و متخصص مغز و اعصاب کودکان
  • رییس بخش اعصاب، مرکز طبی کودکان (قطب علمی اطفال کشور)

دکتر محمودرضا اشرفی

ایشان متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص در نورولوژی کودکان هستند. دکتر اشرفی فارغ التحصیل رشته پزشکی است که با اخذ درجه تخصصی در رشته اطفال توانسته است خدمات زیادی را به کودکان ارائه دهد. ایشان دارای فوق تخصص رشته اعصاب دانشگاه علوم پزشکی هستند.

در حال حاضر اشرفی جزو استادیار دانشکده پزشکی است که به عنوان استاد راهنمای بسیاری از دانشجویان شناخته می‌شود.

جمع بندی

بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب کودکان بسیار شایع هستند لذا افراد برای این که بتوانند درمان بیماری را به بهترین شکل انجام دهند، نیاز به شناخت پزشکان متخصص دارند. در این مقاله لیست بهترین پزشکان جراح مغز و اعصاب کودکان بیان شده است.

رژیم و تندرستیسبک زندگیسلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی