دلیل اهمیت و کاربرد ورق استیل در صنایع غذایی

تولیدکنندگانی که در زمینه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، برای رعایت استانداردهای تولید مواد غذایی، ملزم به اجرای قوانین خاصی هستند. برای اینکه استانداردهای ظروف غذایی کاملاً مطابق با قوانین مربوط به سلامت موادغذایی باشند، باید حتی کوچک‌ترین موارد بهداشتی در تولید آن‌ها، بررسی و ارزیابی گردند.

بهترین انتخاب برای ساخت ظروف غذایی فلزی و صنایع غذایی، کاربرد ورق استیل در صنایع غذایی است که کارایی‌های اثربخشی دارند. هر فلز ضدزنگی برای ساخت ظروف غذایی مناسب نیست و باید شرایط خاصی برای ساخت این ظروف در نظر گرفته شود. در میان مقاطع فلزی مختلف، ورق‌های استیل آلیاژ ۳۱۶، ۴۳۰ و ۳۰۴ گزینه‌هایی ایده‌آل برای صنایع غذایی و دارویی خواهند بود.

دلایل انتخاب و کاربرد ورق استیل در صنایع غذایی

ورق‌های استیل برای استفاده در صنایع غذایی، انتخاب خوبی هستند؛ اما دلیل این انتخاب چیست؟ صنایعی مانند تولید خوراک و انواع نوشیدنی‌ها به‌طور مستقیم با سلامت افراد ارتباط دارند. ازاین‌جهت لازم است تا حساسیت‌های بیشتری برای عرضه موادغذایی وجود داشته باشد. این حساسیت بالا در تولید ظروف سبب شد تا کاربرد ورق‌ استیل در صنایع غذایی مهم شود.

علاوه‌بر صنایع غذایی، برای ساخت ابزار آشپزخانه، چاقو، قاشق، چنگال و لوازم پخت غذا نیز از این ورق‌های فلزی استفاده می‌شود. ضدزنگ بودن، شستشوی راحت، عدم تغییرشکل و عدم تغییر در مزه غذا، مزایایی هستند که کاربرد ورق استیل در صنایع غذایی را توجیه می‌کند.

درگذشته، کارخانه‌های تولیدی محصولات لبنی، ظروفی را به کار می‌بردند که با آلیاژهای مس و سرب ساخته شده بودند. این کار موجب شد تا عده زیادی ضرر کنند. ضرر مالی در کنار تهدید سلامت انسان‌ها سبب شد تا این دو آلیاژ سمی از کارخانه‌های تولید لبنیات حذف شوند. این مقدمه توجیه می‌کند که ورق‌های استیل چگونه وارد بازار شدند و توانستند سهم بزرگی در تولید ظروف موادغذایی داشته باشند؛ همان‌گونه که گفته شد، ورق‌های استیل ضدزنگ هستند و در مقابل خوردگی عوامل شیمیایی مقاومت بالایی دارند.

ورق استیل مورد استفاده در صنعت غذایی

بهداشتی بودن موادغذایی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این عرصه، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کارخانه‌ها را با چالش‌های بسیاری مواجه می‌کند تا درنهایت بتوانند محصولی سالم و بهداشتی به بازار عرضه نمایند. استنلس یا همان ورق‌های استیل، مقاطع فلزی ضدزنگی هستند که برای ساخت ظروف موادغذایی به کار برده می‌شوند. ایمنی و تولید موادغذایی در سایه بهداشت و سالم بودن، مرهون وجود ورق‌های استیلی است؛ آن‌ها نقش مهمی در جهت سالم ماندن موادغذایی ایفا می‌کنند که یکی از کاربردهای مهم استیل در صنایع غذایی، نقش آن‌ها در فرایند تولید ابزار آشپزخانه‌های صنعتی است. با توجه به گستردگی این صنعت و کاربرد ورق استیل در صنعت غذا و دارو، قیمت روز ورق استیل برای بسیاری از فعالان این صنعت دارای اهمیت می‌شود.

کاربرد ورق استیل L 316

یکی از رایج‌ترین ورق‌های استیل در خانواده این مقاطع فلزی، استیل ۳۱۶ است که بعد از استیل ۳۰۴، در جایگاه دوم موارد مصرف و‌ کاربردی بودن،  قرار می‌گیرد. ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم در این ورق فلزی به کار رفته است. خواص مکانیکی، شیمیایی، فیزیکی و حتی مواد سازنده دو ورق استیل ۳۱۶ و ۳۰۴ به یکدیگر شبیه هستند؛ اما وجود دو تا سه درصد مولیبدن در ورق ۳۱۶ سبب می‌شود تا بین این دو آلیاژ مهم خانواده ورق‌های استیل، تفاوت وجود داشته باشد. عنصر مولیبدن موجود در آلیاژ ۳۱۶ سبب می‌شود تا مقاومت این ورق فلزی افزایش یافته و بتواند در مقابل خوردگی عوامل شیمیایی از خود محفاظت نماید.

گرید ۳۱۶ می‌تواند در برابر مواد اسیدی مانند آلکالین، کلریدهای سولفات، فرمیک اسید، استیک اسید، تارتاریک اسید، سولفوریک اسید، هیدروکلریک اسید و محیط‌های کلریدی مقاومت کند؛ ازاین‌رو به استیل ضداسید نیز شهرت دارد. شایان‌ذکر است که ابعاد و وزن ورق استیل ۳۱۶ قیمت آن را تعیین می‌کند.

کاربرد ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ بر پایه آلیاژ ۳۰۲ تولید می‌شود اما با تغییراتی از جمله کاهش کربن و افزایش کروم همراه است تا مقاومت بالاتری داشته باشد؛ این گرید در سری ورق استیل ۳۰۰ یا طبقه آستنیتی قرار می‌گیرد. کاهش کربن در این آلیاژ سبب می‌شود تا حساسیت ورق نسبت به خوردگی بین دانه‌ای و رسوب کاربید کروم ناشی از فرایند جوش، به حداقل برسد. ورق استیل نیازی به پردازش ثانویه نداشته و بعد از تولید می‌تواند در عملیات جوشکاری مورداستفاده قرار بگیرد. برای ساخت مخازن تولید و حمل‌ونقل نوشیدنی‌ها، موادغذایی، محصولات لبنی و محصولات شیمیایی و ساخت تجهیزات مختلف از این ورق استیل استفاده می‌شود.

تولیدکنندگان صنعتی، اغلب مخازن، سیستم‌های لوله‌کشی، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات مرتبط با آب آشامیدنی را با استفاده از آلیاژ ۳۰۴ ورق‌های استنلس تولید می‌کنند. مهندسین برای ساخت نمای بیرونی ساختمان‌ها و کاربری‌های معماری خاص در محیط غیردریایی، این ورق را به کار می‌برند. از جمله سایر کاربردهای ورق استیل ۳۰۴ نیز می‌توان به ساخت لوازم غذاخوری، لوازم‌خانگی، تولید کاغذ، پتروشیمی، پالایش، ابزار موردنیاز در صنایع گاز، نفت و … اشاره نمود.

کاربرد ورق استیل ۳۱۶

همان‌گونه که گفتیم ورق استیل ۳۱۶ از کروم بالایی بالا برخوردار بوده و در برابر اکسید شدن و خوردگی، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. ورق‌های آلیاژ ۳۱۶ می‌توانند حرارت بالاتر از سطح عادی تولید غذا را تحمل کنند؛ آستانه تحمل آن‌ها در این زمینه به ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۱۴۷۲ درجه فارنهایت می‌رسد. نکته‌ای که سبب می‌شود گرید ۳۱۶ ورق‌های استیل کاربردهای فراوانی داشته باشند، آن است که این مقاطع فلزی می‌تواند در برابر اسید و مواد قلیایی مقاومت کرده و سلامت موادغذایی را حفظ کنند؛ این درحالی است که گرید ۳۰۴ نمی‌تواند در برابر مواد اسیدی مانند نمک مقاومت کند و حفره‌‌های شدیدی را در ظروف موادغذایی ایجاد می‌کند.

کاربرد ورق استیل ۴۳۰

ساخت و مواد تشکیل‌دهنده آلیاژ ۴۳۰ به فولاد ۳۱۶ شباهت دارد؛ چرا که از نیکل و کروم برای این ورق نیز استفاده می‌شود. تنها تفاوت اصلی میان این دو آلیاژ میزان نیکل در فولاد ضدزنگ ۴۳۰ است که این امر موجب شده تا تولیدکنندگان برای ساخت ظروف موادغذایی از این ورق فلزی استفاده کنند. آلیاژ ۴۳۰ با ۳۱۶ به‌لحاظ مغناطیسی متفاوت است؛ ازاین‌رو ورق ۴۳۰ را یک آلیاژ فریتیک می‌نامند که خاصیت جذب‌ دارد. آلیاژهای فریتی مانند گرید ۴۳۰ در برابر ترک‌خوردگی نیز مقاومت بالایی دارند و می‌تواند تنش را تحمل کنند.

مقاومت بالای گرید ۴۳۰ ورق‌های استیل سبب می‌شود تا در برابر اسیدهای آلی مانند اسید نیتریک و سایر مواد خطرناک محیط‌های سمی آسیبی نبیند و با آن‌ها ترکیب نشود. مقاومت در برابر اکسیدشدن و مواد خطرناکی مانند گوگرد، از ویژگی‌های مهم این ورق فلزی به شمار می‌رود. کاهش میزان نیکل در ساخت ورق ۴۳۰ باعث شده تا این ورق نتواند در برابر اسیدهای رقیق مقاومت کند و ازاین‌جهت یک رتبه پایین‌تر از گرید ۳۱۶ خواهد بود.

توجه به نکات مهم برای انتخاب ورق استیل مناسب

چنانچه قصد دارید ورق استیل باکیفیت و متناسب با نیاز خود انتخاب کنید، باید ویژگی‌های متنوع و ساختار گریدهای این ورق را بدانید. وجود کروم در ورق‌های استیل سبب می‌شود تا مقاومت این ورق در برابر خوردگی افزایش یابد. کروم در مجاورت با هوا یک لایه حفاظتی برای ورق استیل ایجاد می‌کند که آن را، لایه غیرفعال می‌نامند. ترکیبی از عناصر متعددی مانند نیوبیم، مولیبدن، تیتانیوم، سیلیکون، نیتروژن و نیکل در ساخت ورق‌های استیل به کار می‌رود. در زمان انتخاب و خرید ورق‌های استیل تنها به درصد عناصر موجود در آن توجه نکنید؛ بلکه ویژگی‌ها و کاربردهای گوناگون آن را نیز درنظر بگیرید تا بتوانید گزینه مناسبی انتخاب کرده و نیاز خود را برطرف نمایید.

سخن پایانی

کاربرد ورق استیل در صنعت غذا و دارو سبب شد تا آلیاژ‌های مس و سرب از کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی و سایر موادغذایی حذف شوند. گریدهای متنوع ورق‌های استیل، خصوصیات مختلفی دارند؛ ازاین‌جهت می‌توانند برای ساخت تجهیزات آشپزخانه، قاشق، چنگال، چاقو، محصولات لبنی، موادغذایی و مخازن نفتی و غیرنفتی کاربرد داشته باشند. برای انتخاب و خرید به منظور کاربرد ورق استیل در صنایع غذا و دارو، ویژگی‌ها و درصد ترکیب عناصر را در نظر داشته باشید تا بتوانید از مقاومت و اصالت کالا اطمینان حاصل کنید.

 

رپورتاژ (تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد!)

 

کسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی