استخراج سوخت پاک از آب دریا با استفاده از یک نانوماده جدید

به گزارش روز جمعه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، محققان دانشگاه «فلوریدا مرکزی» برای اولین بار ماده‌ای در مقیاس نانو طراحی کردند که می‌تواند به طور موثر آب دریا را به اکسیژن و یک سوخت پاک – هیدروژن تجزیه کند. این روند تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن به الکترولیز معروف است و انجام موثر آن تاکنون یک چالش بوده است.

«یانگ یانگ»، دانشیار مرکز فناوری علوم نانو در دانشگاه فلوریدا مرکزی و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: این پیشرفت دریچه جدیدی برای تولید موثر سوخت پاک هیدروژن از آب دریا خواهد گشود.

طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا ، هیدروژن نوعی انرژی تجدیدپذیر است که – اگر ارزان‌تر و تولید آن آسان‌تر شود – می‌تواند نقش اصلی در مبارزه با تغییرات آب و هوا داشته باشد. یانگ می‌گوید، می‌توان هیدروژن را به برق تبدیل کرد تا در فن‌آوری سلول سوختی که آب را به عنوان محصول تولید می‌کند و یک چرخه کلی انرژی پایدار ایجاد می‌کند، استفاده شود.

اکنون محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی ماده‌ای به صورت یک نوار نازک با ساختارهای نانو بر روی سطح ساخته شده از نیکل سلنید با آهن یا فسفر اضافه شده یا «دوپینگ» ساخته‌اند.

این ترکیب عملکرد و پایداری بالایی را که برای الکترولیز در مقیاس صنعتی مورد نیاز است، ارائه می دهد اما دستیابی به آن به دلیل مسائلی مانند واکنش های رقابتی دشوار است.

یانگ می گوید ، ماده جدید واکنش های رقابتی را به گونه‌ای متعادل می کند که کم هزینه و دارای کارایی بالا باشد. اکنون محققان با استفاده از طراحی خود به بازدهی بالا و پایداری طولانی مدت برای بیش از ۲۰۰ ساعت دست یافتند.

وی ادامه داد:  این گروه از محققان برای ادامه بهبود کارایی الکتریکی موادی که ابداع کرده اند، تلاش خواهد کرد. آنها همچنین به دنبال فرصت و بودجه برای تسریع و کمک به تجاری سازی این کار هستند.

توضیحات کامل در مورد این ماده در مجله Advanced Materials منتشر شده است. 

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی