راهنمای انتخاب تیرآهن

تیرآهن یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که بدون آن امکان ساخت‌وساز وجود ندارد. به همین دلیل خرید آن برای شروع ساخت‌وساز بسیار مهم است. افرادی که قصد دارند برای خود خانۀ جدیدی بسازند، باید طبق برآوردهای مهندسان اجرایی، اقدام به خرید تیرآهن کنند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با نکات مهم در این خصوص آشنا شوید.

 

تیرآهن یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که بدون آن امکان ساخت‌وساز وجود ندارد. به همین دلیل خرید آن برای شروع ساخت‌وساز بسیار مهم است. افرادی که قصد دارند برای خود خانۀ جدیدی بسازند، باید طبق برآوردهای مهندسان اجرایی، اقدام به خرید تیرآهن کنند. البته استفاده از این وسیله تنها برای ساخت‌و‌ساز خانه نیست، بلکه برای ساخت کارخانه‌جات، انبارها، سوله و… نیز به آن نیاز است. با توجه به کاربرد گسترده‌‌ای که این وسیله دارد، آن را در انواع مختلفی تولید می‌کنند که هرکدام از آن‌ها دارای اندازه و ابعاد متفاوتی هستند. به همین دلیل هنگام خرید تیر آهن باید به نکات مهمی توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. دانستن نکات به شما کمک می‌کند در خرید و انتخاب آن دچار اشتباه و خسارت نشوید و بهترین محصول را انتخاب نمایید، بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با نکات مهم در این خصوص آشنا شوید.

آشنایی با تیرآهن‌ها

قبل از اقدام به خرید هر چیزی، خوب است درمورد آن اطلاعات دقیقی داشته باشیم. تیرآهن‌ها جزو مصالح ضروری و مهم هستند که خرید آن‌ها برای ساخت‌وساز لازم است. اگر شما هم نیاز به خرید این وسیله دارید، ابتدا خوب است کمی بیشتر با آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین جنس را انتخاب کنید. تیرآهن‌ها با توجه به کاربرد گسترده‌ای که دارند، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. شایان ذکر است که سطح مقطع تیرآهن‌ها، به دو شکل H و I هستند. هرکدام از این دو نوع نیز در شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ برای مثال تیرآهن‌های I شکل در دو نوع IPN و IPE تولید می‌شوند و تیرآهن‌های H شکل در سه نوع HEA، HEB و HEM ساخته می‌شوند. البته این نام‌گذاری براساس استانداردهای اروپایی است و ممکن است در سایر کشورها، این نام‌گذاری متفاوت باشد. در برخی از کشورها برای نشان دادن انواع تیرآهن از عمق و وزن آن استفاده می‌کنند. به این شکل W150*32 که عدد 150 عمق آن و براساس میلی‌متر است و 32 وزن هر متر از این وسیله را نشان می‌دهد. این روش برای نام‌گذاری، بیشتر در کشور کانادا استفاده می‌شود.

مشخصات ظاهری تیرآهن‌ها

برای انتخاب و خرید این محصول شما باید با اشکال مختلف آن آشنایی داشته باشد. معمولاً برای شناخت تیرآهن‌ها از روی شکل ظاهری آن‌ها، از دو اصطلاح جان و بال استفاده می‌شود. اگر شما بتوانید جان و بال را به‌خوبی تشخیص دهید، می‌توانید به‌راحتی هر نوع تیر آهنی را شناسایی کنید و بهترین نوع را انتخاب کنید. در ادامه این دو اصطلاح را بیشتر توضیح می‌دهیم:

  • بال به چه قسمتی از تیر آهن گفته می‌شود؟ در جواب این سؤال باید بگویم که هر تیرآهنی دو لبۀ موازی در بالا و پایین خود دارد که به آن‌ها بال گفته می‌شود.
  • جان به چه قسمتی از تیرآهن گفته می‌شود؟ به قسمت میانی که دو بال تیرآهن را به هم متصل می‌کند، در اصطلاح جان گفته می‌شود.

شایان ذکر است شکل بال و جان در تیر آهن‌ها متفاوت است و همین امر باعث به‌وجود آمدن انواع مختلفی از این وسیله می‌شود.

معرفی تیرآهن IPE

از بین تیرآهن‌های متفاوتی که در بازار وجود دارد، تیرآهن IPE بیشتر کاربرد را در ساخت‌وساز دارد. در کشور ما نیز بیشترین تولید تیرآهن به شکل IPE است که براساس استانداردهای اروپا نام‌گذاری شده‌است. اما برای تولید و بهینه‌سازی این محصول، از استاندارد ایران استفاده می‌شود. اگر بخواهیم ازلحاظ شکل ظاهری این محصول را بررسی کنیم، باید به شما بگوییم که عرض بال‌ها در این نوع، از ارتفاع جان آن کمتر است. این تناسب همیشه برقرار است و هیچ‌گاه عوض نمی‌شود. گفتنی است که تیرآهن IPE بیشترین حجم تولید و مصرف را در کشور ما دارد و در هر ساخت‌و‌سازی بدون شک از آن استفاده می‌کنند.

معرفی تیرآهن INP

یکی دیگر از انواع تیرآهن I شکل،INP است که براساس استانداردهای دو کشور چین و روسیه ساخته می‌شود. اگر بخواهیم از روی شکل ظاهری آن را تشخیص دهیم، باید به شما بگوییم که ضخامت بال‌های آن با دور شدن از جان کاهش می‌یابد. به‌گونه‌ای که نوک بال‌های آن ضخامت کمتری نسبت به وسط بال دارند.

معرفی تیرآهن CPE یا لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری دارای ظاهری به شکل کندوی زنبور عسل است. برای ساخت این محصول جان را به قطعات مساوی برش می‌زنند و سپس قطعات را به شکل کندو بهم متصل می‌کنند. این نوع از تیرآهن دارای وزن سبک‌تری است و به همین دلیل قیمت آن نیز از سایر انواع تیرآهن کمتر است.

آشنایی با تیرآهن H (بال‌پهن)

یکی دیگر از انواع تیرآهن که قبلاً به آن اشاره کردیم، تیرآهن H شکل است. دلیل نام‌گذاری این محصول به دلیل شکل سطح مقطع آن است. این نوع از تیرآهن نیز بسیار کاربردی و پرمصرف است و در ساخت‌وساز از آن بسیار استفاده می‌شود. معمولاً برای ساخت سوله، مجتمع‌های تجاری بزرگ و… از این نوع تیرآهن استفاده می‌شود. طول بال‌ها در این نوع بلندتر از نوع IPE است. براساس ضخامت، این محصول در دو نوع تولید می‌شود؛ این دو نوع تیرآهن با نام‌های HEA و HEB شناخته می‌شوند.

 

خرید تیرآهن

بعد از آشنایی با انواع تیرآهن، نوبت به خرید آن می‌رسد. برای خرید تیرآهن می‌توانید از سه روش زیر اقدام کنید:

۱. مستقیم به کارخانۀ تولیدی مراجعه کنید و بدون واسطه، مقدار تیرآهنی که نیاز دارید را خریداری نمایید.

۲. اگر از کارخانۀ تولید دور هستید، می‌توانید از بنگاه‌ها و آهن‌فروشی‌های شهر خود اقدام به خرید کنید.

۳. بورس کالا و شرکت‌های بازرگانی فروش آهن‌آلات یکی دیگر از روش‌های خرید تیرآهن هستند.

جمع‌بندی

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که تیرآهن یکی از مصالح پرکاربرد و مهم در ساخت‌و‌ساز است. این وسیله نقش اساسی در استحکام و ایمنی یک ساختمان دارد و استفاده از آن در بدنۀ ساختمان، لازم و ضروری است. با توجه به کاربرد گستردۀ این محصول، آن را در انواع مختلفی می‌سازند. کاربرد و شکل ظاهری تیرآهن‌ها با یکدیگر متفاوت است. با توجه به وزن و شکل متفاوت انواع تیرآهن، قیمت آن‌ها نیز ثابت نیست. معمولاً برای خرید تیرآهن و یا سایر مقاطع فولادی همچون میلگرد می‌توانید از یکی از روش‌هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم استفاده کنید.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی