تیم اقتصادی دولت سیزدهم یکپارچه و قائل به یک نظام فکری اقتصادی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد مهاجری در “کلاب هاوس خبرآنلاین” با “موضوع ایده‌های اقتصادی دولت رئیسی وامدار کدام تفکر اقتصادی است؟ ” گفت: از میان افرادی که تابه‌حال در رابطه با تیم اقتصادی دولت سیزدهم مطرح‌شده‌اند، کمتر کسی را می‌شود یافت که بتواند در دولت آینده نظام ساز باشد.

او افزود: یکی از مشکلاتی که در تمام طول ادوار دولت‌های پس از انقلاب وجود داشته است، این است که هیچ دولتی نمی‌دانسته اقتصاد را بر چه مبنایی اداره کند. در میان دو گرایش اصلی نهادگرا و اقتصاد بازار، برخی دولت‌ها اعتقاد داشته‌اند که به یکی از این دو گرایش میل دارند. به‌طور نمونه در دولت جنگ، آقای میرحسین موسوی به‌عنوان رئیس دولت و اکثریت کابینه اقتصادی به اقتصاد نهادگرا معتقد بود اما در همان دولت مرحوم آقای عسگراولادی به وزیر بازرگانی کاملاً به اقتصاد بازار معتقد بودند. نمونه دیگر دولت آقای احمدی‌نژاد است که شعار اقتصادی عدالت محوری را یدک می‌کشید اما دیدیم که اقتصاد بازار در این دولت یک مقاطعی بسیار گسترش یافت.

محمد مهاجری

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: یکی از میهمانان این برنامه گفتند با توجه به مشکلاتی که اقتصاد ایران با آن مواجه است شاید نتوان گفت یک تفکر اقتصادی را باید محور قرارداد، اگر هم این موضوع را بپذیریم اما همگی این را می‌پذیریم که دولت بدون تفکر اقتصادی مشخص نمی‌تواند ادامه حیات دهد. زیرا از درون همین تفکر اقتصادی است که مدل اقتصادی در نظام اقتصادی دولت شکل می‌گیرد.

مهاجری گفت: تیمی که در حال حاضر برای کابینه اقتصادی دولت گمانه‌زنی می‌شود، به نظر یک ائتلاف و یا تلفیق از تفکرات گوناگون اقتصادی است. بعضی از این افراد صرفاً تکنوکرات هستند، برخی کمتر سابقه کار اجرایی دارند، بعضی از این افراد اصلاً قائل به حرف‌هایی که ما در این برنامه مطرح می‌کنیم که باید یکپارچه قائل به یک نظام فکری اقتصادی باشند، نیستند.

او خاطرنشان کرد: پرسشی که مطرح است این است که اگر دولت آینده نهادگرایی را پیشه کند یا به سمت اقتصاد بازار برود آیا خواهد توانست به یک مدل اقتصادی در وضعیت کنونی اقتصاد ایران برسد؟ به‌موازات این پرسش موضوع مورد سؤال مهم دیگر این است که اقتصاد سیاسی در دولت سیزدهم چه سرنوشتی خواهد یافت و موضوع تحریم‌ها چگونه حل خواهد شد؟

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین گفت: دولت آینده بار بسیار سنگینی از وعده‌های قابل‌توجه آقای ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور به مردم را بر دوش دارد. این وعده‌ها برای محقق شدن جز این‌که به یک نظام اقتصادی یا یک اقتصاد نظام‌مند متکی باشد راه دیگری ندارد.

مهاجری در انتها با اشاره به این‌که عمده بحث‌های مطرح‌شده در این نشست حاکی از نگرانی عمیق در رابطه با آینده اقتصاد ایران است، خاطرنشان کرد: حل وضعیت آشفته اقتصاد ایران جمعی متشکل از کسانی را می‌خواهد که دارای ایده اقتصادی روشن و مشخصی باشند. امیدوارم آقای رئیسی و تصمیم گیران دولت سیزدهم به این مباحث توجه کنند و به گفته‌ها و نگرانی‌های کارشناسان روی خوش نشان دهند تا وضعیت اقتصادی کشور رو به‌سوی نابسامانی بیشتر نرود.

۲۲۳۲۲۹

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی