لبخندی زیبا با ارتودنسی شفاف

ارتودنسی شفاف

بیش از یک قرن است که از درمان ارتودنسی به منظور اصلاح ناهنجاری های دهان و دندان استفاده می شود و به مرور زمان این درمان پیشرفته تر شده است؛ اما در طول چند دهه گذشته انقلابی بزرگی در این حوزه رخ داد و آن هم ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین) است. با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید تا به معرفی انقلاب بزرگ ارتودنسی بپردازیم.

ارتودنسی شفاف چیست؟

برخی افراد ممکن است به دلیل مادرزادی و ارثی دندان های نامرتبی داشته باشند که برای این افراد بهترین راه حل ارتودنسی دندان است. همان طور که گفتیم ارتودنسی در چندین سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و یکی از جدیدترین روش های این حوزه، ارتودنسی نامرئی از طریق پلاک های شفاف است که در بین بزرگسالان طرفداران زیادی پیدا کرده است. دلیل پرطرفدار بودن این روش دیده نشدن دستگاه ارتودنسی در دهان فرد به هنگام صحبت کردن و خندیدن است.

ارتودنسی شفاف یا اینویزیلاین به منظور مرتب سازی دندان ها بدون نیاز به سیم کشی و براکت های ارتودنسی است. در این روش درمانی متخصص ارتودنسی با توجه به عارضه شما الاینرهای مختص دندان هایتان را طراحی می کند.

الاینرهای شفاف از طریق تصویربرداری سه بعدی که توسط نرم افزارهای تخصصی طراحی می شوند. ارتودنتیست از شما می خواهد که از هر یک از این الاینرها به مدت دو هفته استفاده کنید و پس از اتمام دوره استفاده هر یک باید سراغ پلاک بعدی بروید.

طریقه عملکرد ارتودنسی شفاف چیست؟

همان طور که گفتیم الاینرهای ارتودنسی نامرئی از طریق تصاویر سه بعدی طراحی و ساخته می شوند. در واقع طراحی این الاینرها به نحوی است جابجایی دندان ها را از قبل پیش بینی می کند و طراحی سیستم الاینرها به نحوی است که دندان ها را به تدریج به موقعیت اصلی خود هدایت می کنند.

الاینرها توانایی مرتب کردن هر دندان بر اساس میزان حرکت، زمان جابجایی و همچنین مقدار نیروی وارده برای جابجایی دندان را دارند. در واقع یکی از مزایای اصلی ارتودنسی نامرئی به نسبت روش های معمول ارتودنسی همین ویژگی است.

مزایا ارتودنسی نامرئی

مزایای استفاده از ارتودنسی نامرئی چیست؟

کسانی که از این روش ارتودنسی نامرئی برای بهبود وضعیت دندان های خود استفاده می کنند در هنگام خندیدن، صحبت کردن و … احساس ناخوشایندی ندارند؛ زیرا در این روش خبری از سیم کشی دندان ها نیست و سایر افراد نمی توانند به راحتی متوجه درمان ارتودنسی شما شوند.

به دلیل انعطاف پذیری و جنسی که اینویزیلاین ها دارند، هیچ گونه آسیبی به دندان ها و لثه ها در طول درمان وارد نمی شود.

در طول درمان ارتودنسی شفاف هیچ گونه محدودیت تغذیه ای ندارید؛ چرا که در هنگام غذا خوردن و نوشیدن می توانید الاینر را از دهان خود در بیاورید و غذا یا نوشیدنی مورد علاقه خود را میل کنید.

یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم ارتودنسی شفاف این است که شما قبل از شروع درمان می توانید نتیجه درمان و شکل دندان های خود را پس از درمان ببینید.

به دلیل متحرک بودن الاینرها عملیات نظافت دندان ها مانند مسواک و نخ دندان کشیدن طبق روال عادی خود است.

معمولا طول درمان با ارتودنسی شفاف کوتاه تر از روش ارتودنسی ثابت است و کمتر از یک سال به طول می انجامد، در حالی که درمان های ارتودنسی ثابت بیش از 5/1 سال زمان می برند.

تعداد دفعات مراجعه به کلینیک ارتودنسی در این روش بسیار کمتر از روش های ارتودنسی ثابت است.

هزینه ارتودنسی شفاف چقدر است؟

هیچ ارتودنتیستی نمی تواند قبل از معاینه و بررسی وضعیت دندان های شما قیمت ارتودنسی را اعلام کند. اما به طور کل هزینه ارتودنسی نامرئی به دلیل جدیدتر بودن و بهره مندی از تکنولوژی پیشرفته از روش های سنتی ارتودنسی بیشتر است.

ارتودنسی نامرئی

نکاتی که باید در طول درمان ارتودنسی شفاف رعایت کنید

  • در چند روز اولیه استفاده از الاینرها ممکن است کمی احساس درد و فشار داشته باشید که کاملا عادی است و این علائم پس از گذشت 3 الی 4 روز به طور کامل رفع خواهد شد.
  • در مواقعی که الاینرها در دهان شما قرار دارد از خوردن مواد چسبنده مثل شکلات و آدامس بپرهیزید.
  • برای شستشوی پلاک ها از مسواک های نرم استفاده کنید.
  • در مواقعی که پلاک ها روی دندان هایتان قرار دارد از خوردن نوشیدنی های داغ مثل چای، قهوه و … بپرهیزید.
  • در صورتی که الاینرها دچار شکستگی یا خراش شدند حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • در زمان خوردن و آشامیدن الاینرها را از دهان خود خارج کنید.
  • در مواقعی که پلاک ها از دهان خود خارج می کنید، آنها را در جعبه مخصوص خود قرار دهید تا از گم شدن یا شکسته شدن آنها جلوگیری کنید.

ارتودنسی شفاف مناسب چه کسانی است؟

تنها افرادی که نامرتبی های خفیف تا متوسط دندانی دارند می توانند از ارتودنسی شفاف یا اینویزیلاین استفاده کنند و افرادی که ناهنجاری های شدید دندانی دارند تنها می توانند از ارتودنسی های ثابت استفاده کنند.

رپورتاژ(تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد!)

سلامتمد و زیبایی
ارتودنسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی