سطح 16 هزار دلاری تا چه زمانی برای بیت کوین باقی خواهد ماند؟

سطح 16 هزار دلاری تا چه زمانی برای بیت کوین باقی خواهد ماند

قیمت بیت کوین در نوامبر 2020 به 16هزار دلار کاهش یافت. این اولین باری بود که بزرگترین ارز دیجیتال در 2 سال اخیر به زیر 16000 دلار سقوط کرد؛ زیرا خبری مبنی بر عقب نشینی صرافی بایننس برای خرید رقیب خود یعنی FTX منتشر شد و ارزش بیت کوین در آن روز 14 درصد کاهش یافت. بایننس گفت که پس از انجام بررسی‌های لازم در مورد FTX، در نهایت معامله را انجام نمی‌دهد. در ادامه این مطلب به علت این ریزش شدید بیت کوین و بررسی تحلیل  فاندامنتال و تحلیل تکنیکال بیت کوین می‌پردازیم.

ریزش بیت کوین تا کجا ادامه خواهد داشت؟

ورشکستگی FTX، به دلیل ایجاد ترس شدید بین سرمایه‌گذاران موجب ریزش ارزش بیت کوین به زیر 16000 دلار شده و فضای بازار کریپتو را در هفته‌های گذشته متشنج کرد. در طول هفته اول نوامبر، بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) هر دو بیش از 20 درصد کاهش یافته‌اند. سایر آلتکوین‌ها نیز شاهد کاهش قیمت بوده‌اند. دیوید دوونگ (رئیس تحقیقات نهادی کوین‌بیس) و برایان کوبلیس (تحلیلگر) نوشتند: عملکرد اخیر این دارایی‌ها ممکن است منعکس کننده این باشند که رویدادهای FTX مبتنی بر اعتبار بوده اند، نه ماهیت رمزنگاری.

با این حال، سایر ناظران ارزهای دیجیتال معتقدند که پیش بینی و اندازه گیری تاثیرات سقوط FTX هنوز دشوار است. ارزش بازار کریپتو به کمتر از 800 میلیارد دلار رسیده است که پایین ترین سطح از اوایل سال 2021 است.

ریزش بیت کوین تا کجا ادامه خواهد داشت

صرافی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال از مکانیزمی به نام نرخ تامین مالی  یا فاندینگ ریت برای دستیابی به تعادل در بازار استفاده می کنند. زمانی که اکثریت بازار اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند و فاندینگ ریت مثبت است، خریداران باید به فروشندگان مبلغی پرداخت کنند. بالعکس، وقتی پوزیشن‌های شورت حجم بیشتری از بازار را تشکیل می‌دهد، فروشندگان باید به خریداران وجوهی بدهند. قبل از کاهش ناگهانی قیمت در 10 نوامبر، نرخ تامین مالی بیت کوین بالای 0.01 درصد بود. این نشان می‌دهد معامله گران مشتاق خرید بیت‌کوین بودند. پس از اصلاح جزئی در سطح حمایت 15000 دلاری، پوزیشن‌های بیت کوین با تثبیت نرخ‌های تامین مالی خنثی شدند.

تا اواخر 11 نوامبر، منطقه 16000 دلاری به عنوان یک سطح مقاومت مهم برای بیت کوین عمل می‌کرد. سفارش‌های فروش بزرگ در  این مقاومت نشان می‌دهد که نهنگ‌ها احتمالاً این سطح را هدف قرار می‌دهند. علی‌رغم ثبت سفارش‌های فروش سنگین در محدوده 16000 دلار، بیت کوین به دلیل تست مکرر این منطقه در طول هفته گذشته، در نهایت مقاومت را تضعیف کرد و آن را پشت سر گذاشت.

علیرغم احساسات و شرایط  نزولی کلی، داده‌های زنجیره‌ای و تحلیل IntoTheBlock نشان می‌دهد که هولدرهای بیت‌کوین پس از سقوط FTX، حجم دارایی بیت کوین خود را نزدیک به 3 میلیارد دلار افزایش داده‌اند. لوکاس اوتومورو گفت که دارندگان بیت کوین از نظر تاریخی در کف بازار نزولی در حال جمع آوری(خرید) و به دنبال بالاترین نقاط قیمت برای فروش هستند.

اصلی‌ترین دلایل ریزش اخیر بیت کوین

بایننس روز سه‌شنبه اعلام کرد که حاضر است صرافی  FTX را که در حال فروپاشی بود بخرد، اما بعدازظهر چهارشنبه با استناد به استفاده نادرست از وجوه و تحقیقات آژانس ایالات متحده، از تصمیم خود صرف نظر کرد. برخی تحلیلگران معتقدند که این خبر موجب ریزش غیرقابل پیش بینی بیت کوین بوده‌است. افت قیمت بیت کوین، این موقعیت را به نهنگ‌ها داد تا از خرید در سطح حمایت 15000 دلار سود ببرند. همچنین معامله گران با پوزیشن‌های لانگ را نیز متضرر کرد و شرایط بازار را در ترس شدید فرو برد.

اصلی‌ترین دلایل ریزش اخیر بیت کوین

این چشمگیرترین افت قیمتی بود که معامله‌گران تاکنون در تاریخ بیت کوین تجربه کرده بودند. برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در سراسر جهان در این دوره ریزش قیمت با مشکلات زیادی مواجه شدند. صرافی‌های رمزنگاری مانند Coinbase ،Kraken ،Gemini ،OKEx وCrypto.com به دلیل رویدادهای اخیر و سفارشات فروش گسترده  دچار چالش‌های مالی شدند. هر زمان که بیت کوین سقوط می‌کند، بیشتر مردم به صرافی‌های ارز دیجیتال هجوم می آورند تا دارایی‌های دیجیتال خود را برای جلوگیری از ضرر بفروشند. در چنین مواردی، صرافی‌ها ترافیک زیادی را مدیریت می‌کنند که بر سرورهای آن‌ها تأثیر می‌گذارد و در نهایت تراکنش‌ها دچار مشکل می‌شوند. دلیل اصلی چنین ریزش‌هایی بیشتر فروش از روی وحشت است.

مهم‌ترین حمایت‌های پیش روی بیت کوین

منطقه حمایتی 14900 دلاری حفظ شده‌ است. علیرغم نوسانات شدید بازار تحت تأثیر عوامل کلان بیت کوین به راحتی بالای 14900 دلار باقی ماند. کوین تلگراف (Cointelegraph) به طور مداوم در طول این هفته گزارش داده است که 14900 دلار به منطقه پشتیبانی نهنگ تبدیل شده‌است. کامرون وینکلووس (یکی از بنیانگذاران میلیاردر صرافی بزرگ بیت کوین جمینی) بر اهمیت نگهداری بیت کوین بالاتر از محدوده حمایتی 14900 تا 15000 دلار تاکید کرد. بیت کوین برای چندین روز متوالی بالای 15000 دلار بسته شد.

چه عواملی موجب بازگشت بیت کوین و بازار خواهد شد

چه عواملی موجب بازگشت بیت کوین و بازار خواهد شد؟

رویدادهای هفته‌های اخیر می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد مصرف کنندگان به صنعت کریپتو و کاهش خرید و فروش بیت کوین شود. به طور کلی ممکن است زمان زیادی لازم باشد تا سرمایه گذاران دوباره اعتماد خود را به صنعت به دست آورند. در صورتی احتمال بازگشت بیت کوین وجود دارد که نشانه‌های روند صعودی دیده شود و تمام روش‌های تحلیلی از جمله سنتیمنتال، آنچین، تکنیکال و فاندامنتال پیش بینی‌های مثبت را تایید کنند. این اولین باری نیست که بیت کوین با کاهش شدید قیمت مواجه می‌شود. اما تحولات اخیر حتی برای بیت کوین و کل بازار کریپتو جدید و غیر قابل پیش بینی بود. کاهش شدید قیمت منجر به ایجاد مشکلات متعدد شد. نه تنها بسیاری از مردم سرمایه خود را از دست دادند، بلکه برخی حتی به معاملات خود دسترسی ندارند. از این رو بهتر است در یکی صرافی مورد اطمینان ایرانی مانند ایرانیکارت معامله کنید تا نگران تحریم‌ها و قفل شدن دارایی خود نباشید. اگر قصد دارید از این ریزش قیمت استفاده کنید، می‌توانید برای خرید و فروش بیت کوین با کارمزد صفر در صرافی ایرانیکارت ثبت نام کنید. برای مشاهده به‌روزترین تحلیل تکنیکال بیت کوین نیز می‌توانید از وبلاگ ایرانیکارت استفاده کنید.

رپورتاژ(تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد!)

ارز دیجیتال
ارز دیجیتالبیت کوینریزش بیت کوینصرافی ارز دیجیتال
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی