تجمع و ناآرامی در برخی شهر‌ها و دانشگاه‌ها

به گزارش ساناپرس؛ در پی فراخوان‌هایی برای تجمع و اعتصاب در چند روز آینده، امروز تجمعات پراکنده در برخی شهر‌ها و دانشگاه‌های کشور برگزار شده است. همچنین گفته شده که در برخی شهر‌های کشور، بازار‌ها به حالت نیمه تعطیل درآمده است.
در هفته نهم اعتراضاتی که بعد از مرگ تلخ مهسا امینی آغاز شده است، فراخوان‌هایی برای تجمع و اعتصاب در روز‌های ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان منتشر شده بود.

براساس اخبار و تصاویر منتشر شده؛ تجمعات اعتراضی پراکنده در نقاط مختلف ایران از جمله تهران، مازندران، لرستان، کیش، بوشهر، هرمزگان، زنجان، مشهد، همدان، خوزستان، اصفهان، گیلان، ارومیه، بندرعباس، فارس، یزد، برخی شهرهای کردنشین و … برگزار شد. همچنین وضعیت بازار‌ها در برخی شهر‌های کشور ناآرام گزارش شده است.

گزارش هایی از تجمع کارگران در برخی شهرها از جمله اصفهان نیز منتشر شده است.

دانشجویان در برخی دانشگاه‌های کشور از جمله تهران، یزد، کردستان، بابلسر، اهواز، شاهرود، دامغان، اصفهان و … نیز تجمع کرده و شعار‌هایی سر داده اند. گفته شده که برخی دانشجویان نیز بازداشت شده‌اند. تصاویری از درگیری بین دانشجویان و نیرو‌های حراست در دانشگاه امیرکبیر و… نیز منتشر شده است.

تصاویری نیز از بستن خیابان‌ها، آتش زدن لاستیک و شعار دادن تجمع کنندگان در برخی شهر‌ها منتشر شده است. ویدئویی نیز از وضعیت یک ایستگاه مترو در تهران منتشر شده است که صدای تیراندازی شنیده می شود و جمعیت حاضر در ایستگاه نیز به سمت خروجی ایستگاه هجوم برده و برخی روی زمین می‌افتند.

در برخی تجمعات نیز درگیری‌هایی بین نیرو‌های امنیتی و معترضان گزارش شده است.

گفته شده که در این ناآرامی ها چندین نفر کشته و زخمی و برخی نیز بازداشت شده اند.

روایت ایسنا

خبرگزاری ایسنا در خصوص وضعیت بازار تهران نوشته است: به دنبال فراخوان‌های صورت گرفته برای تعطیلی کسب و کار‌ها در هفته جاری مغازه دارن تهرانی امروز حداقل تا ظهر کسب و کار‌های خود را فعال نگاه داشتند.

امروز (سه شنبه) در تهران اکثر کسب و کار‌ها در محدوده ملاصدرا، امیر آباد، امین حضور و پاساژ علاء الدین دایر و کسبه مشغول به فعالیت روزانه خود بودند که حوالی ظهر با افزایش تردد ها‌ی مردم در پیاده‌رو‌ها و تهدید کسبه برخی مغازه‌ها به حالت تعطیل در آمدند.

مشاهدات خبرنگار ایسنا از بازار تهران نیز حکایت از این دارد که این بازار تا حوالی ظهر فعال بود، اما به محض برخی تحرکات و تجحمعات در این محدوده کسبه برای حفظ امنیت منطقه و جلوگیری از هرگونه تخریب و زیان مالی مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

در محدوده خیابان انقلاب نیز که بر خلاف هفته‌های گذشته که همزمان با فراخوان تجمعات و حضور معترضین در خیابان‌ها شاهد حضور پررنگ پلیس امنیت بودیم امروز تعداد این نیرو‌های حافظ امینت چندان به چشم نمی‌آمد ومغازه‌ها و کتاب فروشی و حتی دست فروشی‌ها به صورت جسته و گریخته به فعالیت روزانه خود می‌پرداختند.

البته در برخی کوچه پس کوچه‌های خیابان سپه‌سالار تعقیب و گریز‌هایی بین تعداد انگشت‌شماری از افراد و نیرو‌های امنیتی وجود داشت و برخی از نیرو‌های یگان ویژه نیز از پرتاپ کوکتل مولوتف توسط این افراد صحبت می‌کردند.

کسبه مغازه‌های‌شان را به حالت نیمه باز درآورده و یا کاملا بسته و جلو در ایستاده بودند چراکه نگران آسیب از سوی افرادی بودند که با موتور رد میشدند و فریاد میزدند: «هر مغازه‌ای باز باشه آتیش میزنیم».

خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت نیز با انتشار ویدئویی از وضعیت مشهد، رشت و گرگان، وضعیت بازار این شهرها را عادی نشان داده است. ایران نیز وضعیت بازار زاهدان را عادی گزارش داده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه نیز در ویدئویی که منتشر کرده، وضعیت بازار قزوین را آرام و عادی گزارش داده است.

روایت ایرنا

خبرگزاری ایرنا نوشت: روایت خبرنگاران ایرنا بازار تهران و خیابان‌های اطراف نشان می‌دهد، از صبح امروز بازاریان و کسبه در مراکز تجاری و مراکز خرید فعالیت معمول خود را آغاز کردند و امروز تعطیلی و اعتصابی در مراکزی، چون بازار شهرری، بازار تجریش، بازار بزرگ تهران و خیابان‌های پر رفت و آمد و مراکز خرید رخ نداده و فعالیت کسبه عادی است.

در خیابان انقلاب که راسته کتابفروشان و فعالیت‌های فرهنگی است، به وضوح مغازه داران مشغول فعالیت بوده و این وضعیت در خیابان‌های دیگری، چون ولیعصر و جمهوری و مراکز خرید در اطراف میدان هفت تیر نیز برقرار است. البته در خیابان جمهوری اسلامی و محدوده پاساژ علاءالدین حوالی ظهر امروز برای ساعتی تجمعی رخ داد و اغتشاشگران سعی داشتند با آتش زدن سطح زباله و آسیب زدن به نرده‌های خیابان هراس افکنی کرده و مغازه داران را مجبور به تعطیلی کنند که با ورود نیروی انتظامی در اجرای پروژه خود ناکام ماندند.

شکست این فراخوان‌ها موجب شد تا اغتشاشگران تلاش کنند با تهدید و ارعاب کسبه آن‌ها را مجبور به بستن مغازه‌های خود کنند؛ اسناد و تصاویر به دست آمده نشان می‌دهد که آشوب طلبان با پرتاب سنگ و چماق و شکستن مغازه‌ها و آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی مردم سعی دارند آن‌ها را مجبور کنند تا کسب و کار خود را تعطیل کنند. این امر موجب شد تا برخی مغازه داران برای ساعتی فعالیت خود را متوقف کنند، زیرا آشوبگران آن‌ها را تهدید می‌کردند در صورت بسته نبودن مغازه، آن را آتش می‌زنند.

در بازار تهران برخی عناصر آشوب طلب قصد ورود به بازار را داشتند که مغازه داران برای حفظ اموال خود و جان مردمی که برای خرید به بازار آمده بودند، مجبور شدند در سرا را ببندند؛ یا در مورد دیگری چند نفر از آشوبگران در حالی که نقاب بر چهره داشتند، اقدام به سردادن شعار‌های هنجار شکنانه کرده و کسبه را تهدید کردند که مغازه هایشان را ببندند.

با وجود این تلاش‌ها و تجمع‌های پراکنده و موقتی، فعالیت بازار و کسبه امروز همچون گذشته جریان داشت و بار دیگر اغتشاشگران در رسیدن به منافع و مقاصد خود با آگاهی و هوشیاری بازاریان ناکام ماندند.

اخبارسیاسی
اغتشاشاتپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی