سه روش سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان

سه روش سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان

به نظر شما والدین چه وظایفی در قبال آینده فرزندان خود دارند؟ مسلما تغذیه سالم، مراقبت از سلامت جسمی و روانی او و البته فراهم کردن بهترین شرایط آموزشی از مهم‌ترین این وظایف هستند، اما به تنهایی کافی نیستند. تامین آینده مالی امن و مطمئن برای فرزندان از دیگر وظایف مهمی است که والدین بر عهده دارند. زندگی خود را با والدین‌تان مقایسه کنید. ورود به دانشگاه، انتخاب شغل، پس‌انداز و خرید خانه همگی در گذشته بسیار ساده‌تر از امروز بوده‌اند. کسی نمی‌داند اوضاع اقتصادی دوران بزرگسالی کودکان ما چگونه باشد و ما به‌عنوان والدین وظیفه داریم تمام تلاش خود را برای ساختن بهترین آینده ممکن برای کودکان انجام دهیم.

سرمایه‌گذاری، اقدام به ظاهر کوچکی است که می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی آینده فرزندان ما داشته باشد. در این مقاله سرمایه گذاری در بورس را با تمرکز بر روش‌های غیرمستقیم از جمله سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت بررسی می‌کنیم.

 

روش اول

دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهام

این شیوه از سرمایه گذاری در بورس که از آن با عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم یاد می‌شود، به صرف زمان بسیار و البته برخورداری از دانش مالی نیاز دارد. در این روش شما پس از انتخاب یک شرکت کارگزاری، باید ابتدا نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کرده، سپس در دوره‌های آموزشی مرتبط شرکت کنید. بعد از تمرین و کسب مهارت می‌توانید معاملات سهام را آغاز کرده و از سود سرمایه گذاری در بورس استفاده کنید. لازم به یادآوری است که این روش نیاز به صرف زمان بسیار دارد و شاید والدینی با مشغله زیاد ترجیح دهند زمان خود را صرف کارهای دیگر کنند. به همین علت این شیوه از سرمایه‌گذاری اگرچه در صورتی که با مهارت کافی انجام شود از سود قابل توجهی برخوردار خواهد بود، اما به افرادی با مشغله بالا توصیه نمی‌شود. چرا که باید دائما وضعیت سرمایه‌گذاری خود را دنبال کنید. در این روش اگر شما در بهترین زمان و قیمت سهام شرکتی را خریداری کرده باشید اما به‌عنوان مثال هنگام فروش سهام به موقع عمل نکنید، قطعا بخش مهمی از سودتان را از دست می‌دهید. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌تواند ضمن سودآوری عالی در بلندمدت، برای والدین روش بهتری باشد.

 

روش دوم

سرمایه گذاری در صندوق سهامی

این شیوه از سرمایه‌گذاری برای والدینی مناسب است که قصد دارند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای فرزندان خود انجام دهند. آنچه سرمایه گذاری در صندوق سهامی را از سایر شیوه‌ها متمایز می‌کند، سهولت انجام و البته بازدهی بی‌نظیر آن در افق زمانی بلند مدت است. به‌عنوان مثال بازدهی صندوق سهامی اکسیر (صندوق یکم اکسیر فارابی) در فاصله شهریور 1396 تا شهریور 1401 بیش از 1600 درصد بوده است! این میزان از بازدهی بالاتر از بازده شاخص کل، بازده طلا، مسکن و سایر بازارهای موازی بوده است. به‌صورت کلی برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند، سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک و به‌تبع آن بازده بالاتر توصیه می‌شود.

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در صندوق سهامی سهولت ثبت‌نام و خرید و فروش واحدهای آن است. علاوه بر این، زمانی که به شیوه غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید، دیگر نیازی نیست دائما وضعیت سرمایه‌گذاری خود را بررسی کرده یا پیگیر وضعیت شرکت‌های مختلف بازار باشید. فراموش نکنید پیش از سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی نیز باید ابتدا نسبت به دریافت کد بورسی، ثبت‌نام و احراز هویت سجام اقدام کرده باشید. تمام این کارها را می‌توانید از طریق کارگزاری فارابی و به‌صورت کاملا غیر حضوری انجام دهید. پس از دریافت کد بورسی می‌توانید با مراجعه به سایت صندوق، مراحل ثبت‌نام را تکمیل کرده، مانند خرید اینترنتی حساب کاربری خود را شارژ کنید. سپس با ثبت درخواست صدور واحد در صندوق سهامی اکسیر فارابی سرمایه‌گذاری کنید.

 

روش سوم

سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در این دست صندوق‌ها به اندازه سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی در بلندمدت بازده ندارد؛ چرا که منابع مالی صندوق درآمد ثابت صرف سرمایه‌گذاری‌هایی می‌شود که از ریسک و به تبع آن از بازده پایین‌تر برخوردارند. اگرچه این شیوه از سرمایه‌گذاری برای افراد محتاط بهترین گزینه است؛ چراکه بازده آن بالاتر از سپرده‌گذاری در بانک است و محدودیت‌های بانک را نیز ندارد. بنابراین اگر فرد محتاطی هستید و ترجیح می‌دهید به شیوه‌ای کاملا دور از ریسک برای آینده فرزندتان سرمایه‌گذاری کنید، این روش مناسب شما است. اما اگر ترجیح می‌دهید با قبول ریسک بیشتر سرمایه‌گذاری پربازده‌تری داشته باشید سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی، به‌ویژه در افق زمانی بلند مدت، گزینه معقول‌‌تری به‌شمار می‌رود.

نهایتا فراموش نکنید نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت فارابی نیز درست مانند صندوق سهامی بوده و برای سرمایه‌گذاری در آن باید حتما ابتدا نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سه شیوه دریافت کد بورسی و سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت را در مقابل سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی مورد بررسی قرار داده و دیدیم چگونه صندوق سهامی برای افرادی با میزان بالای ریسک‌پذیری بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در بلند مدت است.

 

سرمایه و بازار
بازار سرمایهصندوق سهامی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی