بررسی عفونت‌های بدن با آزمایش PCT

بررسی عفونت‌های بدن با آزمایش PCT

در بعضی مراحل ممکن است که عفونت به صورت گسترده در بدن منتشر شود. در چنین شرایطی ممکن است پزشک برای تشخیص نوع و شدت عفونت، آزمایش PCT را تجویز کند. PCT نوعی پروتئین است که در خون شما وجود دارد. در این مقاله به معرفی بیشتر این آزمایش و نحوه تفسیر آن می‌پردازیم.

آزمایش PCT چیست

 

PCT  در آزمایش خون چیست؟

PCT یا پروکلسی تونین نوعی پروتئین است که از ۱۱۶ اسید آمینه تشکیل شده است. این پروتئین برای ساخت نوعی هورمون در تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. آزمایش PCT می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای تشخیص عفونت در بدن استفاده شود؛ به ویژه در مواردی که منشا عفونت باکتری باشد.

وقتی سوال می‌شود که ارزش میزان PCT در آزمایش خون چیست و چگونه برای تشخیص عفونت به کار می‌رود؟ کامل‌ترین پاسخ این است که با افزایش شدت عفونت، تولید پروکلسی تونین نیز افزایش می‌یابد. مقدار PCT، که می‌تواند به عنوان یک سیگنال اولیه، حساس و خاص عفونت‌های باکتریایی توصیف شود، نقش مهمی در تعیین شرایطی مانند سپسیس (گسترش عفونت در سراسر بدن) دارد.

 

چرا آزمایش PCT تجویز می‌شود؟

تست PCT برای درک عفونت ناشی از باکتری استفاده می‌شود. میزان PCT که مربوط به عفونت‌های انگلی، قارچی و عوامل باکتریایی است، در عفونت‌های ویروسی افزایش نمی‌یابد. به طور کلی، آزمایش PCT در موارد زیر تجویز می‌شود:

  • تشخیص عفونت باکتریایی در بزرگسالان و کودکان و تعیین شدت آن
  • تشخیص شوک ناشی از عفونت زیاد، شناسایی خطر و نظارت
  • درک وضعیت کلیه‌ها در عفونت‌های دستگاه ادراری کودکان
  • تشخیص عفونت باکتریایی در بیماران نوتروپنی (تعداد کم نوعی گلبول سفید خون)
  • بنظارت بر میزان موفقیت درمان عفونت با آنتی بیوتیک
  • تشخیص عفونت ثانویه پس از عمل، سوختگی و نارسایی چند عضوی
  • تشخیص علت التهاب

 

شرایط آزمایش PCT

PCT با یک آزمایش خون ساده اندازه گیری می‌شود. قبل از آزمایش PCT هیچ آمادگی لازم نیست. از آنجایی که نیازی به ناشتا نیست، آزمایش خون را در هر زمانی می‌توان انجام داد. مقدار PCT به سرعت (۳ ساعت) پس از شروع عفونت در بدن افزایش می‌یابد و در حالت بهبودی به سرعت کاهش می‌یابد. به همین دلیل ممکن است پزشک در کنار آن انجام تست PCR را نیز تجویز کند.

 

تفسیر تست PCT

PCT در افراد سالم به سرعت به هورمونی به کلسی تونین تبدیل می‌شود. بنابراین، مقدار PCT در فرد پایین خواهد بود. میزان PCT در افراد سالم زیر ۰.۱ میکروگرم در لیتر است. مقادیر بالاتر از ۰.۲۵ میکروگرم می‌تواند نشانه عفونت باشد. به طور کلی میزان عفونت را می‌توان با مقادیر زیر تشخیص داد:

  • ۰ تا ۰.۵ میکروگرم در لیتر نرمال
  • کمتر از ۰.۵ میکروگرم در لیتر خطر گسترش عفونت کم است.
  • ۰.۵ تا ۲ میکروگرم در لیتر خطر عفونت وجود دارد.
  • ۲ تا ۱۰ میکروگرم در لیتر خطر گسترش عفونت متوسط ​​و بالا
  • ۱۰ میکروگرم در لیتر و بالاتر خطرناک

همچنین اگر این آزمایش را در کنار تست ESR انجام داده اید و این پرسش برای شما وجود دارد که بالا بودن ESR در آزمایش خون نشانه چیست؟ بهتر است بدانید که بدن شما دچار عفونت یا التهاب شده است.

 

تفسیر آزمایش PCT

 

PCT پایین نشانه چیست؟

به طور کلی مقدار کم PCT نشانه‌ای از عدم وجود عفونت در بدن است. با این حال، مقدار PCT ممکن است در عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های التهابی کاهش یابد. برعکس، این سطح در عفونت‌های باکتریایی افزایش می‌یابد. به این ترتیب می‌توان به سرعت فهمید که منبع عفونت چیست. اگر علائم شدید باشد اما PCT کم باشد، عفونت منشا ویروسی دارد.

در طول فرآیند درمان عفونت، PCT پایین دیده می‌شود و حتی می‌توان از آن فهمید که درمان نتایج مثبتی به همراه داشته است. مقدار PCT دو الی سه پس از تجویز آنتی بیوتیک به سرعت کاهش می‌یابد.

 

PCT بالا نشانه چیست؟

بالا بودن PCT خون نشانه عفونت در بدن است. PCT بالا با توجه به سطح عفونت متفاوت است. به طور کلی، عفونت‌های باکتریایی جدی مانند سپسیس و مننژیت بزرگترین علل افزایش PCT هستند. سپسیس وضعیتی که در آن بدن به عفونت باکتریایی پاسخ می‌دهد و مواد شیمیایی خاصی را آزاد می‌کند که باعث التهاب می‌شود که می‌تواند حتی منجر به مرگ شود. زیرا سپسیس درمان نشده می‌تواند باعث نارسایی اندام‌ها شود.

با این حال، مقدار بالای آزمایش PCT لزوما نشان دهنده سپسیس نیست. افزایش PCT، که گاهی اوقات می‌تواند به معنای عفونت سیستمیک باشد، در آسیب‌های بافتی نیز رخ می‌دهد. آزمایشات مختلفی برای تایید تشخیص سپسیس انجام می‌شود. این آزمایشات شامل شمارش کامل خون (CBC)، آزمایش ادرار، آزمایش عملکرد کبد و کلیه و سونوگرافی است.

اگرچه عفونت‌های کوچک مانند آبسه دندان نیز می‌تواند باعث افزایش PCT شود؛ با این حال، PCT بالا معمولا نشان دهنده سپسیس است. اما اینکه غیر از سپسیس، بالا بودن PCT در آزمایش خون نشانه چیست می‌توان موارد زیر فهرست کرد:

  • سوختگی
  • عمل جراحی
  • ضربه‌های شدید
  • پانکراتیت (التهاب پانکراس)
  • اندوکاردیت (التهاب قلب)
  • مننژیت (التهاب بافت مغز)
  • شوک قلبی
  • پس زدن پیوند عضو
  • عفونت‌های توموری

گاهی اوقات افزایش PCT می‌تواند بدون عفونت رخ دهد. شرایطی که سطح اکسیژن خون را کاهش می‌دهد، خطر افزایش PCT را افزایش می‌دهد. عللی مانند حمله آسم یا COPD، ذات الریه، قرار گرفتن در ارتفاع بالا و ایست قلبی نمونه‌هایی از این موارد هستند.

آزمایش PCT در منزل

هومکا و آزمایش PCT در منزل!

اگر  فشار خون پایین دارید و تمایل دارید که تست PCT را در منزل خود و با آسودگی انجام دهید، کافی است که از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. هومکا با ارائه انواع خدمات سلامت در منزل این امکان را فراهم کرده است که در شرایطی کاملا بهداشتی و استاندارد انواع آزمایش پزشکی را انجام دهید.

هومکا که با معتبرترین آزمایشگاه‌های کشور قرارداد دارد در سریع‌ترین زمان شرایط نمونه گیری در منزل را فراهم کرده و نتایج آن را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد داد. برای ثبت درخواست می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.

در همه این خدمات امکان استفاده از پوشش بیمه پایه و تکمیلی نیز وجود دارد. خدمات آزمایش در منزل هومکا هم‌اکنون در سراسر استان تهران و شهرستان‌های قم، کرج، اصفهان، قزوین، مشهد، شیراز، اهواز، رشت و تبریز در دسترس است. برای اطلاعات بیشتر به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

رپورتاژ(مسئولیت این محتوا به عهده تولیدکننده آن میباشد)

اخبارسلامت
تفسیر آزمایش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی