به طور کل تردمیل ضرر دارد یا فایده؟ 10 دلیل و مقایسه این دو مورد

در سال‌های اخیر، شاهد تولید انواع مختلفی از تجهیزات و لوازم ورزشی در دنیا هستیم. به نحوی که یک تحول عظیم در دنیای ورزش به‌وجود آمده‌است و افراد با راه‌اندازی باشگاه ورزشی در خانه، می‌توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی به انجام ورزش‌های مختلف بپردازند. در این میان، ورزش‌های هوازی به دلیل عملکرد مؤثر و کارایی فوق‌العاده طرفداران زیادی دارد. تردمیل ازجمله تجهیزات ورزشی اصلی برای انجام ورزش‌های هوازی است و در بسیاری از باشگاه‌های بدنسازی و محیط‌های خانگی به‌کار برده می‌شود. آنچه که در این زمینه نظر بسیاری از کاربران را به خود معطوف ساخته، این است که به‌طورکلی این وسیلۀ ورزشی مفید است و یا مضر؟ این سوال از مهم‌ترین ابهامات موجود در ذهن ورزشکاران جوان و نوجوان است. به گونه‌ای که در رابطه با استفاده یا خرید این وسیلۀ ورزشی دچار تردید هستند و نمی‌دانند که انجام این نوع از ورزش هوازی برای آن‌ها مفید است یا خیر؟ در این خصوص باید بگوییم که این وسیله نیز مانند سایر تجهیزات ورزشی در کنار همۀ مزایا، معایبی نیز دارد. بر همین اساس لازم دانستیم به این موضوع مهم بپردازیم و ضمن بررسی فواید و مضرات استفاده از تردمیل، به این سؤال مهم که “تردمیل مفید است و یا مضر؟” پاسخ دهیم.

تردمیل چیست؟

به‌طورکلی این وسیله ازجمله تجهیزات ورزشی پرکاربرد است که با شبیه‌سازی ورزش‌های هوازی اصلی نظیر راه رفتن و دویدن، زمینۀ مناسبی برای کاهش وزن و تناسب اندام فراهم کرده‌است. به گونه‌ای که ورزشکاران بدون نیاز به حضور در پارک، کوچه، خیابان و سایر معابر می‌توانند طبق یک برنامه‌ریزی منظم و زمان‌بندی دقیق، فعالیت‌های ورزشی خود را انجام دهند و شاهد آثار مطلوب آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشند.

برای اینکه بتوانید به یک نتیجه‌گیری کلی در زمینۀ مفید یا مضر بودن آن دست پیدا کنید، می‌بایست با فواید و مضرات استفاده از آن – مثلا چربی سوزی – آشنا شوید تا پس از آن با بررسی و مقایسۀ این موارد بتوانید در خصوص خرید تردمیل و استفاده از آن تصمیم‌گیری کنید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب استفاده از این وسیله با ما همراه باشید.

فواید استفاده از تردمیل

به عقیدۀ بسیاری از ورزشکاران و مربیان بدنسازی، استفاده مناسب از تردمیل، مزایای متعددی را برای کاربران به همراه دارد. شما نیز اگر به‌صورت صحیح و اصولی از آن استفاده کنید، قطعاً از فواید و تأثیرات مطلوب آن بهره‌مند خواهید شد. در این راستا بعضی از مهم‌ترین فواید استفاده از تردمیل‌های خانگی و باشگاهی به قرار زیر است:

۱) کاهش وزن سریع

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، تردمیل با شبیه‌سازی دو ورزش اصلی هوازی دویدن و راه رفتن، زمینۀ مناسبی برای به جنب‌و‌جوش درآمدن تمامی اندام‌های بدن به‌وجود آورده‌است. در پی این تحرک تأثیرگذار، فرآیند چربی‌سوزی در بدن انجام می‌شود. به همین سبب گفته می‌شود که استفاده از این وسیلۀ ورزشی برای کاهش وزن سریع و تناسب اندام مناسب است، بنابراین اگر قصد دارید با یک برنامه‌ریزی هدفمند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به وزن ایده‌آل و مناسب برسید، حتماً خرید تردمیل را در اولویت قرار دهید.

۲) نقش مؤثر در عضله‌سازی

با توجه به اینکه راه رفتن و دویدن ازجمله ورزش‌های هوازی‌اند و برای استقامت بدن مفید هستند، استفاده از این وسیلۀ ورزشی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات هوازی، نقش مؤثری در عضله‌سازی دارد و موحب شکل‌گیری عضلات بازو و ران می‌شود.

۳) بهبود انعطاف‌پذیری مفاصل

با یک نگاه به افراد میانسال و پیر خواهید دید که اکثر آن‌ها از درد مفاصل و آرتروز رنج می‌برند. در واقع عدم تحرک مناسب و نشستن مداوم موجب محدود شدن انعطاف‌پذیری مفاصل می‌شود. بدین منظور استفاده مناسب از تردمیل سبب شده تا مفاصل به‌صورت منظم حرکت کنند و همواره انعطاف‌پذیری مطلوب داشته باشند.

یکی از حسنات و فواید دستگاه تردمیل، "همیشه در دسترس بودن آن" است.

۴) استفادۀ آسان و همیشه در دسترس

دویدن در محیط پارک، ورزشگاه، خیابان و غیره با محدودیت‌های متعددی همراه است و همین امر انجام ورزش‌های هوازی را محدود ساخته است. این در حالی‌ است که به‌وسیلۀ تردمیل، خیلی راحت و آسان می‌توان ورزش‌های هوازی را انجام داد.

۵)  به‌وجود آوردن تراکم مؤثر در استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان

برای اینکه تراکم استخوان مطلوب داشته باشید و در سنین بالا دچار پوکی استخوان نشوید، باید از مواد معدنی موجود در استخوان‌ها محافظت کنید. بدین صورت که با راه رفتن و دویدن روی این وسیله، استخوان‌ها قوی‌تر می‌شوند و ضمن افزایش مواد معدنی درون استخوان‌ها، در سنین بالا دچار پوکی و شکستگی استخوان نخواهید شد.

مضرات استفاده از تردمیل

تردمیل به‌عنوان یکی از تجهیزات ورزشی پرکاربرد در کنار همۀ مزایا معایبی نیز دارد. البته مضرات استفاده از این محصول، دلیل بر استفاده نکردن از آن نیست. بلکه با انجام محدودیت و رعایت یک‌سری اصول می‌توانید با استفادۀ مناسب از این وسیلۀ ورزشی،  نهایت بهره را برای داشتن تناسب اندام و جسم سالم ببرید. از بین مضرات استفاده از تردمیل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) قیمت بالای تردمیل نسبت به سایر تجهیزات ورزشی

همان‌طور که می‌دانید، تردمیل‌های خانگی و باشگاهی قیمت‌های متنوعی دارند و بعضاً تهیۀ این محصول برای بعضی از اقشار جامعه امکان‌پذیر نیست. بر همین اساس انجام ورزش‌های هوازی در خانه را با مشکل مواجه نموده و محدود می‌سازد.

۲) احتمال آسیب به زانو

هنگام راه رفتن و دویدن روی این وسیله، به دلیل وارد شدن یک‌بارۀ ضربه به پا، ممکن است دچار آسیب به زانو و آرتروز شوید. البته استفادۀ مناسب از این وسیلۀ ورزشی برای مدت زمان مشخص، از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری می‌کند.

۳) وارد شدن آسیب به عضلات تحتانی نظیر ران، پشت ران و ساق پا

هنگام انجام ورزش با این وسیله، افراد مسافت واقعی پیموده‌شده را به‌ظاهر نمی‌بینند و صرفاً در نمایشگر مشاهده می‌کنند. به همین جهت استفادۀ طولانی و بیش از حد، موجب آسیب‌دیدگی عضلات ران و ساق پا می‌شود.

۴) بهم خوردن تعادل و بروز سرگیجه

در موارد معدود، دیده شده که ورزشکاران هنگام کار با تردمیل‌های خانگی و باشگاهی دچار سرگیجه و از دست دادن تعادل می‌شوند. این مشکل اغلب برای افراد مبتدی رخ می‌دهد و پس از تکرار و تمرین مداوم برطرف خواهد شد.

۵) وارد شدن فشار به دستگاه قلبی عروقی

استفادۀ نامناسب و غیراصولی از این وسیلۀ ورزشی، موجب اختلال در سیستم خون‌رسانی و وارد شدن فشار به قلب می‌شود. البته با گرم کردن بدن و حفظ آمادگی جسمانی می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

سخن پایانی

در پایان با توجه به فواید و مضرات استفاده از این وسیله، می‌توان گفت یک ابزار ورزشی مفید است و با رعایت نکات ایمنی و استفادۀ مناسب از آن، می‌توان از مضرات احتمالی آن جلوگیری کرد، بنابراین فرصت را از دست ندهید و برای خرید این وسیلۀ ورزشی، به سایت جیم لند، معتبرترین و باتجربه‌ترین فروشگاه لوازم ورزشی مراجعه کنید و محصول موردنظرتان را براساس نیاز، سلیقه، میزان ورزش روزانه و شرایط اقتصادی خریداری کنید.

رژیم و تندرستی

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی