سخنگوی شورای نگهبان خبر داد / تایید لایحه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران

به گزارش ساناپرس؛ دکتر هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز خود، در خصوص مصوبه ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری، مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد قضات و اعضای هیات علمی، گفت: این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی در خصوص طرح انتصاب اشخاص در پست‌های حساس گفت: این طرح ۳ مجلس به خود دیده است و شورا نسبت به آن ایراداتی داشت که با رفع آن، تبدیل به قانون شد.

اقای طحان نظیف در رابطه با اساسنامه صندوق ملی مسکن گفت: هفته پیش این مصوبه را دریافت کردیم و تنها ایراد باقی مانده ما هم برطرف شد و چون خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، می‌تواند در مسیر اجرا قرار بگیرد.

وی در رابطه با وضعیت طرح شفافیت قوای سه گانه، اظهار کرد: اکثریت ایرادات برطرف شده و مصوبه در اختیار مجلس است، ولی ایرادهای هیات عالی نظارت در خصوص این طرح در تمامی مورد کماکان بر قوت خودش باقی، و به مجلس ارسال شده است و باید تعامل بیشتری بین مجلس و هیات عالی نظارت در خصوص موارد اختلافی صورت بگیرد تا ایرادهای هیات عالی نظارت در همین مرحله حل شود. در غیر این صورت هم بن‌بستی در نظام حقوقی ما وجود ندارد و در این صورت این مصوبه به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.

اقای طحان نظیف در پاسخ به این سوال که ایا اصل ۲۷ قانون اساسی که در رابطه با حق قانونی برگزاری تجمعات است، ابهامی دارد، گفت: به نظر می‌رسد ابهامی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد، راه تفسیر باز است و اگر نهادی، از شورای نگهبان در خصوص تفسیر آن، درخواست کند، ما آن را قبول می‌کنیم.

اقای طحان نظیف در رابطه با برگزاری تجمعات اظهارداشت: هنوز چیزی به شورای نگهبان فرستاده نشده است و اگر در قالب ایین نامه باشد به شورای نگهبان ارسال نخواهد شد اما اگر در قالب طرح و لایحه باشد بعد از بررسی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

وی همچنین در رابطه با اصلاح قانون انتخابات گفت که کار بررسی این لایحه در کمیسیون به اتمام رسیده و در انتظار صحن است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه فرزندان برخی نمایندگان در اعتراضات اخیر دستگیر شدند و گروه دیگری تابعیت دوگانه دارند، آیا شورای نگهبان این موضوع را برای انتخابات سال آینده لحاظ می کند؟ گفت: برای انتخابات عجله دارید و زمان زیادی باقی مانده و مبنای ما قانون است و تا ان زمان باید دید قانون انتخابات چگونه است.

آقای طحان نظیف در پاسخ به این سوال که آیا پژوهشی در پژوهشکده شورای نگهبان در خصوص اصول بر زمین مانده قانون اساسی صورت گرفته است؟ گفت: پژوهشکده شورای نگهبان علاوه بر اینکه در حوزه‌های کاربردی فعالیت می‌کند و بازوی مشورتی شورای نگهبان است در حوزه‌های نظری هم ورود می‌کند. برای مثال شرح فقهی قانون اساسی منتشر شده است. طبیعتاً جزییات را باید از دوستان پژوهشکده بپرسید.

وی در پاسخ به این سوال که در جریان تحولات اخیر این انتقاد مطرح شد که شورای نگهبان با حذف نخبگان باعث شده تا فضای گفت‌وگو در کشور از بین رفته و دیگر افرادی نیستند که سوپاپ اطمینان نظام باشند، گفت: هر فرد و نهاد و جریانی باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد. در کشور ما در ادوار مختلف گروه‌های مختلفی به قدرت رسیدند و قدرت را تحویل دادند که رویکردها کاملا با یکدیگر متفاوت بودند. شورای نگهبان بر مبنای قانون عمل می‌کند.

آقای طحان نظیف در پاسخ به این سوال که امروز معترضان در کشور فضایی برای بیان اعتراض خود ندارند و در سال ٨٨ آقای کروبی گفتند حتی اگر کویر لوت را برای اعتراض به ما بدهید راضی هستیم، آیا همچنان باید همه معترضان را اغتشاشگر بدانیم، گفت: قطعا نظر شورای نگهبان این نیست و مقام معظم رهبری هم نظرشان را در این رابطه بیان کردند. اگر این دغدغه در قالب طرح یا لایحه به شورای نگهبان ارسال شود، بررسی خواهیم کرد.

وی درباره علت عدم اجرای قانون واردات خودرو، گفت: شورای نگهبان در این موارد وظیفه‌ای ندارد. البته نهادهای مختلف از جمله مجلس می‌توانند به علت عدم اجرای قوانین با استفاده از ابزارهای قانونی خود ورود کنند.

 

اخباراقتصاد
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی