مهمترین اخبار حقوق بازنشستگان در دومین هفته آبان 1401 / افزایش حقوق بازنشستگان در پاییز

به گزارش ساناپرس؛ رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اولین انتظار ما از وزیر کار این است که بحران پیش روی سازمان تامین اجتماعی را درک کند. این بحران جدی است و چراغ قرمز آن روشن شده است. ظرف چند سال اخیر شاخص‌های کلان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که سازمان به سرعت به سمت‌عدم تعادل منابع و مصارف پیش می‌رود.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در جلسه‌ی اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن اشاره به انتخابات کانون بازنشستگان کارگری شهر تهران گفت: با وجود انتقاداتی که به انتخابات داریم اما گلایه‌ها را کنار می‌گذاریم و انتخابات را تمام شده اعلام می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم در خدمتگزاری برای بازنشستگان ثابت قدم باشیم.

وی در ادامه در خصوص مطالبه‌ی بازنشستگان از وزیر کار جدید گفت: به نظر می‌رسد آقای صولت مرتضوی از قدرت بالایی برای ادارک مسائل و موضوعات برخوردار هستند چراکه ایشان پیشتر نیز در کارهای اجرایی بوده‌اند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اولین انتظار ما از وزیر کار این است که بحران پیش روی سازمان تامین اجتماعی را درک کند. این بحران جدی است و چراغ قرمز آن روشن شده است. ظرف چند سال اخیر شاخص‌های کلان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که سازمان به سرعت به سمت‌عدم تعادل منابع و مصارف پیش می‌رود.

صادقی بیان کرد: اگر ما تمام ذخایر و دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی را به قیمت روز محاسبه کنیم، تنها کفاف شش ماه از هزینه‌های سازمان را دارد.

وی گفت: نقطه‌ی بحران سازمان سال ۱۴۰۲ است و برای اینکه این بحران پیش نیاید، وزیر کار باید با هیات دولت مذاکره کند تا سهم سازمان تامین اجتماعی را در بودجه ببینند. الان زمان تنظیم بودجه است و وزیر کار باید از همین امروز شروع به کار کند. امروز سهم جاری سازمان تأمین اجتماعی از دولت بابت سه درصد حق بیمه، ۱۷۵ هزار میلیارد تومان است.

صادقی بیان کرد: سال گذشته ردیف ثابت و متغیر برای سازمان در بودجه ندیدند و این سبب اعتراض ما شد که در نهایت مجلس ردیف بودجه‌ای برای ما دید.

وی به مطالبات معوقه اشاره کرد و گفت: اگر ۹۰هزار میلیارد بدهی امسال به سازمان تامین اجتماعی داده شود مطالبات ما از دولت ۴۲۰هزار میلیارد تومان می‌شود در غیر اینصورت ۵۱۰هزار میلیارد تومان است. این بدهی باید در برنامه‌ی ۵ ساله‌ای که در حال تدوین است دیده شود و هرسال مقداری از آن به علاوه‌ی سهم جاری داده شود. این کار مانع از ورشکستگی تامین اجتماعی می‌شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: درخواست دیگر ما اصلاحات ساختاری و مبتنی بر توانمندی تامین اجتماعی است که درون این اصلاحات باید به سه جانبه‌گرایی و نسبت پشتیبانی و… پرداخت.

وی تصریح کرد: درخواست دیگر ما این است که برای پرداخت معوقه‌ی ۵ ماه اول بازنشستگان سایر سطوح، نسخه‌ی واضح بپیچند. اول درخواست ما پرداخت یکباره‌ی این مطالبات بود اما اگر نمی‌شود این معوقه باید در این ماه‌های باقیمانده صفر شود.

صادقی به پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: چه نسخه‌ای قرار است برای این معوقه بپیچند؟ ما فعلا هیچ چیز ندیده‌ایم. باید این را پیگیری کرد. اگر کانون عالی این مطالبه را دنبال نکند ما به عنوان کانون بازنشستگان تهران و اتحادیه پیشکسوتان آن را دنبال می‌کنیم. اگر موفق به مذاکره در این رابطه نشویم مجبوریم در خیابان به دنبال آن باشیم.

وی به مشکلات بیمه بازنشستگان اشاره کرد و گفت: بیمه تکمیلی کارا نیست و باید آن را در قانون الزام گنجاند. البته ما همواره به بیمه تکمیلی نقد داریم. این بیمه تکمیلی کارا نیست. سازمان تامین اجتماعی باید اول قانون الزام و درمان رایگان را اجرایی کند و اگر نمی‌تواند باید مشارکت خود را پررنگ کند. همان نسخه‌ای که برای پرسنل و بازنشستگان خود سازمان تامین اجتماعی نوشته می‌شود برای بازنشستگان دیگر هم نوشته شود.

صادقی گفت: سازمان تامین اجتماعی با شرکت آتیه سازان قرارداد نبندد. ما مخالف این شرکت هستیم چون نمی‌تواند از پس تعهدات خود بربیاید. اگرچه احتمال دارد مبلغ بیشتری بگیرند اما در مقابل آن باید خدمات بیشتری بدهند. امروز بازنشسته عمل جراحی انجام می‌دهد اما نمی‌تواند از بیمارستان طرف قرارداد بیمه تکمیلی خدمات بگیرد. بازنشستگان مجبور می‌شوند پول را پرداخت کنند و در آخر نیز ماه‌ها نمی‌توانند پول خود را از آتیه ساز بگیرند.

وی در ادامه به واگذاری بانک رفاه اشاره کرد و گفت: ما با واگذاری بانک رفاه مخالفیم. باید بانک رفاه را از ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه‌ریزی‌های کلان نظام خارج کنید. هدف ما از حفظ بانک رفاه استقلال سازمان تامین اجتماعی است. درخواست ما از وزیر کار حفظ اموال تأمین اجتماعی و ایستادن برای منافع بازنشستگان است.

صادقی در آخر به رویه‌ی متفاوت دولت و مجلس در مورد حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ما بازنشستگان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق خود ۵ ماه پایداری کردیم تا حق قانونی خود را بگیریم. بعد از ۵ ماه موافقت کردید اما برای بازنشستگان کشوری و لشکری ظرف چند روز حقوقشان را پله‌کانی افزایش دادید. شما برای افزایش حقوق ما که ربطی به بودجه دولت ندارد مقاومت کردید و برای افرادی پرونده تشکیل دادید اما برای افزایش حقوق نیروهای خود سریع تصمیم می‌گیرید. چرا برای مطالبات ما با تعلل برخورد می‌کنید؟

افزایش حقوق بازنشستگان در پاییز/ 900 هزار تومان برای حقوق بازنشستگان قطعی شد

نمایندگان در نشست علنی (یکشنبه ۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، با ردیف ۲ این لایحه موافقت کردند.

نمایندگان مجلس بر اساس لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کردند که طبق آن، میزان افزایش حقوق مذکور، ۹۰۰ هزار تومان بعلاوه ۵ درصد از حکم تعیین شد.

نمایندگان در نشست علنی (یکشنبه ۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، با ردیف ۲ این لایحه موافقت کردند.

در ردیف ۲ این لایحه آمده است:

۲-۱- حقوق مشمولین جزء (۲) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، مبلغ نهصد هزار تومان (۰۰۰ر۰۰۰ر۹ ریال) افزایش می‌یابد.

تبصره – افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیر میزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم را دریافت می‌نمایند.

۲-۲- علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء ۱-۲ این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، پنج درصد (۵٪) نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

صفر تا صد افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری و کارمندان در نیمه دوم سال 1401/ یک میلیون تومان برای کارمندان و ۹۰۰ هزار تومان به‌علاوه ۵ درصد از حکم برای بازنشستگان

بالاخره پس از ۴ ماه، افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری قطعی شد و دولت برای اجرای این لایحه حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان منابع تامین کرده است.

خبرآنلاین نوشت: دولت مردادماه امسال بود که اعلام کرد تصمیم دارد در جهت ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری، افزایش حقوق دوباره‌ای را روی فیش آنها اعمال کند. بر همین اساس، در هفته‌های گذشته لایحه‌ای دوفوریتی به مجلس ارسال شد و امروز این لایحه به تصویب مجلس رسید.

نگاهی به میانگین ناخالص و خالص پرداختی به کارکنان دستگاههای اجرایی نیز نشان می دهد که قشر کارمند در طبقه متوسط درآمدی قرار می گیرند؛ به باور رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، متوسط دریافتی کارمندان دولت بین ۸ تا ۹ میلیون تومان است که نزدیک به ۶۰ درصد از کارمندان دولت چنین حقوقی دریافت می کنند.

این در شرایطی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که اکنون خط فقر نسبی خانوارها در ایران به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده است.

مبلغ افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان مشخص شد

بر همین اساس، نمایندگان مجلس امروز طبق لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کردند که طبق آن، میزان افزایش حقوق مذکور، ۹۰۰ هزار تومان به‌علاوه ۵ درصد از حکم تعیین شد.

در ردیف ۲ این لایحه آمده است: حقوق مشمولین جزء (۲) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، مبلغ ۹۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

در تبصره مربوط به این بند آمده؛ افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیر میزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم را دریافت می‌کنند.

همچنین علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء ۱-۲ این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی، ۵ درصد نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

افزایش حقوق از آذرماه اعمال می‌شود

در این میان، آن‌طور که به نقل از برخی از نمایندگان مجلس آمده، اعمال افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان از آذرماه خواهد بود. ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفته است؛ ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نظر گرفته شده و در کنار آن، تلاش بر این است تا افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز اعمال شود.

وی عنوان کرده؛ جانبازان و ایثارگران زیر ۲۵ درصد نیز که از رقم پایین درآمدی رنج می‌بردند، با افزایش حقوق و مزایا روبه‌رو خواهند شد.

اسماعیلی متذکر شده: به نظر می‌رسد در ماه جاری امکان اصلاح احکام کارکنان و بازنشستگان به وجود نیاید و از آذرماه افزایش حقوق به همراه پرداخت معوقات مهر و آبان به حساب کارکنان و بازنشستگان انجام شود.

افزایش علی الحساب حقوق از مهر خواهد بود

البته حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ابتدای آبان‌ماه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود: دولت اعلام کرده مهرماه علی‌الحساب می‌پردازیم. من باید تشکر کنم، یعنی قبل از این که قانون شود، یک علی‌الحساب به همه می‌دهیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرده بود: نیازی نیست قانون برود بعد بیفتد برج بعد، حقوق مهرماه علی‌الحساب پرداخت می‌شود. آقای میرکاظمی به من گفتند ما این کار را انجام می‌دهیم.

در مهرماه نیز مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه درباره زمان اجرایی شدن افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری گفته بود: نظر این است که از آنجا که مبلغ افزایش، بیشتر شده، از مهرماه این موضوع اجرایی شود.

بابک افقهی، معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان های سازمان برنامه و بودجه کشور هم عنوان کرده بود: دولت از آنجایی که مصمم است که این طرح را انجام دهد، مبالغ علی‌الحساب مدنظر خود را در حقوق مهرماه کارکنان و بازنشستگان اعمال خواهد کرد.

او این نوید را داده بود که در حقوق مهرماه پرداخت صورت خواهد گرفت و بعد از اینکه در مجلس نهایی شد و رقم دقیق آن مشخص شد، مابه‌التفاوت آن در ماه‌های دیگر اعمال خواهد شد.

افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ چگونه است؟

اما در رابطه با افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعتقاد دارد: هرچند نمی‌توان ادعا کرد که افزایشی که در اثر ترمیم حقوق رخ می‌دهد، می‌تواند تمامی مشکلات مردم را در حوزه اقتصاد رفع کند، اما می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

وی با بیان اینکه دولت برای اجرای این لایحه حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان منابع تامین کرده که رقم کمی نیست، گفته؛ هرچند نمی‌توان ادعا کرد که افزایشی که در اثر این ترمیم حقوق رخ می‌دهد، می‌تواند تمامی مشکلات مردم را در حوزه اقتصاد رفع کند، اما می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند، زیرا قدرت خرید مردم را تا حدودی افزایش می‌دهد.

حقوق بازنشستگان 900 هزار تومان افزایش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) جزییات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری را با ۱۹۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر تصویب کردند.

ماده واحده: علاوه بر افزایش های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره(۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ  ۱/  ۷/ ۱۴۰۱ افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب  ۸ /۷/ ۸۶ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب  ۱۳ /۶/ ۷۰ و سایر مشمولین جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاههای موضوع این بند بکارگیری می شوند، نیز اعمال می گردد. در اجرای این بند درخصوص نیروهای مسلح تبصره ۳ ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می شود. شرکت های دولتی مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه مشمول این بند می باشند.

تبصره: شرکت های دولتی مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه مشمول این بند می‌شوند. علاوه بر افزایش مندرج در این بند، حداکثر ۱۵% به عنوان “فوق العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد” به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرائی، اضافه می شود.

دستورالعمل مربوطه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد می رسد.

۲-۱- حقوق مشمولین جزء (۲) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، مبلغ نه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۹) ریال افزایش می‌یابد.

تبصره – افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیرمیزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم را دریافت می‌نمایند.

۲-۲- علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء ۱-۲ این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی، پنج درصد(۵%) نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ افزایش می یابد.

‌۳- در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، حق عائله‌مندی وکمک هزینه اولاد تمامی گروههای مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، به ترتیب به میزان پنجاه درصد (۵۰%) وصددرصد (۱۰۰%) افزایش می‌یابد.

مبلغ ریالی حق عائله مندی و حق اولاد مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت همسان با مشمولین قانون خدمات کشوری افزایش و تعیین می گردد.

‌۴- فوق العاده ویژه موضوع بند(۱۰) ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء(۳) بند(الف) تبصره(۱۲) نمی باشد. ‌

۵-مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد(۳۰%) افزایش می یابد.

۶- به دولت(سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می شود اعتبارات هزینه ای دستگاههای اجرائی در سال ۱۴۰۱ را تا بیست درصد(۲۰%) و درسقف مصارف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بابت اجرای این قانون افزایش دهد.

۷-کمک معیشت جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر فاقد شغل ودرآمد و مشمولین ماده (۳۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب  ۳/ ۴/ ۸۶ به ( ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۵۶) ریال وکمک معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%) و رزمندگان معسر فاقد شغل ودرآمد به( ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۴۵) ریال افزایش می یابد.

۸-معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی ایثارگران موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن از شمول سقف مقرر در جزء(۸) بند(الف) تبصره(۱۲) مستثنی است.

۹-کلیه معلمان طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه بندی معلمان بدون برگزاری آزمون مجدد قرار گرفته و وزرات آموزش و پرورش ملزم به صدور کد شناسه از اول مهر ۱۴۰۱ برای آن ها می باشد.

۱۰-افزایش های ناشی از اجرای این قانون از مابه التفاوت موضوع جزء(۱) بند(الف) تبصره(۱۲) کسر نمی شود.

اتفاق بد برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

یک بازنشسته کارگری گفت: نمایندگان مجلس به دولت هشدار نمی‌دهند که اول به تکلیف قانونی خود در قبال ۶۵ درصد از بازنشستگان کشور عمل کن و بعد به فکر یک لایحه جدید و اعتبار آن بیفت!

حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری از مهرماه افزایش یافت؛ در پایان ماه جاری، این بازنشستگان افزایش برآمده از لایحه دولت را به همراه مابه التفاوت مهر با هم دریافت می‌کنند؛ دولت برای این منظور ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.

این افزایش حقوق برای خیل وسیعی از بازنشستگان دولت به خصوص کف بگیران با توجه به شرایط معیشتی، یک امر لازم است اما مساله محدود به گروه‌های کم درآمد نمی‌شود؛ براساس لایحه‌ی دولت، حقوق نجومی بگیران بدنه دولت نیز به تناسب دریافتی‌شان افزایش می‌یابد و در عین حال، سقف حقوق قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز برداشته شده است.

در این میان، بازنشستگان حداقل بگیر کارگری هیچ امیدی به بهبود وضعیت معیشت حداقل در ماه‌های باقیمانده تا پایان سال ندارند؛ محمدعلی براتی (بازنشسته‌ی حداقل بگیر کارگری) در این رابطه با تاکید بر اینکه قبل از تصویب این لایحه نیز تبعیض میان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران دولت وجود داشت و حالا این تبعیض به مراتب بیشتر می‌شود؛ می‌گوید: من مدرک فوق دیپلم دارم و سی سال سابقه کار، با این حال حداقل بگیر هستم و با کمتر از ۷ میلیون تومان حقوق ماهانه زندگی‌ام را اداره می‌کنم. اما یک بازنشسته دولت که هم سطح و هم مدرک من است، حداقل سه تا چهار میلیون تومان از من بیشتر می‌گیرد، با لایحه‌ی اخیر دولت، این تفاوت بیشتر هم می‌شود.

او ادامه می‌دهد: دولت ۵۵ هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق کارمندان دولت اعتبار تامین کرده اما هنوز ۹۰ هزار میلیارد تومان قانون بودجه را به تامین اجتماعی نپرداخته؛ این ۹۰ هزار میلیارد تومان تکلیف قانونی دولت از ابتدای سال بوده، به تکلیف خود تا نیمه دوم سال عمل نکرده اما توانسته اعتبار جداگانه برای زیرمجموعه‌های خود جور کند، این یک تضاد عجیب و غریب است؛ نمایندگان مجلس نیز به دولت هشدار نمی‌دهند که اول به تکلیف قانونی خود در قبال ۶۵ درصد از بازنشستگان کشور عمل کن و بعد به فکر یک لایحه جدید و اعتبار آن بیفت!

براتی به طلب بازنشستگان از سازمان تامین اجتماعی اشاره می‌کند، طلبی که گویا به طلب سنگین سازمان از دولت گره خورده و اهتمامی برای پرداخت آن نیست:

«۲۵ درصد متناسب‌سازی سال قبل چه شد؛ چرا سازمان تامین اجتماعی باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل را اجرایی نمی‌کند؛ اگر در کشور پول نیست چرا برای خواص خاصه خرجی می‌شود و اگر هست چرا مستحقان واقعی نادیده گرفته می‌شوند؛ اگر باقیمانده متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، لااقل چند صد هزار تومان به حقوق ما بازنشستگان حداقل بگیر کارگری افزوده می‌شود؛ وقتی قرار نیست دولت به ترمیم مزد کارگران شاغل و بازنشسته تن بدهد، لااقل همان ۲۵ درصد متناسب‌سازی را که از سال گذشته طلبکاریم، اجرایی کنند.»

او تاکید می‌کند: اگرچه با ۲۵ درصد متناسب‌سازی نیز حقوق ۷ میلیون تومانی بازنشستگان حداقل بگیر به خط فقر نمی‌رسد؛ در روزهای گذشته بازهم با موج تورمی جدید مواجه شدیم؛ وزارت بازرگانی راساً قیمت گوشت مرغ را افزایش داد؛ وقتی هیچ راهکار جبرانی برای حمایت از حداقل بگیران ندارند، وقتی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی را اجرا نمی‌کنند، بگویند یک خانواده‌ی مستاجرِ بازنشسته با یک یا دو فرزند چطور با ۷ میلیون تومان مستمری ماهانه زندگی کند.

این بازنشسته کارگری در پایان به مساله «نادیده گرفته شدن بحران معیشت» اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل اصلی کارگران شاغل و بازنشسته بحران عمیق معیشت است؛ همان کالابرگ الکترونیک یا بسته‌های معیشتی را هم اجرا نکردند؛ درمان رایگان را هم از یاد بردند و نتوانستند با طرح‌هایی مثل «دارویار» قیمت دارو را کنترل کنند؛ ما یک انتظار ساده داریم: مسئولان یکبار به ما حداقل بگیران روشن و واضح توضیح بدهند که توقع دارند چطور با ۶ یا ۷ میلیون تومان حقوق زندگی کنیم، وقتی در دورافتاده‌ترین شهرهای کشور، کرایه خانه زیر چند میلیون تومان نیست.

اخباراقتصاد
بازنشستگان
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی