خبر جدید از اجرای کالابرگ الکترونیک / شرط مهم اجرای کالابرگ چیست؟

به گزارش ساناپرس؛ اظهارات معاون وزیر صمت نشان می دهد کالابرگ الکترونیک به رغم گذر از مرحله آزمایشی اولیه، از منظر سامانه های فروشگاهی لازم 25 درصد پیشرفت داشته و در نهایت اجرای نهایی آن مستلزم اجرای آزمایشی کشوری و نیز توافق دستگاه های مختلف است. به نظر می رسد این مقدمات، اجرای این طرح مصوب بودجه سال جاری را بیش از پیش عقب بیندازد. به گزارش خراسان، پس از مطرح شدن حذف اختصاص یارانه به ارز 4200 سرانجام مجلس در قانون بودجه امسال مقرر کرد: «به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد.

چنان چه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.» در این زمینه، تاکنون اظهارات متعددی در خصوص اجرای این طرح از سوی مقامات دولت و برخی نمایندگان مجلس مطرح شده که مورد اخیر آن به ابراز تردید زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برمی گردد. وی در 23 مهر گفت که یارانه نقدی جایگزین ارز ترجیحی است و ارائه کالابرگ منتفی شده چون زیرساخت آن وجود ندارد و دیگر تاثیر هم ندارد. با این حال در همان روزها، وزیر اقتصاد بر اجرای این طرح تاکید کرد و تغییر آن را مستلزم تغییر قانون دانست.

با این اوصاف، دیروز جزئیات جدیدی از اجرای این طرح منتشر شد که نشان می دهد دولت به دنبال اجرای قطعی آن است. به گزارش ایسنا، علیرضا شاه میرزایی معاون وزیر صمت با بیان این که متولی اصلی کالابرگ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، جزئیات جدیدی از اجرای این طرح را بیان کرد و گفت: وزارت صمت دستگاه همراه است و در تکمیل زنجیره تامین کالا و نصب سامانه‌ها در فروشگاه‌ها همکاری می‌کند و درموارد آزمایشی هم همکاری داشته است. این طرح تاکنون به صورت آزمایشی در چهار شهرستان گرمسار، آبیک، دماوند و فیروزکوه اجرا شده است.وی با بیان این که ممکن است نمایندگان نظر شخصی خود را در خصوص حذف کالابرگ مطرح کرده باشند، تصریح کرد: چیزی به عنوان نظر جمع بندی شده برای منتفی شدن طرح کالابرگ مطرح نشده است. طرح کالابرگ قانون است و بر اساس مصوبه مجلس باید اجرا شود. به گفته این مقام مسئول، اجرای این طرح پیچیده و حساس است و باید پایلوت‌های متعدد اجرا شود.هم اینک طرح در مرحله‌ای است که مقرر شده از پایلوت‌های شهری خارج و در سطح کشور هم پایلوت‌هایی اجرا شود و در نهایت اگر مشکل خاصی نبود، به اجرا درآید.

شرط مهم اجرای کالابرگ

شاه‌میرزایی درباره مشکلات پایانه‌های فروش نیز گفت: هنوز فروشگاه‌های زیادی به پایانه فروش مجهز نشده‌اند. زمانی که از بین ۴۰۰ هزار فروشگاه در حوزه کالابرگ، بیش از ۲۰۰ هزار فروشگاه به پایانه‌های فروش مخصوص مجهز شوند، دیگر مشکلی برای اجرای طرح نیست اما هم اکنون شاید ۵۰ هزار فروشگاه به این پایانه‌ها مجهز شده باشند. وی افزود: برای بقیه فروشگاه‌ها راه‌هایی پیش بینی شده که بدون ایجاد صندوق فروشگاهی و با همین دستگاه‌های پوز موجود، با تکمیل مختصر و کارهای نرم افزاری بتوانند چند کالای اساسی مشمول طرح را ثبت کنند و نیاز نباشد یک پایانه فروش کامل نصب کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این که طرح کالابرگ تا چه زمانی اجرا می‌شود؟ اظهار کرد: وزارت رفاه اعلام کرده هر زمان تصمیم‌ نهایی گرفته شود، آمادگی اجرا و نصب سامانه در فروشگاه‌ها را ظرف یک تا دو ماه دارد البته این طرح با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود و اکنون بیش از ۱۰ شرکت خصوصی همکاری می‌کنند و همه هم اعلام آمادگی کردند اما این موضوع به دستگاه‌های مختلف مربوط می‌شود؛ مثلاً بخشی از کالاها مربوط به وزارت جهاد و بخش تامین منابع مربوط به سازمان برنامه و بودجه است. کارگروه‌هایی بین دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود و تصمیم نهایی باید با مشارکت همه دستگاه‌ها گرفته شود. به گزارش خراسان، با این اوصاف به نظر می رسد اجرای این طرح شاید به ماه های انتهایی امسال موکول شود.

اخباراقتصاد
پربازدیدکالابرگ الکترونیک
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی