استقلال دقیقا چقدر بدهی دارد؟ + جزئیات باورنکردنی

به گزارش ساناپرس؛ پس از برکناری مصطفی آجورلو از مدیرعاملی استقلال و برگشت مجدد فتح الله زاده به راس مدیریت این باشگاه، همه منتظر راه حل او برای بدهی های کلان مالی استقلال هستند. بدهی های خانمان سوز و بی انتهایی که باشگاه استقلال به بارآورده می تواند هر باشگاهی را از پا در بیاورد.

از آندره آ استراماچونی گرفته تا بدهی های سنگین به سازمان لیگ، باشگاه استقلال چندین میلیارد ناقابل واریزی دارد که بعید است به این راحتی ها از پس پرداختش بربیاید. همه این ها در شرایطی است که تیم ها برای گرفتن مجوز حرفه ای آسیا تا بهمن ماه فرصت دارند مدارک خود را آماه کنند. زمانی بسیار کم برای تیمی که این همه بدهکاری دارد و شفافیت مالی و مسائل مالیاتی گریبان گیرش است. تک تک این موارد استقلال را از گرفتن مجوز حرفه ای دور و دورتر می کند.

بدهی ۵۱ میلیاردی آندره آ استراماچونی و قول های فتح الله زاده

طبق اعلام فتح الله زاده بدهی باشگاه استقلال به مربی سابق این تیم ۵۱ میلیارد تومان است. این در شرایطی است که با توجه به دریافت حکم استراماچونی علیه باشگاه استقلال و پایان زمان مشخص شده برای پرداخت بدهی، هر روزی که می گذرد جریمه دیرکرد هم به این رقم اضافه می شود. فتح الله زاده اما فرصتی ۱۵ روزه خواست و قول داد پس از آن سر موعد این بدهی پرداخت می شود. طبق قولی که مدیرعامل باشگاه استقلال داده است، این باشگاه باید تا ۳ روز دیگر بدهی خود را تمام و کمال پرداخت کند و شمارش معکوس برای این پرداختی ۵۱ میلیاردی آغاز شده است.

مؤمنی یکی از اعضای هیأت مدیره استقلال هم می‌گفت هیچ حق اعتراض جدیدی ندارند و اگر بخواهند پول استرا را جور کنند باید حتماً در اسرع وقت اقدام کنند.
اگر این بار هم استقلال از پس این بدهی بر نیاید، پنجره نقل و انتقالات برایش بسته می ماند و دردسرهای تازه سراغ استقلال میاید.

بدهکار ۳ میلیاردی آبی ها؛ لئاندرو پادوانی

پادوانی که لیگ شانزدهم به خاطر برخورد با هم تیمی اش دچار مصدومیت از ناحیه نخاع و ویلچرنشینی شد، پس از این اتفاق و انجام طول درمانش در زادگاهش برزیل، شکایت خود از باشگاه استقلال را مطرح کرد. مدافع سابق استقلال بارها این مسئله که باشگاه به تعهدهایش نسب به او عمل نکرده را مطرح کرده. پادوانی در شکایت خود خواهان دریافت مبلغ ۹ میلیون دلار به عنوان غرامت و مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به عنوان مطالباتش شده بود.

اما باشگاه استقلال ۲۷ مهر اعلام کرد که شکایت ۹ میلیون دلاری پادوانی در دادگاه CAS رد شده است و به این ترتیب استقلال همان مبلغ ۱۰۰ هزار دلار باقیمانده را به عنوان مطالبات این مدافع برزیلی پرداخت می‌کند.

این در شرایطی بود که پادوانی از رای دادگاه به نفع باشگاه استقلال متعجب شد و در واکنش به این اتفاق گفت: «با کمال تعجب متوجه شدم که دادگاه داوری ورزش در لوزان سوئیس، پرونده من را رد کرده است. وکلای من در حال بررسی اقدامات قانونی بعدی هستند که باید اتخاذ شود. من حکم را دریافت نکرده‌ام. منتظرم وکیلم با من تماس بگیرد و با من صحبت کند تا بدانم قرار است چه کار کنیم.»

حامد افضلی معاون بین‌الملل باشگاه استقلال هم در این رابطه گفت: «پادوانی ۱۰۰ هزار دلار از باشگاه استقلال طلب داشت که باشگاه در گذشته چند بار برای پرداخت پول به ایشان اقدام و از این بازیکن درخواست شماره حساب کرد ولی او از این کار امتناع نمود. پادوانی به باشگاه استقلال اعلام کرد که به دنبال گرفتن غرامت بیش از ۹ میلیون دلار از استقلال است.: در نهایت پادوانی درخواست غرامت خود را در فیفا و در ادامه در CAS مطرح کرد ولی با دفاعیات انجام شده، فیفا رای خود را به سود باشگاه استقلال اعلام کرد و ثابت شد که هیچ قصور پزشکی در خصوص پادوانی از سوی باشگاه استقلال نه تنها صورت نگرفته بلکه کادر پزشکی وقت باشگاه استقلال همه تلاش خود را در خصوص این بازیکن انجام داده بودند.»

فرشید سمیعی نیز در رابطه با بدهی پادوانی گفت: «یک وضعیت حقوقی و قانونی وجود داشت که وکلای استقلال آن را انجام دادند. یک مساله اخلاقی هم بود چون پادوانی در استقلال به چنین مشکلی برخورد. استقلال جدا از رای باید به بازیکن خودش رسیدگی کند. باشگاه استقلال خارج از مسیر قانونی برخی از خدمات را به آقای پادوانی ارائه خواهد داد تا با فرهنگ ایرانی هم مطابق باشد.» در هر صورت بدهی ۱۰۰ هزار دلاری پابرجاست و باید دید مدیریت استقلال چه زمانی اقدام به پرداخت این بدهی می کند.

رضایت نامه محمد نادری از کورتریک

یکی از بدهی هایی که باشگاه استقلال با فیفا در خصوص آن درگیر است، مربوط به پرداخت مبلغ رضایتنامه ۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومانی محمد نادری به باشگاه بلژیکی او، کورتریک است.

نادری پس از جدایی از استقلال راهی لیگ ترکیه شده است و حالاباشگاه استقلال طی نامه‌ای به محمد نادری خواهان این شده که او با توجه به مفاد قراردادی که با آبی‌پوشان به امضا رسانده، این بدهی را به حساب باشگاه بلژیکی (کورتریک) پرداخت کند و ماجرای این پرونده بسته شود، زیرا قرار باشگاه و محمد نادری بر این مبنا بوده است که باشگاه مبلغ رضایت نامه را در مبلغ دریافتی او قرار دهد و سپس خود او مبلغ را به حساب باشگاه بلژیکی واریز کند. باید دید این مدافع مبلغ مدنظر را به باشگاه کورتریک پرداخت می کند و با این کار این پرونده را خواهد بست یا ماجرای طرفین ادامه خواهد داشت.

بدهی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلون تومانی همکار ایتالیایی مجیدی

گابریل پین مربی ایتالیایی فصل گذشته استقلال شاکی جدید آبی‌هاست. دستیار فرهاد مجیدی، بعد از تسویه‌حساب با استقلال حالا پاداش ۵۰ هزار دلاری، قهرمانی خود را طلب کرده و ماجرا را به فیفا کشانده و استقلال فرصت کمی برای پرداخت بدهی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی این مربی و رسیدگی مطالبات او دارد.

رضایت نامه ۹۰۰ میلیون تومانی مهدی قائدی از شباب الاهلی

استقلال برای انتقال قرضی مهدی قائدی به باشگاه هزینه زیادی کرده است و مبلغ رضایت نامه این بازیکن برای این جابه جایی حدود ۹۰۰ میلیون تومان است. چند وقت پیش باشگاه شباب الاهلی امارات در نامه‌ای به باشگاه استقلال اخطار داد در صورتی که قسط اول انتقال مهدی قائدی به این تیم پرداخت نشود به فیفا شکایت خواهد کرد. مدیران قبلی این باشگاه برای انتقال قرضی قائدی به استقلال با شباب الاهلی توافق کرده بودند مبلغ هزار درهم پول رضایت‌نامه را در دو قسط ۵۰۰ هزار درهمی به این باشگاه پرداخت کنند. در صورتی که استقلال نتواند مطالبات شباب الاهلی را پرداخت کند هم با پرونده شکایت جدیدی در فیفا روبه‌رو می‌شود و هم احتمال دارد باشگاه اماراتی خواهان بازگشت قایدی شود.

بدهی۷ میلیاردی آبی ها به سانتاکلارا بابت انتقلال محمد محبی

استقلال باید مبلغ ۲۳۰ هزار دلار معادل ۷ میلیارد تومان را به باشگاه سانتاکلارا بابت انتقلال محبی پرداخت کند.علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره وضعیت قرارداد محبی با استقلال عنوان کرد: «من برای آقای محبی ۴ روز فرصت دارم تا مبلغی حدود ۴۰-۳۰ میلیارد پرداخت کنم؛ اگر پرداخت نکنم قرارداد آقای محبی فسخ می‌شود و باید ۶۰۰ هزار دلار هم جریمه بدهیم! این‌ها کابوس است.» این ادعا فتح الله زاده از اول تا اخر اشتباه است. زیرا نه مبلغ بدهی ۴۰ میلیارد است، نه جریمه در نظر گرفته شده ۶۰۰ هزار دلار.

در ابتدا مشکلاتی برای واریز پول وجود داشت اما از هفته گذشته باشگاه استقلال کار خود را جهت پرداخت این مبلغ پرداخت کرده که این پرداخت به صورت چند نوبتی در حال انجام است.در صورت این که این مبلغ کامل به حساب باشگاه پرتغالی بنشیند،هیچ مشکلی استقلال را بابت بازی دادن به محبی تهدید نمی‌کند.

بدهی های سرسام آور به سازمان لیگ برای تبلغات محیطی

این روزها اختلافات استقلال و سازمان لیگ در اوج است و رقمی که سازمان لیگ از آن به عنوان بدهی استقلال صحبت می کند، سرسام آور است. سازمان لیگ ادعا می‌کند بدهی استقلال مبلغی حدود ۷۰ میلیارد تومان است. با این حال طبق قانون، خسارت در تاخیر پرداخت هم شامل حال این پرونده شده که مجموع بدهی باشگاه استقلال به سازمان لیگ را نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان می‌رساند. مسئولان استقلال تا به حال تنها سه قسط را طبق قرارداد پرداخت کرده‌اند و چند ماهی است که پرداختی جدیدی به این سازمان نداشته‌اند.

اوج اختلافات در مورد تبلیغات محیطی در ورزشگاه است. طبق قرارداد منعقد شده بین سازمان لیگ و استقلال، مسئولان برگزاری مسابقات موظف بودند که استادیوم را خالی از تبلیغ در اختیار آبی‌پوشان قرار دهند تا آن‌ها از فضاهای مربوطه برای تبلیغات استفاده کنند. به ازای آن درصدی از تبلیغات به عنوان سهم سازمان لیگ و دیگر تیم‌های لیگ برتری به حساب معرفی شده از سازمان لیگ توسط استقلال واریز می‌شد. بخش حقوقی سازمان لیگ برای ضمانت پرداخت این مبالغ از باشگاه استقلال درخواست ضمانت معتبر مثل ضمانت بانکی یا اسناد ملکی کرده است. اسنادی که طبق اعلام آل‌اسحاق پس از اعتبارسنجی، مورد قبول واقع نشد و جعلی بودن آن‌ها مطرح شده است.

فرشید سمیعی درباره تبلیغات محیطی و بدهی استقلال به سازمان لیگ گفت: «طبق قرارداد قرار بود ۳۹ میلیارد تومان به سازمان خصوصی سازی پرداخت شود. اگر یادتان باشد، زمانی که آقای آجرلو آمد، کل مبلغی که از تبلیغات محیطی به استقلال تعلق می‌گرفت ۵ میلیارد بود و درآمد سازمان لیگ از آن یک میلیارد تومان بود. حالا چه »اتفاقی افتاده که آقایان از یک میلیارد تومان به ۹۰ میلیارد تومان رسیده‌اند و مدعی این مبلغ شده‌اند؟ من این عدد را قبول ندارم. چرا ۹۰ برابر شد؟ اگر آن‌ها مدعی هستند که ۳۰ درصدشان ۹۰ میلیارد می‌شود، پس ۸۰ درصد ۵ سال گذشته استقلال چقدر می‌شود؟ چرا این رقم با سال‌های گذشته فرق دارد؟

او در این خصوص اضافه کرد: «رقم ۳۹ میلیارد تومان بود و باشگاه استقلال این مبلغ را قبول داشت و کل سال را به استقلال واگذار کرده بودند اما سازمان لیگ در اولین بازی خانگی استقلال مانع از این شد که باشگاه خودش تبلیغات را انجام دهد. استقلال هم به آن‌ها اعلام کرد دو بازی داخل خانه و دو بازی خارج از خانه را کم کنید و مابقی را خود باشگاه استقلال پرداخت می‌کند. تنها اختلاف همین بود. حکم نظرش را در این رابطه اعلام کرد و باشگاه آماده است کل مبلغ را یک جا پرداخت کند و هیچ مشکلی نیست اما درباره آن اظهاراتی که باشگاه را جعل نسبت دادند در حال اقدامات قضایی هستیم و شکایت کیفری بر علیه اظهار کننده انجام شده است»

در حال حاضر قرار بر این است که با حضور حمید سجادی، مهدی تاج، منصور قنبرزاده و علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل جدید استقلال، جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود. اگر در این مرحله دو طرف به توافق دست پیدا نکنند، موضوع به مراجع قضایی فدراسیون کشیده شده و یک پرونده‌ جدید حقوقی برای استقلال باز می‌شود.

ورزش
استقلال
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی