واریز مرحله سوم سود سهام عدالت به حساب سهام عدالتی ها؛ امشب / چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم؟

به گزارش ساناپرس؛ جاماندگان دریافت سهام عدالت منتظر اعلام خبر رسمی از سوی دولت و مجلس هستند تا بتوانند برگه های سهام عدالت خود را دریافت کنند.برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید وام سهام عدالت به سهامداران بدون ضمانت اختصاص می‌یابد.

تقریبا ۱۲ سال از عرضه سهام عدالت می‌گذرد و هنوز هم هستند افرادی که به‌عنوان جامانده این سهام را دریافت نکرده‌اند. اما عرضه سهام عدالت به رشد اقتصاد دارندگان این سهام کمکی کرده است؟

سهام عدالت نوعی یارانه است که در زمان دولت نهم به مشمولین پرداخت شد

یک کارشناس بازار سرمایه درباره اثرگذاری عرضه سهام عدالت در بازار سرمایه و ادامه عرضه این سهام در بورس – تحت عنوان سهام عدالت جاماندگان – اظهار کرد: ورود سهام عدالت به هیچ عنوان باعث عمق بخشی بازار سرمایه نشد و سال‌هاست که هشدار می‌دهیم که سهام عدالت از ابتدا خشت کجی بوده که اگر بر روی آن هر دیواری بکشیم تا انتها این دیوار کج بالا می‌رود.

مهدی سوری با بیان اینکه ۱۵ سال است که بحث سهام عدالت مدیریت و جمع نشده تا سال‌های سال هم درگیر این بدعت اشتباه خواهیم بود، گفت: از مباحث و تعاریف اولیه کلاس‌های سرمایه‌گذاری در بورس این است که سهام‌داری برای افرادی مناسب است که پس‌انداز مازاد دارند و بر روی بخشی از این پول مازاد می‌توانند صبر، ریسک و زیان کنند، اما سهام عدالت به افرادی داده شد که نه پول مازاد و نه امکان صبر و ریسک را دارند و افرادی هستند که نیاز به نقدینگی دارند.

چرا عرضه سهام عدالت اشتباه است؟

سوری ادامه داد: اصولا در ساختار اقتصاد کشورمان هر نوع اعانه عمومی، هر نوع یارانه، کوپن و هر چیزی که به‌عنوان حمایت از قشر ضعیف تعریف کنیم اگر به‌صورت غیرنقدی باشد باعث ایجاد رانت و فساد و ارزش‌های از دست رفته می‌شود. هنوز کوپن فروش‌های حوالی میدان انقلاب و سهمیه سبد کالا به کارکنان داده و باعث می‌شد که یک کارمند شریف دولت اقدام به فروش سهمیه خود کند، را از یاد نبرده‌ایم. سهام عدالت هم از این قاعده مستثنی نیست چراکه به افرادی تعلق گرفته که سهامداری را انتخاب نکرده‌اند و این افراد به نقدینگی نیاز دارند و هر چیزی به این افراد اختصاص پیدا کند در کوتاه‌مدت آن را به وجه نقد تبدیل می‌کنند.

وی افزود: در این روند اگر یک مرجع بالاتری آن را به وجه نقد تبدیل کند، فرآیند را برای این افراد راحت‌تر می‌کند و حتی اگر امکان نقد شدن نباشد، اما افراد از مزایایی نقدی آن برخوردار باشند هم برای مردم راحت است، اما وقتی سهام داده می‌شود، افزاد اقدام به نقد شدن آن می‌کنند و همین روند فشار عرضه را ایجاد می‌کند و همین فشار عرضه باعث می‌شود سهامی با ارزش ۲۰میلیون تومان در اختیار این افراد باشد، اما امکان فروش آن را نداشته باشند و ارزش همین سهام یک هفته بعد به ۱۵میلیون و روزهای بعدتر به ۱۰میلیون تومان و کمتر می‌رسد و همین موضوع بیشتر از آن‌که برای افراد ایجاد رضایت کند، ایجاد نارضایتی می‌کند.

اشکلات اساسی عرضه سهام عدالت

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در تمام جوانب سهام عدالت در بورس از جمله در مدل فروش، سرگردانی مردم بین کارگزاری‌ها، سپرده‌گذاری مرکزی و انواع اپلیکیشن‌های فروش و بانک‌ها، سیستم سرمایه‌گذاری‌های استانی ایرادات و اشکالات اساسی وجود دارد، گفت: از هر طرف به این موضوع نگاه کنیم غیر از لطمه زدن به بازار مالی، غیر از لطمه زدن به اعتماد عمومی و غیر از لطمه زدن به شرایط روحی افرادی که دولت قصد حمایت از آن‌ها را داشت، هیچ اثر دیگری نداشت و سال‌هاست که درباره سهام عدالت و اثرات آن هشدار می‌دهیم و باز هم می‌بینیم که مسئولان به راحتی درباره اختصاص سهام به جاماندگان صحبت می‌کنند و موضوع این است که چرا از اشتباهات درس نمی‌گیرند.

مهدی سوری درباره اشکالات فروش سهام عدالت و خروج نقدینگی از بازار ادامه داد: وقتی یک سرمایه‌گذار بازار سرمایه و شرکتی که یک نهاد مالی یک سهامی را به‌فروش می‌رساند با پول آن، سهام دیگری را خریداری می‌کند بنابراین اصل پول از بازار خارج نمی‌شود، اما در مقطعی دولت آدرس غلط داد و حقوقی‌ها را مقصر جلوه داد. در حالی‌که خود دولت سهام می‌فروشد و پول را خارج و خرج می‌کند.

سوری ادامه داد: وقتی سهامداران سهام عدالت سهم خود را بفروشند، پول سهام عدالت را از بازار خارج می‌کنند و وقتی ما بازاری داریم و پولی از آن خارج می‌شود، اما تعداد سهم‌ها در بازار کم نشده است قاعدتا کاهش ارزش باید بر روی سهام باقی‌مانده بر سرشکن شود و باعث می‌شود قیمت‌ها سطوح پایین‌تری را تجربه کنند.

وی با اشاره به ابهامات موجود در عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی تاکید کرد: آخرین باری که با نمایندگان مجلس در این باره به بحث پرداختیم، در پایان جلسه به آن‌ها گفتم که تا چند سال آینده منتظر پرونده‌های فساد در شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌های استانی باشید. موضوع این است که اعضای هیئت‌مدیره یک نهاد مالی و شرکت سرمایه‌گذاری باید افراد دارای صلاحیت باشند و اصولا این تعداد افراد دارای این صلاحیت مدیریت نهادهای مالی را در کشورمان نداریم. چراکه بازار کوچکی داریم و این تعداد افراد تربیت نشده‌اند. اساسا یک بدعت و ساختار جدید شکل داده‌ایم با این گستردگی که قابل مدیریت نیستند.

 سود سهام عدالت 10 میلیونی واریز شد

سود سهام عدالت به صورت سالیانه پرداخت می شود.پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها و مشخص شدن سود سهام عدالت قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می گردد. آخرین اخبار سود سهام عدالت را با هم در سایت فردا می خوانیم.

واریز سود شرکت های بورسی و غیر بورسی سهام عدالت

در راستای واریز سود سهام عدالت، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آقای پور ابراهیمی گفت: اواسط آبان می شود منابع ناشی از سود سهام شرکت های غیر بورسی سهام عدالت را مشخص کرد.پیشنهادی در وزارت اقتصاد در دستور کار قرار گرفته مبنی بر این که با پیگیری واریز سود بورسی سهام عدالت این سود غیر بورسی نیز  با آن همزمان در یک بازه زمانی مشخص واریز شود و حداکثر تا یک ماه دیگر بتواند عملیاتی شود.

در خصوص شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت کارشناس بازار سرمایه مواردی را بیان کرده بود.

آقای مهدی قلی پور گفت: پتروشیمی‌های ارومیه، تبریز، خوزستان، بندر امام، بیستون و بوعلی سینا بیشترین سهم را در پرتفوی غیر بورسی سهام عدالت دارند که از ۶ تا ۳۰ درصد مالکیت این شرکت‌ها را در بر می‌گیرد.

او می‌گوید: سهام عدالت در شهرک صنعتی رشت مالکیت ۵۸ درصدی دارد و تنها سهم با مالکیت بالای پنجاه درصد در پرتفوی است و بعد از آن شرکت ساختمان سد و تاسیسات آبیاری با مالکیت ۴۹ درصدی قرار دارد. سهام عدالت نیم درصد مالکیت مگاموتور را نیز دارد. مشانیر، دخانیات ایران، شهرک صنعتی کاوه و شهرک صنعتی البرز دیگر سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت هستند.

با پایان شهریور و عدم واریز سود شرکت های غیربورسی سهام عدالت بار دیگر وعده های داده شده از سوی مسئولان مربوطه محقق نشد! وعده هایی که گویا تنها برای رفع مسئولیت است چرا که  افراد  در برابر وعده هایی که می دهند  پاسخگو نیستند و تنها این سهامداران هستند که چشم انتظار واریز این سود بعد از گذشت بیش از پانزده سال مانده اند.

واریز سود سهام عدالت برای این افراد از امشب

قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت:اگر شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها با سپرده گذاری مرکزی همکاری کنند در تلاش هستیم که زودتر سود را به حساب کلیه سهامداران سهام عدالت واریز کنیم.

اقای غلامرضا ابوترابی گفت:در خصوص واریز سود سهام عدالت یک پلن (برنامه) وجود دارد که با توجه به شرکت‌هایی که مجامع خود را در سال ۱۴۰۱ برگزار کرده اند (سود مربوط به سال مالی ۱۴۰۰) بتوانیم سود سهام‌ها را سریع تردریافت، تجمیع و پرداخت کنیم.

او گفت:سال گذشته سپرده گذاری بخش عمده ایی از سود سهام عدالت را به صورت یکجا پرداخت کرد و تنها دو شرکت بودند که وجوه را پرداخت نکردند. سال قبل عملا بالغ بر ۹۵ درصد سود سهام عدالت را پرداخت کرده ایم و تنها یک بخش جزیی برای آن۲ شرکت ماند که بعدا محقق شد.

ابوترابی می‌گوید:برای واریز زود هنگام سود سهام عدالت در تلاش هستیم اگر شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها با سپرده گذاری مرکزی همکاری کنند در تلاش هستیم که زودتر این وجوه را به حساب کلیه سهامداران سهام عدالت واریز کنیم، اما اگر همکاری لازم انجام نشد عملا سپرده گذاری نمی‌تواند کاری انجام دهد

جزئیات واریز سود سهام عدالت

عسگر توکلی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که قیمت سهام عدالت حدود ۱۵ میلیون تومان است و تا ۳۰ میلیون تومان فاصله زیادی دارد، از سهامداران خواست همچنان از فروش سهام خود خودداری کنند.

وی با بیان این که سود سهام عدالت اسفندماه امسال پرداخت می شود، افزود: به افراد و سهامداران تحت پوشش کمیته امداد دو میلیون تومان و افراد عادی یک میلیون تومان سود پرداخت می شود.

وی با اظهار این که پول چندانی از فروش سهام عدالت نصیب افراد نمی شود، گفت: خوشبختانه دولت و مجلس پای می شود. کار سهام عدالت آمدند و انتظار ساماندهی این وضعیت را داریم.

توکلی با عنوان این که تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در دستور کار قرار دارد، درباره دلیل تاخیر سود سهام عدالت گفت: مقرر بود بخشی از سودها تا شهریورماه انجام شود که عملی نشد و در نهایت سودسهام عدالت غیربورسی ها به زودی پرداخت می شود.

آنگونه که پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرده قرار است سود سهام عدالت در دو مرحله واریز شود، یکی انتهای پاییز و دیگری انتهای زمستان ۱۴۰۱.

به عبارتی سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ قرار است آذر و اسفند ماه سال جاری و در دو مرحله واریز شود.

اما مبلغ سود سهام چقدر است؟ پیش از این اعلام شده بود که سود سهام عدالت دو برابر سال قبل شده است. یعنی دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی سود دو میلیون تومانی می‌گیرند. با این حساب یک خانوار چهار نفره سود ۸ میلیون تومانی می‌گیرند.

دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هم سود یک میلیون تومانی می‌گیرند. یعنی یک خانوار چهار نفره امسال چهار میلیون تومان سود می‌گیرند. اما این سود در دو مرحله واریز می‌شود، یکی در پاییز و دیگری در زمستان امسال.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرده که پرداخت این سود مشروط به این است که  شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت همکاری لازم را انجام دهند.

محمود حسنلو در خصوص نحوه واریز سود سهام عدالت و شرایط آن نکاتی را بیان کرد و افزود: تا به امروز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و به سپرده گذاری اعلام نشده است. البته امیدواریم این اتفاق هم رخ ندهد. درصدد هستیم با همکاری همه شرکت‌ها سود سهام عدالت را یکجا واریز کنیم. همانند سود عملکرد سال ۹۸ دو مرحله‌ای نشود و مرحله دوم به بعد از عید موکول نشود.

وی اضافه کرد: سود عملکرد سال ۹۸ در دو مرحله اسفند ۹۹ و تیر ۱۴۰۰ پرداخت شد. سود عملکرد ۹۹ به صورت یک مرحله‌ای در اسفند ۱۴۰۰ واریز شد؛ بنابراین نحوه واریز کاملا وابسته به همکاری شرکت‌ها است.

معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده گذاری مرکزی افزود: در خصوص سال ۱۳۹۹ باید گفت سود عملکرد سال مالی ۱۳۹۹ پرتفوی سهام عدالت  در ۳ مرحله (اسفند ۱۴۰۰ مرحله اصلی، اردیبهشت و تیر ۱۴۰۱) به حساب مشمولان و جاماندگان سهام عدالت واریز شده است. افرادی که هنوز سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند می‌بایست نسبت به اعلام شماره شبای معتبر اقدام کرده تا بتوانند در مراحل بعدی سود سهام عدالت را دریافت کنند.

وی ادامه داد: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت از جمله دلایلی است که باعث می‌شود تا مشمول سهام عدالت سود به حسابش واریز نشود. به همین خاطر این گونه افراد می‌بایست با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام نسبت به ثبت شماره شبای معتبر اقدام کنند.

وی در مورد زمان واریز سود سهام عدالت امسال اظهار کرد: سود عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ پرتفوی سهام عدالت در اواخر سال ۱۴۰۱ به حساب مشمولان واریز خواهد شد و در خصوص وضعیت افزایش سرمایه ناشران پرتفوی سهام عدالت نیز بعد از مشخص شدن میزان افزایش سرمایه و اعمال افزایش سرمایه‌های شرکت‌ها وضعیت سود مشخص خواهد شد. البته  فعلا زمان مشخص نیست، ولی تمام تلاش سازمان بورس و سپرده گذاری بر این خواهد بود که همانند دو سال گذشته نزدیک عید نوروز این سود برای همه مشمولان واریز شود

اخباراقتصاد
پربازدیدسهام عدالت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی