خبرخوش درباره افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده / افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ چگونه است؟

به گزارش ساناپرس؛ در نیمه اول اردیبهشت ماه وزیر رفاه اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و به هیئت دولت ارسال شود؛ هرچند وعده‌هایی از سوی مسئولان مربوط برای تصویب و اعمال افزایش حقوق‌ بازنشستگان در پایان اردیبهشت ماه داده شده بود؛ به علت آنچه که از سوی وزیر رفاه “درگیری دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها” عنوان شد، سرانجام در ابتدای هفته جاری  افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب دولت رسید. ما به تفاوت حقوق بازنشستگان قرار است به زودی پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هرچند نمی‌توان ادعا کرد که افزایشی که در اثر ترمیم حقوق رخ می‌دهد، می‌تواند تمامی مشکلات مردم را در حوزه اقتصاد رفع کند، اما می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به موافقت مجلس با کلیات ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری، گفت: اقدام دولت برای ارائه لایحه ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان، تصمیمی به‌جا و مناسب و در شرایط کنونی اقتصاد لازم بود، مجلس نیز از این لایحه استقبال و در مرحله نخست با دوفوریت بررسی لایحه مذکور موافقت کرد و در گام بعدی کلیات آن را به تصویب رساند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از تصویب کلیات، در جلسات متعدد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به جزئیات این لایحه رسیدگی شد و پس از بررسی بسیار، گزارش برای صحن علنی مجلس ارجاع شد.

وی با بیان اینکه دولت برای اجرای این لایحه حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان منابع تامین کرده که رقم کمی نیست، اضافه کرد: هرچند نمی‌توان ادعا کرد که افزایشی که در اثر این ترمیم حقوق رخ می‌دهد، می‌تواند تمامی مشکلات مردم را در حوزه اقتصاد رفع کند، اما می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند، زیرا قدرت خرید مردم را تا حدودی افزایش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: علاوه بر اینکه براساس این ترمیم، حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری به جز حق عائله‌مندی و اولاد افزایش می‌یابد، همچنین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مصوب کرد که به این عدد ۵ درصد نیز افزوده شود که کمک معیشتی مناسبی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: نکته مهم در این زمینه این است که هرچه اکنون به حقوق‌ها افزوده شود، پایه است و افزایش حقوق سال بعد به این عدد افزوده می‌شود.

حقوق بازنشستگان چند میلیونی شد؟

میزان دقیق افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت مشخص شد. کارمندان افزایش حقوقی یک میلیون تومانی و بازنشستگان نیز ۹۰۰هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت.

معاون سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه قطعی این سازمان برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان توضیحاتی ارائه داد.

بابک افقهی درباره میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان اظهار کرد: آنچه که در پیشنهاد دولت مطرح شده تحت عنوان لایحه به مجلس همان است که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند. برای کارکنان دولت مبلغ یک میلیون تومان و برای بازنشستگان ۹۰۰هزار تومان که به این رقم حق عائله‌مندی و حق اولاد افزایش ۵۰درصدی و ۱۰۰درصدی پیدا کرده است. به این معنا که بابت همسر ۲۰۰هزار تومان و برای هر فرزند ۱۰۰هزار تومان اضافه می‌شود.

افقهی افزود: البته توافقی که ما با کمیسیون برنامه بودجه کرده‌ایم یک افزایش مجددی برای بازنشستگان پیش‌بینی شده است و در صورت تصمیم نهایی این موضوع در مجلس ۵درصد دیگر به حقوق بازنشستگان افزوده خواهد شد.

به گفته وی، سایر پیشنهادهایی که دولت داده است ناظر بر افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تحت عنوان فوق‌العاده جهش علمی پیشنهاد شده به دستور رئیس‌جمهور است.

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت:‌ اجازه دهید صحن علنی مجلس را رصد کنیم و اگر مورد تأیید نماینده‌ها قرار گرفت بعد ازجلسه مجلس قطعی‌تر می‌شود صحبت کرد.

جدول افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان بر حسب نظرات دولت و مجلس منتشر شد.

گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری منتشر شد.

دو فوریت این لایحه در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۷ به تصویب رسید که با تصمیم مورخ ۲۴ مهرماه صحن علنی مجلس، ضمن تصویب کلیات آن، برای اعمال برخی تغییرات مجددا به کمیسیون برنامه و بودجه اعاده شد.

گفتنی است، در نهایت، عنوان این لایحه به «لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری» تغییر یافته است.

بر اساس دستور صحن علنی مجلس، بررسی این لایحه در دومین دستور امروز چهارشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ (بعد از بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی) قرار دارد.

با اجرای متناسب سازی، حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟

به نقل از ایسنا، سه‌شنبه هفته گذشته (۱۲ مهرماه) علی بهادری جهرمی – سخنگوی دولت – در صفحه شخصی خود در توییتر از ارسال لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی خبر داد و  در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس تصویب شد .

بر اساس بند یک ماده واحده لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری « ۳۰۰۰  امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰ – و سایر مشمولین جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان متناسب‌سازی حقوق، به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد.»

طبق بند دو ماده واحده نیز حقوق مشمولین جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، مبلغ ۹ میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۹) ریال افزایش می‌یابد. افرادی که تا پایان شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، میزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از مبلغ ۹ میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۹) ریال شود تا سقف مذکور متناسب‌سازی دریافت می‌نمایند.

دولت به این دلیل برای حقوق کارکنان و کارمندان خود ضریب پایه ریالی (۳۰۰۰ امتیاز) را به جای مبلغی ثابت در متناسب سازی پیش بینی کرده که در سال‌های آتی با تغییر مبلغ ضریب پایه ریالی – که در قانون بودجه امسال ۳۳۵۳ ریال تعیین شده است – این مبلغ نیز در دریافتی کارکنان و بازنشستگان تغییر کند.

البته این ضریب پایه ریالی در اضافه حقوق‌ها تاثیری نخواهد داشت و تنها با عنوان مبلغی محاسبه و تعیین شده به دریافتی کارکنان دولت اضافه خواهد شد. این ۳۰۰۰ امتیاز برای کارمندان معادل یک میلیون و ۵۰۰۰ تومان است.

بازنشستگان نیز معادل ریالی این مبلغ را با اندکی اختلاف ( ۹۰۰ هزار تومان) دریافت خواهند کرد و این مساله سبب می‌شود تا به گفته بابک افقهی – معاون سازمان برنامه و بودجه –  اختلاف فاحش بین حقوق کارگران و کارکنان دولت از بین برود.

به گفته معاون سازمان برنامه و بودجه، با توجه به اینکه معمولا دولت ها در نیمه اول سال با کاهش درآمدها مواجه هستند، این لایحه برای نیمه دوم سال ارائه شده که منابع درآمدی دولت و هم تعهد و تکلیف دولت در بودجه ۱۴۰۱ محقق و عملیاتی شود.

افقهی اظهار کرد: بر این اساس، دستگاه هایی که فوق العاده ویژه کارکنانشان زیر ۳۵ درصد است می توانند در صورت وجود منابع درآمدی تا سقف ۳۵ درصد افزایش داشته باشند. علاوه بر این متناسب سازی حقوق شامل مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی می شود. همچنین در اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده مبلغی به ازای هر یک از فرزندان کارکنان و بازنشستگان پیش بینی شده است.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، بر این اساس افزایش حقوق ها به صورت پلکانی خواهد بود؛ به نحوی که حقوق کسانی که پایین‌تر است افزایش بیشتری پیدا می‌کند، رویه ای که منجر به عدالت بیشتر در پرداخت حقوق کارکنان می شود.

حمید حاج‌اسماعیلی گفت: آنچه که الان لایحه می‌گوید، قرار است حدود ۹۰۰ هزار تومان به بازنشستگان اضافه کنند و مبالغی که تا حدود ۲.۵ تا ۳ برابر این مبلغ است، به بقیه کارمندان متناسب با امتیازات‌شان پرداخت شود.

یک کارشناس بازار کار گفت: گرچه افزایش حقوق با توجه به تورمی که در کشور اتفاق افتاده، حق حقوق‌بگیران می‌دانیم، اما متاسفانه در این بخش هم انتقاداتی به دولت داریم، چون هنوز این افزایش‌ها تبعیض‌گونه است.

حمید حاج‌اسماعیلی افزود: آنچه که الان لایحه می‌گوید، قرار است حدود ۹۰۰ هزار تومان به بازنشستگان اضافه کنند و مبالغی که تا حدود ۲.۵ تا ۳ برابر این مبلغ است، به بقیه کارمندان متناسب با امتیازات‌شان پرداخت شود.

حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: آن‌طور که منابع غیررسمی مطرح می‌کنند، برای گروه‌های خاصی که برخی کارمندان سازمان‌های خاص هستند، ممکن است این مبالغ تا چند برابر نسبت به بازنشستگان لشکری و کشوری بیشتر باشد.

وی عنوان کرد: گرچه افزایش حقوق را حق حقوق‌بگیران می‌دانیم با توجه به تورمی که در کشور اتفاق افتاده، اما متاسفانه در این بخش هم انتقاداتی به دولت داریم، چون هنوز این افزایش‌ها تبعیض‌گونه است. این باز به شکاف طبقاتی در کشور دامن می‌زند و فاصله بین مدیران و افراد خاص را با عموم مردم و حقوق‌بگیران در کشور افزایش می‌یابد.

اخباراقتصاد
بازنشستگانپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی