خبر مهم درباره معلمان / مهم ترین دلایل کمبود معلم در آموزش و پرورش

به گزارش ساناپرس، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به بررسی و تشریح جزئیات در خصوص کمبود معلم در آموزش و پرورش پرداخت.

رضا حاجی پور، با اشاره به تدوین طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس، عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی معلم از جدی ترین مشکلات نظام آموزش و پرورش است که در سال های گذشته بازنشستگی حجم گسترده‌ای از معلمان و از سوی دیگر عدم توازن و توزیع مناسب در استخدام ها و همچنین اجرای نظام آموزشی ۶-3-3 موجب شرایطی شد که برخی از کارشناسان، آن را تشبیه به سونامی کردند.

نماینده مردم آمل در مجلس با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اضافه کرد: این وضعیت منجر به این شد که شاخص نسبت دانش آموز به معلمان که بنا به استانداردهای تعریف شده برای نمونه در مقطع ابتدایی 19.2 است در برخی از مناطق همچون شهرستان‌های تهران تا 57.43 برسد.

وی تصریح کرد: همچنین کمبود نیروی معلم، آموزش و پرورش را مجبور کرد روش‌هایی جدای از روش های متعارف اخذ معلم از مراکز تربیت معلم و آزمون‌‎های استخدامی موضوع ماده (2) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را همچون معلمان خرید خدمات و سرباز معلمان، در پیش گیرد که برخی از این معلمان به دلیل عدم احراز صلاحیت‌های حرفه ای معلمی، به تضمین کیفیت مطلوب نظام آموزشی قادر نشدند.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: علاوه بر این آموزش و پرورش برای مقابله با کمبود نیرو، راهکارهایی را طی سالیان مختلف در پیش گرفته که عمده این راهکارها با هدف افزایش نیروهای ورودی معطوف بوده است اما این راهکارها در نهایت به دلیل محدودیت‌های استخدامی و همچنین مشکلات و چالش‌های زیرساختی مراکز تربیت معلم نتوانسته به نقطه مطلوب خود برسد.

حاجی پور ادامه داد: حتی در برخی از موارد نیز به دلیل عدم لحاظ آمایش سرزمینی و همچنین برخی از قانونگذاری‌ها همچون «تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزش یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» و تصویب الحاقیه‌های سالیانه بر آن، موجب عدم توازن در نیروی انسانی آموزش و پرورش و کمبود نیرو در عین مازاد نیرو در برخی مناطق شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: در طرح تدوینی از سوی کمیسیون آموزش که امیدواریم با دولت در این باره به اجماع برسیم، این موارد دیده شده و تلاش داریم برای ساماندهی و جبران کسری نیرو در آموزش و پرورش تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

اخبارجامعه
معلمان
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی