تصاویر مراسم چهلم مهسا امینی / چه کسانی حضور یافتند

به گزارش ساناپرس، اگرچه اعلام شده بود که مراسم چهلم مهسا امینی برگزار نمی‌شود اما جمعیت بسیار گسترده‌ای به قبرستان آیچی سقز رفته‌اند تا در چهلمین روز درگذشت مهسا، در کنار خانواده او باشند. در این مراسم شعارهایی هم داده شده است.

ساعت ۱۶ روز ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ لحظه‌ای بود که خانواده مهسا امینی خبر درگذشت دخترشان را اعلام کردند. از آن روز تا کنون چهل روز می‌گذرد؛ چهل روز پرالتهاب که سرتاسر ایران را فرا گرفت و دامنه اعتراضات تا کشورهای دیگر هم کشیده شد. به این ترتیب مراسم چهلم مهسا امینی در چنین فضایی برگزار شد.

اگرچه خانواده مهسا امینی در اعلامیه‌ای خبر دادند که آنها مراسم چهلم برگزار نخواهند کرد اما تصاویری که از شهر سقز منتشر شده، نشان می‌دهد مردم بسیاری برای حضور در مراسم چهلم به «قبرستان آیچی» در سقز رفته‌اند. این در حالی است که تلاش می‌شد اساسا مراسمی برگزار نشود؛ چنانچه اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان گفته بود «موضوع برگزاری مراسم چهلم مرحومه مهسا امینی منتفی است چون خانواده مرحومه اعلام کردند چنین مراسمی ندارند. ضمن اینکه فوت خانم امینی تا کنون به عنوان یک ابزار و بهانه مورد سوء استفاده دشمن قرار گرفته و اکنون نیز سعی دارند چهلمین روز فوت این مرحومه را بهانه‌ای برای ایجاد التهاب مجدد قرار دهند.» به جز این موضوع، اعلام شد که خانواده مهسا امینی اهل تسنن هستند و آنها مراسمی به عنوان چهلم برگزار نخواهند کرد، با این حال مادر مهسا امینی در استوری اینستاگرامی که منتشر کرد، جملاتی را خطاب به دخترش بیان کرد و نوشت اینها را در چهلمین روز درگذشت دخترش می‌نویسد.

استوری مادر مهسا امینی

قبرستان آیچی سقز

رفتن مردم به سمت قبرستان سقز

در حالی که ظاهرا نظر تصمیم‌گیران امنیتی کشور این بود که مراسمی برگزار نشود، تصاویر منتشره از سقز نشان می‌دهد اتفاق دیگری رخ داده و جمعیتی زیادی به سمت قبرستان سقز رفته‌اند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی که از مراسم چهلم تهیه کرده، نوشته همه چیز عادی است و مراسم در بهترین وضعیت در حال برگزاری است: «برخلاف آنچه در فضای مجازی انعکاس یافته، در حال حاضر تمامی راه‌ های منتهی به شهر سقز برای رفت و آمد مردم باز است و و برخی دیگر از مردم شهرهای اطراف در این مراسم حضور یافتند. تاکنون اختلالی در اینترنت این شهر وجود ندارد و حرکت مردم به سمت مزار مهسا امینی بدون اینکه درگیری و تنشی بین آنها و نیروهای انتظامی حاضر در معابر شهر رخ دهد با آرامش انجام شد. هیچ گونه اختلالی در مسیر حرکت مردم به سمت آرامستان مشاهده نمی‌شود.»

اگرچه خبرگزاری ایسنا همه چیز را عادی گزارش کرده، اما تصاویر و فیلم‌هایی که از سقز منتشر می‌شود، نشان می‌دهد در مراسم چهلم نیز اعتراضاتی صورت گرفته و جمعیت شعارهای اعتراضی سر می‌دهند.

برخی رسانه‌ها نوشته بودند راه‌های ورودی به سمت قبرستان سقز مسدود شده اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد چنین موضوعی صحت ندارد؛ چنانچه افراد بسیاری از طریق همین جاده‌ها خود را به قبرستان سقز رسانده بودند.

همچنین روز گذشته خبر رسید که علی دایی و حامد لک و وریا غفوری برای حضور در مراسم چهلم مهسا امینی به سقز رفته‌اند، با این حال تا کنون تصویری از حضور آنها مخابره نشده و به نظر می‌رسد آن خبر واقعی نبوده باشد. البته استاندار کردستان هم گفته «اخبار شبکه های اجتماعی و بعضی رسانه های بیگانه مبنی بر حضور چهره های ورزشی و هنری شاخص در سقز کذب است و این موضوع واقعیت ندارد.»

اعتراضات و درگیری در مراسم چهلم مهسا امینی

همانطور که پیش‌بینی می‌شد مراسم مهسا امینی نه یک مراسم ختم ساده بلکه برای مردم موضوعی بزرگتر بود، به همین دلیل بود که پس از پایان این مراسم، جمعیت حاضر شعارهایی سر دادند و همین موضوع باعث شد فضا ملتهب شود و به درگری نیروهای نظامی با مردم منجر شود.

ایسنا گزارش داده که حدود ۱۰ هزار نفر در این مراسم حضور داشتند که این جمعیت در یک شهر کوچک همچون سقز بسیار بزرگ و البته قابل توجه است.

ایسنا مدعی شده جمعیت حاضر در مراسم مهسا امینی قصد داشتند به یک مرکز نظامی ارتش حمله کنند! این رسانه با این توجیه عجیب نوشته دلیل درگیری نیروهای نظامی با مردم همین موضوع بوده است. در حال حاضر اینترنت شهر سقز قطع شده است

مراسم چهلم مهسا امینی در شهرهای مختلف کشور

به جز در سقز، در شهرهای دیگری مراسم چهلم برگزار شد؛ از جمله دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر تهران مراسمی تدارک دیدند و یاد مهسا امینی را گرامی داشتند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز مراسم چهلم مهسا امینی را برگزار کردند. همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران هم مراسمی مشابه برگزار کردند.

اخبارسیاسی
پربازدیدمهسا امینی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی