اسکوچیچ به سیم آخر زد / دراگان کی روش را شست و پهن کرد!

به گزارش ساناپرس، «مربیان بزرگ با تیمی که مربی دارد مذاکره نمی کنند یا با ارسال پیام در شبکه های اجتماعی به بازیکنانی که در حال کار کردن با مربی دیگری هستند، خودنمایی نمی کنند.»

شاید همه منتظر روزی بودند که سکوت اسکوچیچ بشکند و او درباره ماجراهای برکناری‌اش از تیم‌ملی اظهارنظر کند و حالا سرانجام این اتفاق در گفتگو با یک روزنامه کروات رخ داده است. این در حالی است که شاید بسیاری انتظار داشتند که اسکوچیچ در همان دوره شایعات اخراجش این اظهارات را انجام می‌داد و شاید این علامت سوالی است که همیشه در مورد او باقی بماند.

سرمربی سابق تیم‌ملی که همیشه به حرفهای محتاطانه در مصاحبه‌های مطبوعاتی شهرت داشته، این بار با اظهاراتی تند و بی‌سابقه رییس جدید فدراسیون فوتبال و جانشین خود را مورد خطاب قرار داده است.

اسکوچیچ با کنایه به کارلوس کی‌روش گفته که «مربیان بزرگ» با تیمی که سرمربی دارد، «مذاکره» و برای بازیکنانش در «شبکه‌های اجتماعی خودنمایی» نمی‌کنند. به نوعی او مدعی شده که کارلوس کی‌روش در زمان سرمربیگری وی در تیم‌ملی به دنبال جانشینی‌اش بود.

او همچنین در مورد مهدی تاج صحبت کرده و گفته که از بدو ورود او به فدراسیون فوتبال این پیغام را گرفت که رییس جدید رویش «حساب باز نمی‌کند» و به دنبال بازگرداندن سرمربی پیشین، کارلوس کی‌روش است. سرمربی سابق تیم‌ملی گفته اگر به جای تاج بود «مربی که ایران را از خطر حذف از مرحله مقدماتی نجات داد» نگه می‌داشت.

اگرچه جنجالی‌ترین اظهارات او مربوط به بخش‌های زیادی است که به کی‌روش تاخته و کنایه زده اما او در مورد بازیکنان هم صحبت کرده و گفته که او نقش اساسی در برکناری خود را روی دوش رییس جدید فدراسیون و «بازیکنانی که به خاطر علاقه به تاج» در انتخابات فدراسیون از او حمایت کردند، گذاشته است.

این گفتگوی جنجالی و اظهارات بی سابقه را در زیر می‌خوانید:

*حدود یک ماه و نیم از زمان ترک سِمت خود به عنوان سرمربی تیم ملی ایران می گذرد.در حال حاضر چه احساسی دارید؟
احساس خوبی دارم. بعد از رفتار بی رحمانه‌ای که با من و همکارانم صورت گرفت کم کم دارم به حالت عادی و روزمره خود برمی‌گردم. آنها جام جهانی را از ما ربودند، اما این موضوع که ما با بیشترین برد و بیشترین کسب امتیاز توانستیم سریعترین راهیابی به تاریخ جام جهانی در قاره آسیا را رقم بزنیم، نمی‌توانند از ما بگیرند.

ایران را از رده 33 رنکینگ جهانی فیفا، به رتبه 22 رساندیم و توانستیم به اولین تیم رنکینگ فیفا در آسیا تبدیل شویم. با توجه به اینکه ما کارمان را از صفر شروع نکردیم، بلکه از زیر صفر شروع کردیم، درک تمام اتفاقاتی که برایمان رخ داد سخت‌تر می‌شود اما زندگی همین است و ادامه خواهد داشت.

* می‌شود برایمان توضیح دهید که چگونه به شما اطلاع دادند که دیگر هدایت تیم ملی ایران را عهده دار نخواهید بود؟
پس از انتخاب آقای مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون، به من اطلاع دادند که ایشان روی من حساب باز نمی‌کند. رئیس فدراسیون فوتبال که قبلا با آقای کارلوس کی‌روش سابقه همکاری داشت،قبل از انتخابات اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، دوباره با همان مربی همکاری خواهد کرد. در ایران وقتی رییسِ جدید به روی کار می آید، مربی‌ای که خودش استخدام نکرده را بیرون می اندازد و این یک امر کاملا طبیعی در آنجاست.

*یعنی آقای تاج قبلا در زمان کی‌روش هم رئیس فدراسیون بوده؟
جالب اینجاست که ایشان، همان رئیس فدراسیونی است که قبل از آمدن من به تیم ملی به علت امضای قرارداد میلیون دلاری با مارک ویلموتسِ بلژیکی تحت فشار شدید افکار عمومی قرار گرفته بود و در نهایت استعفا داد. در دوران ریاست و سلطنت او بر فوتبال ایران، تیم ملی تا آستانه حذف از دور اول مقدماتی جام جهانی پیش رفت و این ما بودیم که تیم ملی ایران را به جایگاهی که لایقش بود رساندیم.
سپس تاج را مجددا به عنوان یک قهرمان به فدراسیون برگردانند و با صعود ایران به جام جهانی، پاداش نیز گرفتند.چه کسی می تواند این دلیل و منطق را درک کند؟

* آیا از آقای تاج که شما را اخراج کرده است کینه ای در دلتان دارید؟
از نظر حرفه ای نمی‌توانم او را به خاطر کاری که انجام داده است، سرزنش کنم. زیرا او از قدرت‌هایی که دارد استفاده کرده است. او به من قولی نداد اما اگر من جای او بودم، مربی‌ای که من را از خطر حذف از اولین قدم برای راهیابی به جام جهانی نجات داد، حفظ می کردم.

*نظرتان راجع به کارلوس کی‌روش چیست؟
در زندگی یا در حرفه کاریمان، تقریبا هر روز افرادی را میبینیم که در زمینه فعالیتشان، به جایگاه های چشمگیری می رسند.
وقتی درباره مربیان صحبت می کنیم، آنها هدایت بزرگترین باشگاه ها را برعهده می گیرند و یا تیم های ملی را در جام جهانی هدایت می کنند.اما در بین تمامی این مربی ها، تنها چند مورد را می توانیم مثال بزنیم که بتوان لقب “بزرگ” را برای آنها برگزید.مربی هایی که بزرگ هستند، با هر روشی به هدف خود نمی رسند.
آنها با تیمی که مربی دارد مذاکره نمی کنند یا با ارسال پیام در شبکه های اجتماعی به بازیکنانی که در حال کار کردن با مربی دیگری هستند، خودنمایی نمی کنند.

*آیا قبلا متوجه شده بودید که تغییری در راه است یا اینکه خودتان هم از این اتفاق غافلگیر شدید؟

خودم هم متعجب شده بودم.با توجه به نتایجی که به دست آوردیم همه اتفاقات غیر منطقی بود.اما در تمام دوران حضورم بدون هیچ دلیلی،توسط افرادی منفعت طلب بارها مورد انتقاد واقع شدم بنابراین برای هر اتفاقی آماده بودم.

در ابتدا به من بی توجهی کردند زیرا همه تصور می کردند که در همان دور مقدماتی که در بحرین برگزار میشد حذف می شویم. ما توسط همگان نادیده گرفته میشدیم. ما حق از دست دادن هیچ امتیازی را در آنجا نداشتیم. سپس 4 برد متوالی کسب کردیم و در دور بعدی مقدماتی هم با همان روند کارمان را ادامه دادیم.ما هیچ شکستی نخورده بودیم و آنها شروع به انتقاد از من کردند که من دلیل این رفتار را پیشرفت شخصی خودم می دانم.
پس از مرحله نادیده گرفتن، انتقاد کردن شبیه رسیدن به مرحله بعدی است.بعد از اینکه به مرحله نهایی رسیدیم من به معنای واقعی کلمه، مانع تمام این اتفاقات شدم و سپس از تمام جهات فشارها بر من وارد شد.آنها در نهایت متوجه شدند که من در کارم خوب هستم و نمی توانند بر روی من تسلط داشته باشند.

* پس از اینکه جایگاهتان به عنوان سرمربی محفوظ بود چه چیزی در پشت پرده این جابجایی را رقم زد؟
نقش اساسی را در برکناریِ من، رئیس جدید فدراسیون فوتبال و چند تن از بازیکنانِ تیم که در انتخابات به خاطر علاقه به آقای تاج از او حمایت کردند داشتند.همچنین مربی ای که جانشین من شد برای مدت طولانی با همین بازیکنان و اعضای هیئت رییسه در ارتباط بود.

*آیا منظورتان این است که برخی بازیکنان در تغییر جایگاه شما نقش داشته اند؟
واکنش های ولنگارانه و شل گرفتن افرادی که تصمیم گیرنده بودند نسبت به بازیکنان تیم، باعث شد تا آنها وارد بازی‌ای شوند که مربوط به آنها نیست. مشاوره هایی با بازیکنانِ تیم ملی در مواردی که از اختیار آنها خارج است صورت می گرفت که در نهایت باعث می شد بازیکنان احساس کنند اهمیت زیادی به آنها داده می شود و آنها را وادار می کرد که در تمام مسائل بیشتر و بیشتر دخالت کنند. وقتی که فهمیدیم بازیکنان با یکدیگر همدست شدند و ملاقاتی خصوصی با سیاستمداران بلندپایه کشور به ویژه وزیر ورزش که از طریق یکی از افرادِ دولت قبلی با آقای کی‌روش در ارتباط بود انجام داده اند بسیار نا امید شدیم.

* واکنش ملی پوشان ایرانی پس از اینکه اخراج شدید چه بود؟آیا کسی از آنها با شما تماس گرفت؟

تعدادی از آنها به صورت عمومی از من حمایت کردند.بیشتر آنها از این می ترسیدند که سفرشان به جام جهانی به خطر بیفتد به همین علت به صورت شخصی برای من پیام ارسال کردند.
همچنین چند نفری هم بودند که مربی مورد علاقه خودشان را داشتند و من را بر اساس ترجیحات و علایق خودشان مورد قضاوت قرار می دادند. آنها به صورت علنی خودشان را نشان ندادند و گفتند که سرباز تیم ملی هستند و در این مسائل دخالت نمی کنند.

* این اولین بار است که در مورد این مسائل با رسانه ها صحبت می کنید. چرا بلافاصله در همان زمان مطرح نکردید؟
کشور ایران در یک ماه اخیر در شرایطی قرار داشته که من را به عنوان فردی که مدت زیادی را در آن کشور گذرانده ام، عمیقا نگران و ناراحت کرده است.
من به احترام تمام دوستانم و همه کسانی که در آن زمان روزهایی نامعلوم و بسیار سخت را پشت سر می گذاشتند، ترجیح دادم خروج خودم را رسانه ای نکنم.

* آیا از اینکه به عنوان سرمربی در جام‌جهانی حضور نداری ناامیدی؟
برای همه ما که در فوتبال هستیم، حضور در جام جهانی اوج موفقیت کاری محسوب می‌شود و خب من هم از این قاعده مستثنی نیستم.
من در این سه سال همه تلاشم را کردم و خب این طبیعی است که ناامید باشم. اگرچه ارزش‌های انسانی برای من وجود دارد که بسیار با ارزش تر از جام جهانی هستند. مفهوم موفقیت تا حدودی معنای عمیق‌تری برای من معنا دارد. من به مسیری که در دور مقدماتی طی کردم افتخار می‌کنم. از روز اول تا آخرین روز علی‌رغم اینکه با سختی‌ها و موانع زیادی مواجه شدم اما توانستم شرافت و وقار خودم رو تا آخر حفظ کنم. می‌دانستم که چجوری فشار اطرافم را باید مدیریت کنم.
* آیا به این فکر می‌کنی که یک روز به ایران برگردی؟
بله البته، این درست است که با یکسری از افراد تجربه تلخی داشتم ولی این به این معنی نیست که همه مردم ایران بد هستند. من همیشه سعی می‌کنم قضاوت ها و داستان‌هایی که در مورد ایران وجود دارد را از بین ببرم؛ از جمله تصویری که رسانه‌های غربی می‌خواهند از ایران نشان بدهند. جدا از سیاست که اینجا با آن کاری ندارم، مردم شگفت انگیزی در ایران زندگی می‌کنند.

* وضعیت ایران را در جام‌جهانی چطور می‌بینی؟
اگر از پتانسیل هجومی‌ خودشان بهره ببرند و به دنبال ضد حمله در بازی های بزرگ نباشند، کیفیت لازم برای صعود از دور گروهی را دارند. هر نتیجه‌ای به غیر از صعود از گروه برای آنها شکست محسوب می‌شود، زیرا آنها تیم اول آسیا هستند

* از نظر شما کدام تیم‌ها مدعی قهرمانی جام جهانی هستند؟
برزیل، هلند، بلژیک و فرانسه. ولی شخصا دوست دارم اسپانیا و یا کرواسی این عنوان را به دست بیاورند. چون این دو تیم نزدیکترین فوتبال به آنچه مدنظر من هست را ارائه می‌کنند.

* در دوره قبلی جام جهانی، کرواسی نایب قهرمان شد.چه چشم اندازی برای این تیم متصور می شوید و فکر می‌کنید که تیم ملیِ کرواسی در حال حاضر چگونه به نظر می رسد؟
بنظرم ما می‌توانیم نگاه بلند پروازانه‌ای داشته باشیم. مهم این است زمانی که به هر بازیکنی نیاز داشته باشیم سالم باشند و بتوانند در دسترس تیم باشند.
بازیکنان جوانی که به تیم می آیند را دوست دارم. آنها انرژی تازه ایی می آورند. تجربه ایی که از جام جهانی روسیه کسب کردیم نیز بسیار مهم است.این تجربه ذهنیت خاصی را با خود به همراه دارد که می تواند در این رقابتِ بزرگ، نقشی تعیین کننده داشته باشد.
رفتن به مرحله نهایی لیگ ملت های اروپا هم نشان دهنده این است که تیم در مسیر درستی قرار گرفته است و ما می توانیم خواسته هایمان را عملی کنیم.

* شما تجربه فراوانی از مربیگری در حوزه خاورمیانه دارید.آیا دوباره به آنجا بازمی‌گردید یا اینکه در مرحله بعدی یک مقصد اروپایی را مدنظر خود دارید؟
من سالها در آنجا کار کرده ام و به نوعی منطقی تر این است که در آسیا به کار خودم ادامه دهم.
فعالیت در اروپا هم هدف همیشگی من بوده است. من قبلا چندین پیشنهاد داشتم اما نمی‌خواستم در تصمیم گیری عجله کنم. من طبیعتا به کمی استراحت و مطمئنا به اندکی صبر نیاز دارم تا بتوانم تیمی را پیدا کنم که بتوانم موفقیت را در آنجا هم تکرار کنم.

اخبارورزش
اسکوچیچپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی