زمان جدید رتبه بندی معلمان اعلام شد / جیب این معلمان پرپول می شود

به گزارش ساناپرس؛ طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با پایان زمان قانونی دولت برای ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از شهریور ۱۴۰۰ اجرایی می شود.
قرار بود احکام رتبه‌بندی معلمان تا پایان مهرماه صادر شود، آیا این روند تا پایان مهرماه انجام خواهد شد؟

قاسم احمدی لاشکی درباره صدور احکام رتبه‌بندی معلمان تا پایان مهرماه اظهار کرد: تلاش ما این است اگر مشکل خاصی ایجاد نشود، بارگذاری مدارک معلمان انجام و خوداظهاری آنها تأیید شود و رتبه خود را بپذیرند، احکام صادر شود.

وی افزود: در صورت عدم تأیید خوداظهاری معلمان توسط ارزیابان حرفه‌ای و هیئت ممیزه، اگرمعلم نظر آنها را پذیرفت حکم رتبه‌بندی صادر می‌شود، در غیر این صورت می‌تواند اعتراض کند و هیئت ممیزه استانی و مرکزی در وزارت آموزش و پرورش روند را بررسی می‌کنند و پس از تعیین رتبه، حکم صادر می‌شود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز گفته است: می‌خواهیم ۹۰۰ هزار نفر از فرهنگیان را رتبه‌بندی کنیم و کار قدری سنگین است، در جلسه اخیر تصمیم گرفته شد بخشی از کار انجام شود و بخش دیگر به ماه‌های بعد برود البته هرچه زودتر انجام شود، بهتر است.

وزیر آموزش و پرورش پیش از این گفته بود: بیش از ۸۴۰ هزار فرهنگی در سامانه رتبه‌بندی اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند، احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه صادر کنیم، اگر سرعت کار همکاران در بارگذاری مدارک بالا برود ما هم در ستاد سرعت کار را بالاتر می‌بریم.

رتبه‌بندی ۴۶۱ هزار معلم طرح مهرآفرین نیز پس از شرکت در آزمون مربوطه انجام خواهد شد.

همچنین مقرر شده است برای افراد جامانده از بازه زمانی اول بارگذاری مدارک رتبه‌بندی، فوتی‌های شاغل و بازنشسته از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد، نیروهای جدیدالاستخدام از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد و افراد مشمول تبصره ۴ ماده ۳ آئین‌نامه (مهرآفرین و…) از تاریخ ۲۵ مهر تا ۱۳ آبان ۱۴۰۱ دسترسی به سامانه رتبه‌بندی جهت ثبت و تکمیل اطلاعات فراهم شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس یازدهم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای قانون رتبه بندی برای معلمان طرح مهرآفرین ضروری است و باید در دستور قرار گیرد.

سیدمحمد پاک مهردر نشست علنی مجلس در تذکر شفاهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، گفت: حال عمومی دامپروران خوب نیست، صادرات دام وجود ندارد، خرید تضمینی گوشت و دام هم اگر اتفاق بیفتد، پول دامداران پرداخت نمی شود. متاسفانه پول کشاورزان به ویژه گندم کاران به صورت کامل پرداخت نشده است.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس یازدهم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای قانون رتبه بندی برای معلمان طرح مهرآفرین ضروری است و باید در دستور قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر راه و شهرسازی افزود: چرا رانندگان عزیز را در نمی یابید، قرار بود به جای خودروی اسقاطی حداقل منابعی به این افراد پرداخت شود، علی رغم اینکه در شورای هماهنگی سران قوا این موصوع مصوب شده، قیمت خودروهای اسقاطی بیداد می کند.

مهلت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌ بندی معلمان به اتمام رسیده است، اما فرصت دیگری برای کسانی که به دلایل موجه موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، فراهم خواهد شد.

آن‌گونه که وزیر آموزش‌ و پرورش اعلام کرده است، مهلت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌ بندی معلمان به اتمام رسیده است، اما فرصت دیگری برای کسانی که به دلایل موجه موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، فراهم خواهد شد.

سامانه رتبه‌بندی معلمان از روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، به صورت رسمی آغاز به کار کرد و فرهنگیان بر ‌اساس جدول زمان‌بندی و آخرین رقم کد ملی تا نهم شهریور نسبت به بارگذاری مدارک خواسته‌شده اقدام کردند. مهلت بارگذاری مدارک از آن زمان تاکنون چند مرتبه تمدید شد، اما ورود اطلاعات از سوی معلمان هنوز تکمیل نشده است.

وزیر آموزش و پرورش، ۳۱ شهریور درباره آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه‌ بندی معلمان و بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌ بندی گفت: فرهنگیان در حال بارگذاری مدارک هستند و چند بار از ما مهلت خواستند.

اول مهر، مهلت تمام می‌شود، اما اگر افرادی جا مانده باشند و دلیل هم داشته باشند، برای آنها فرصتی را ایجاد می‌کنیم. بعد از اینکه مدارک را بارگذاری و ثبت کردند، ارزیابان نظر می‌دهند و به هیئت ممیزه ارسال می‌کنند تا احکام صادر شوند.

آنگونه که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است مهلت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان به اتمام رسیده است، اما فرصت دیگری برای کسانی که به دلایل موجه موفق به ثبت‌نام نشده‌اند فراهم خواهد شد.

سامانه رتبه‌بندی معلمان از روز چهارشنبه، ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام کردند. مهلت بارگذاری مدارک از آن زمان تاکنون چندمرتبه تمدید شد، اما ورود اطلاعات از سوی معلمان هنوز تکمیل نشده است.

وزیر آموزش و پرورش، ۳۱ شهریورماه درباره آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی گفت: فرهنگیان در حال بارگذاری مدارک هستند و چندبار از ما مهلت خواستند. اول مهر، مهلت تمام می‌شود اما اگر افرادی جامانده باشند و دلیل هم داشته باشد، برای آنها فرصتی را ایجاد می‌کنیم. بعد از اینکه مدارک را بارگذاری و ثبت کردند، ارزیابان نظر می‌دهند و به هیئت ممیزه ارسال می‌کنند تا احکام صادر شوند

یوسف نوری، اول مهرماه در مصاحبه دیگری اعلام کرد: تا کنون ۸۴۰ هزار نفر ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک در سامانه را انجام داده‌اند که وارد مرحله بعدی می‌شوند. هنوز تعدادی ثبت اطلاعات نکرده‌اند ولی آنها که ثبت کرده‌اند وارد مرحله بعدی می‌شوند. می‌خواستیم صدور احکام همزمان باشد اما قرار شد از فردا گروهی که بارگذاری انجام داده‌اند وارد مرحله بعدی شوند. احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه بزنیم.

وی افزود: اگر سرعت کار همکاران در بارگذاری مدارک بالا برود ما هم در ستاد سرعت کار را بالاتر می‌بریم. تعدادی معلمان طرح مهرآفرین را داریم که برای آنها شناسه صادر نشده بود و در حال پیگیری هستیم تا به خیل معلمان بپیوندند. جلساتی به همین منظور برگزار شده ولی هنوز به راهکار مشخص نرسیده‌اند، اما در تلاشیم به راهکار مشخصی برسیم که اینها هم همانند سایر معلمان مشمول رتبه‌بندی شوند.

در اطلاعیه دوهفته گذشته عباس نجار، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری خطاب به مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، بازه زمانی دومی برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی اعلام شده که به این شرح است: «با عنایت به اینکه بازه زمانی اول برای ثبت اطلاعات معلمان گرامی شهریورماه به پایان رسید و در این مرحله برخی افراد به دلایل مختلف امکان ثبت و تکمیل اطلاعات را نداشته‌اند، مقرر شده است که

– برای افراد جامانده از بازه زمانی اول

– فوتی‌های شاغل و بازنشسته از تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به بعد

– نیروهای جدیدالاستخدام از تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به بعد

– و افراد مشمول تبصره ۴ ماده ۳ آیین نامه (مهرآفرین و …) از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ تا ۱۴۰۱/۰۸/۱۳ دسترسی به سامانه رتبه‌بندی جهت ثبت و تکمیل اطلاعات فراهم شود.»

تا زمان صدور احکام جدید از سوی وزارت آموزش و پرورش ماهانه یک میلیون به حساب آنان واریز می شود و پس از آن با معلمان تسویه می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خبر از واریز ماهانه یک میلیون تومان علی الحساب به حساب معلمان داد. آن طور که مسعود میرکاظمی می گوید این پرداختی بابت رتبه بندی معلمان است.

بر اساس اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه این مبلغ تا زمان صدور احکام جدید از سوی وزارت آموزش و پرورش ادامه دارد و پس از آن با معلمان تسویه می‌شود.

به گزارش اکو ایران,امروز نیز وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد تا کنون ۸۴۰ هزار معلم ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک را در سامانه رتبه‌بندی انجام داده‌اند.

یوسف نوری گفت: هنوز تعدادی ثبت اطلاعات نکرده‌اند، اما قرار شد از فردا گروهی که بارگذاری انجام داده‌اند وارد مرحله بعدی شوند. احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه بزنیم.

بحث رتبه بندی معلمان طی حدود ۱۲ سال گذشته در دولت های مختلف مطرح بود اما هیچ گاه نهایی نشد. مجلس یازدهم از سال گذشته این مهم را در دستور کار قرار داد و در نهایت این بحث تبدیل به قانون شد.

آن طور که محمدباقر قالیباف در فروردین ماه سال جاری اعلام کرد قانون رتبه بندی معلمان از نیمه دوم سال جاری در دستورکار دولت قرار خواهد گرفت. حال با توجه به ورود به نیمه دوم امسال سیاست گذار کلان به دنبال این است تا تکلیف محول شده را به انجام برساند. با تجه به اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزیر آموزش و پروش این مهم را باید تمام شده تلقی کرد هر چند که هماهنگی میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه در این ارتباط حرف اول را می زند.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره اجرای طرح رتبه‌ بندی معلمان گفت: احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه صادر کنیم اگر سرعت کار همکاران در بارگذاری مدارک بالا برود ما هم در ستاد سرعت کار را بالاتر می‌بریم. رتبه‌ بندی معلمان با تغییر همراه شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هنوز تعداد زیادی از دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند، درباره صدور احکام رتبه‌بندی معلمان توضیحاتی داد‌.

یوسف نوری درباره اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: پرداخت پاداش پایان خدمت به دلایل مختلف تأمین نقدینگی با تأخیر مواجه شده است اما در حوزه معلمان چند اتفاق خوب افتاد.

۴۵۰۰ ارزیاب حرفه‌ای برای رتبه‌بندی تربیت کردیم، تا کنون ۸۴۰ هزار نفر ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی را انجام داده‌اند و وارد مرحله بعدی می‌شوند البته هنوز تعدادی ثبت اطلاعات نکرده‌اند.

وی ادامه داد: احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه صادر کنیم اگر سرعت کار همکاران در بارگذاری مدارک بالا برود ما هم در ستاد سرعت کار را بالاتر می‌بریم.

تعدادی معلمان طرح مهرآفرین را داریم که برای آنها شناسه صادر نشده بود و در حال پیگیری هستیم، جلساتی به همین منظور برگزار شده ولی هنوز به راهکار مشخص نرسیده‌اند، اما در تلاشیم به راهکار مشخصی برسیم که اینها هم همانند سایر معلمان مشمول رتبه‌بندی شوند.

یوسف نوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر اظهار کرد: برنامه‌های بازگشایی مدارس را در قالب پروژه‌ مهر از ابتدای سال شروع کردیم و کارها را در ۶ کارگروه پیش بردیم که مهم‌ترین آن کارگروه تأمین نیروی انسانی بود.

وی افزود: سال گذشته ۷۲ هزار بازنشسته و سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار نفر بازنشسته داشتیم و امسال هم تعداد زیادی بازنشسته داریم. جایگزینی این تعداد بازنشستگان با ۳۵ هزار نیروی استخدامی ماده جدید، تبدیل وضعیت و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و خروجی‌های دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شد.

تعداد از دانش آموزان ثبت‌نام نکرده‌اند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: تاکنون با احتساب بزرگسالان، حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و تعدادی هم هنوز ثبت‌نام نشده‌اند برخی تأخیرها به دلیل دو سال تعطیلی ناشی از کرونا است و برآورد می‌کنیم ۱۶ میلیون دانش‌آموز واجب‌التعلیم از پایه اول تا پایه دوازدهم داشته باشیم.

وی بیان کرد: ۱٫۵ میلیون نفر در دوره پیش‌دبستانی دو ثبت‌نام کرده‌اند و ۹۴ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان داریم که با احتساب دانشجویان شهید رجایی به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره ترک تحصیل دانش‌آموزان عنوان کرد: نخستین آسیب آموزش مجازی، ترک تحصیل است. سال گذشته ۹۸۰ هزار بازمانده و تارک تحصیل داشتیم که باید بین این دو تفکیک کنیم. بخشی از این‌ها در حوزه‌های علمیه درس می‌خوانند، برخی دسترسی به مدرسه ندارند یا دچار معلولیت هستند.

نوری ادامه داد: سال گذشته موفق شدیم ۱۶۴ هزار نفر را به مدرسه برگردانیم، اکنون گروهی در قرارگاه عدالت تربیتی تشکیل شده و معاون اول رئیس جمهور نیز پذیرفت با روش‌های گوناگون همچون آموزش از راه دور این دانش آموزان را تحت پوشش قرار بدهیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره ساعت کاری معلمان گفت: ساعت کاری معلمان دوره ابتدایی پنج روز است و افرادی که بیش از ۲۰ سال سابقه دارند چهار ساعت از ساعت کارشان کم می‌شود.

ساعت تدریس بازنشستگان افزایش می‌یابد

وی درباره استفاده از معلمان حق‌التدریس عنوان کرد: هرسال کمبود معلم داریم، ظرفیت خالی معمولاً با حق‌التدریس یا اضافه تدریس شاغلان و بازنشستگان جبران می‌شود. چون میزان اضافه تدریس بازنشستگان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، یک‌سوم ساعات بود و در دوره ابتدایی یک سوم ساعت کار معلم، هشت ساعت می‌شود، اگر بخواهیم بین سه معلم تقسیم کنیم، دانش‌آموز ابتدایی با معلم واحد ارتباط نمی‌گیرد بنابراین پیشنهاد شد که ساعت تدریس بازنشستگان یک سوم درنظر گرفته نشود و کامل باشد که در مرحله اجراست.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره زمان آغاز به کار مدارس گفت: درباره زمان آموزش، استان‌ها مختار هستند که برنامه‌ریزی کنند. در تهران همین‌گونه است و اطلاع‌رسانی هم شده و برای توزیع باز ترافیکی و تسهیل رفت‌وآمد مردم مدارس ابتدایی ۸٫۳۰ صبح و متوسطه ۷٫۳۰ صبح آغاز به کار می‌کنند. برخی استان‌ها بار ترافیکی ندارند و همان ساعت خودشان است.

وضعیت ثبت‌نام دانش آموزان اتباع

نوری درباره ثبت‌نام دانش آموزان اتباع مطرح کرد: ۵۶۰ هزار دانش آموز اتباع که سال گذشته در مدارس بودند، ثبت‌نام شدند. اما به دلیل وضعیت کشور همسایه، جمعیتی به صورت جهشی وارد ایران شده و تخمین زده شد که ۳۰۰ هزار نفرشان دانش‌آموز باشند که به نقاط پرتراکم کشور می‌آیند و برای ما مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: با این‌ وجود اعلام کردیم هرزمانی اداره کل اتباع و وزارت کشور معرفی‌نامه هویتی به آنها بدهد و در سامانه سرشماری که به سامانه‌های ما وصل است ثبت شود می‌توانند ثبت‌نام کنند و مانعی برای پذیرش دانش‌آموزان اتباع نداریم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره کتاب‌های درسی گفت: از میان ۹۸۷ عنوان کتاب نزدیک به ۲۰۰ عنوان تغییراتی داشته‌اند که برخی کلی و برخی جزئی بوده‌اند، این امر در جهت اصلاح متون در راستای علم نافع صورت پذیرفته است و اقداماتی برای کتب سال‌های آتی و اعمال تغییرات اساسی انجام شده و همکاران ما در حال کار هستند.

نوری درباره سرانه مدارس مطرح کرد: ۴۵۰ میلیارد تومان سرانه آموزشی، تربیتی و پرورشی به استان‌ها ابلاغ شد. اخیراً نیز ۳۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده و بخشی دیگر هم بعد از پرداخت حقوق ابلاغ خواهد شد.

معلمان تا ۲۵ شهریور برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی فرصت دارند و تا به امروز بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان مدارک را بارگذاری کرده‌اند.

رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرایی شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان به‌آدرس rtb.medu.ir فعال است و معلمان باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به‌آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

به گفته محسن زارعی؛ رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تا به امروز ۷۰۰ هزار نفر از معلمان واجد شرکت در طرح رتبه‌بندی، مدارک خود را برای ارزیابی در سامانه مربوطه بارگذاری کرده‌اند، که معادل بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان مشمول شرکت در طرح رتبه‌بندی است.

به گفته او؛ ۸۳۰ هزار معلم در کشور شرایط شرکت در نظام رتبه‌بندی را دارند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و…» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

طبق اعلام کارگروه رتبه‌بندی معلمان، فرصت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تمدید شد. همچنین افرادی که ثبت نهایی کرده‎اند، اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند می‎‌توانند مجدد در مهلت تمدید شده نسبت به اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و…» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

همچنین به دلیل آنکه ممکن است برخی افراد در این مرحله به دلایل مختلف امکان ثبت و تکمیل اطلاعات را نداشته باشند، مقرر شد برای افراد جامانده از بازه زمانی اول، فوتی‌های شاغل و بازنشسته از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد، نیروهای جدیدالاستخدام از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد و افراد مشمول تبصره ۴ ماده ۳ آئین نامه (مهرآفرین و …) از تاریخ ۲۵ مهر تا ۱۳ آبان ۱۴۰۱ دسترسی به سامانه رتبه‌بندی جهت ثبت و تکمیل اطلاعات فراهم شود.

شواهد و مدارک بارگذاری‌شده، پس از بررسی و تکمیل توسط مدیران مدارس در پرونده الکترونیکی هر فرد ثبت شده و در مرحله بعد توسط ارزیابان بررسی و براساس دستورالعمل ارزیابی و امتیازات معین می‎شود. امتیاز نهایی هر فرد براساس شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی محاسبه می‎شود و ملاک آن، امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و همچنین بررسی ارزیابان است‌که مطابق الگوهای سنجش شایستگی‎های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می‎شود.

طبق آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تایید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مامور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، تمام افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول رتبه‌بندی نیستند.

امتیاز زیر شایستگی‌ها «زیرمجموعه شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه» به صورت تجمیعی محاسبه می‌شود.

شایستگی‌های عمومی معلمان در شاخص‌های، ارتباط و تعامل موثر.مهارت تفکر و حل مسئله.خلاقیت و تحول‌خواهی به شیوه خوداظهاری بررسی می‌شود.

در بخش شایستگی‌های تخصصی در عنوان پیشنهاد تولید و ساخت، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری علمی معلمان با شاخص‌های زیر بررسی می‌شود:

طراحی و تولید نرم‌افزارهای آموزشی، تربیتی و اداری.

ساخت ابزارها و تجهیزات آموزشی، تربیتی و اداری.

ساخت وسایل کمک آموزشی، تربیتی و کمک توانبخشی.

تولید محتوا در فضای مجازی، طراحی، تولید و تدوین بسته‌های یادگیری و درسنامه.

آشنایی با ابزارها، تجهیزات و تکنیک‌های نوین.

برای کسب امتیاز کامل، سطح کیفی دستاورد از اهمیت بسزایی برخوردار است و ارزیاب این کیفیت را بررسی خواهد کرد.

پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد معلم شاخص‌های تألیف و تدوین کتب و مقالات مرتبط.

معلمان باید حداکثر ۵ مورد از با کیفیت‌ترین پژوهش‌ها از بین اقدام‌پژوهی، درس‌پژوهی و روایت‌پژوهی که دارای تأیدیه از مدرسه، منطقه، استان یا کشور است انتخاب و شماره نامه تأیدیه ثبت شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: امتیاز نهایی معلمان در رتبه‌بندی براساس امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و بررسی ارزیابان است‌.

رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرایی شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان به‌آدرس rtb.medu.ir فعال است و معلمان با توجه به زمان‌بندی اعلام‌شده باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به‌آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و…» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

طبق اعلام کارگروه رتبه‌بندی معلمان، فرصت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تمدید شد. همچنین افرادی که ثبت نهایی کرده‎اند، اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند می‎‌توانند مجدد در مهلت تمدید شده نسبت به اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

هم‌اکنون محسن زارعی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در مورد فرهنگیان مشمول قانون نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی لازم است معلمان مدارک، مستندات و دلالت‎های خود را مطابق راهنما و براساس مصادیق تعریف شده در سامانه رتبه‌بندی به نشانی RTB.medu.ir بارگذاری کنند.

وی افزود: شواهد و مدارک بارگذاری شده، پس از بررسی و تکمیل توسط مدیران مدارس در پرونده الکترونیکی هر فرد ثبت شده و در مرحله بعد توسط ارزیابان بررسی و براساس دستورالعمل ارزیابی و امتیازات معین می‎شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امتیاز نهایی هر فرد براساس شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی محاسبه می‎شود و ملاک آن، امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و همچنین بررسی ارزیابان است‌که مطابق الگوهای سنجش شایستگی‎های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می‎شود.

زارعی متذکر شد: ضرورت دارد آن گروه از معلمانی که تاکنون دراین خصوص اقدام نکرده‎اند، در فرصت باقی‎مانده ضمن مراجعه به سامانه و با استفاده از راهنمای مربوط که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در قسمت خدمات الکترونیک در بخش مربوط به رتبه بندی معلمان قرار دارد، اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین ثبت‌نام از متقاضیان ارزیابی حرفه‎ای از طریق سامانه ثبت‌نام ارزیابان رتبه‌‌بندی معلمان در پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس medu.ir میسر است.

متقاضیان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه مذکور اقدام کنند. معلمان شاغل و بازنشسته و اعضای هیئت علمی شاغل دانشگاه فرهنگیان یا بازنشسته با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته‎‌‌های: علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی که آشنا به فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای انضباط کاری، تحلیل‎گر و دارای روحیه استدلال، پاسخگو نسبت به عملکرد، مسئولیت‎‌‌‌پذیر، دارای توانایی در نگارش و مهارت‎‌‌های نوشتاری و صبور و دارای سعه صدر هستند، می‎توانند برای شرکت در دوره تربیت ارزیاب رتبه‌بندی معلمان ثبت‌نام کنند

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش قابل توجهی از معلمان که چندین سال در آموزش و پرورش مشغول هستند طرح مهر آفرین و نهضتی مشکلی دارند که در حال پیگیری و موضوع رتبه بندی معلمان سرعت بخشی شود.

علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، در دیدار مردمی با اهالی شهرستان چهار باغ، گفت: دغدغه مجلس تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری و حفظ ارزش های والای انقلاب است و پایبندی دولت به این دو اصل مهم، موجبات هم افزایی بیشتر مجلس و دولت را فراهم می‌کند.

وی در خصوص دولت انقلابی و مردمی سیزدهم گفت: آیت الله رئیسی به عنوان رییس جمهور مردمی دیپلماسی قوی دارد و از هیچ تلاشی برای حل مشکلات مردم دریغ ندارد.

وی در خصوص اقدام خوب استاندار افزود: استاندار البرز با حضور در بین مردم و انجام اقدامات سازنده، در جهت اعتمادسازی مردم نسبت به نظام گام برداشته که قابل تقدیر است.

حدادی در تذکر مجدد به وزیر آموزش وپرورش در خصوص معلمان بیان کرد: بخش قابل توجهی از معلمان که چندین سال در آموزش و پرورش مشغول هستند طرح مهر آفرین و نهضتی مشکلی دارند که در حال پیگیری و موضوع رتبه بندی معلمان سرعت بخشی شود.

وی در پایان در خصوص اقدامات خود گزارشی ارایه نمود و با اشاره موضوعات مهم گفت : در خصوص در یافت بودجه جاده سهیلیه و جاده های روستایی و ارتقای حوزه شهری لشگرآباد و رامجین پیگری نموده و در خصوص ساخت بیمارستان شهرستان چهارباغ و دریافت حق آبه از سد طالقان مطالبی بیان کرد.

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بر لزوم اجرای قانون رتبه بندی معلمان برای معلمان طرح مهرآفرین تاکید کرد.

محمدرضا دشتی اردکانی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری تاکید کرد: ضمن تشکر از دولت به خاطر پرداختن به مطالبه قانونی معلمان و اجرای قانون رتبه بندی معلمان تسریع در اجرایی شدن کامل این قانون و رفع دغدغه های همه معلمان اعم از رسمی، حق التدریس و خرید خدمت را در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی خواستارم.

نماینده اردکان تاکید کرد: لازم است نیروهای طرح مهرآفرین نیز شامل اجرای این قانون باشند.

منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش در نامه‌ای به قالیباف رئیس مجلس بر ضرورت مشمول شدن ۸۰ هزار معلم طرح مهرآفرین در اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس قوه‌مقننه بر ضرورت مشمول شدن ۸۰ هزار معلم طرح مهرآفرین در اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرد.

متن نامه به شرح ذیل است؛

جناب آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراما ضمن تشکر و قدردانی از جنابعالی به خاطر عنایتی که به قانون نظام رتبه بندی معلمان و لزوم تدوین آیین نامه اجرایی صحیح آن را دارید، به استحضار می رساند

علیرغم اینکه در اعلام نظر قطعی هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ جنابعالی به صراحت تاکید فرموده بودید که «نیروهای فاقد کد شناسه استخدام» نیز شامل تعریف معلم بوده و لازم است در تصویب نامه مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ اصلاح لازم صورت پذیرد تا به دلیل تضییق دامنه شمول قانون، مغایر جزء (۱) ماده (۲) قانون نظام رتبه بندی نگردد. متاسفانه در مصوبه مورخ ۹ مرداد ۱۴۰۱ هیات وزیران درخصوص اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان، علی رغم حذف آن عبارت، جمله «اجرای رتبه بندی منوط به تکمیل فرآیند استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود» اضافه شده که به استناد آن بیش از ۸۰ هزار معلم که سالیان زیادی در قالب نیروهای مهرآفرین و قراردادی وظیفه خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را به عهده داشته اند و از حیث دریافت حقوق و مزایا و حکم کارگزینی تفاوتی با نیروهای رسمی ندارند، از دامنه شمول قانون خارج نموده‌اند.

حضرتعالی مستحضرید که اینجانب به عنوان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از بدو درخواست و پیگیری تقدیم لایحه رتبه بندی توسط دولت وقت تاکنون لحظه به لحظه پیگیر امر خطیر و تحول ساز قانون نظام رتبه بندی معلمان بوده و هستم و در همه مراحل بررسی، تدوین، تنظیم و تصویب این قانون، چه در صحن کمیسیون و چه در صحن مجلس شورای اسلامی و چه در بررسی در شورای محترم نگهبان، حضور جدی داشته و اقرار و تاکید می نمایم که قانونگذار هرگز چنین تلقی از تعریف معلم در این قانون نداشته است.

در قانون معلم به کسی اطلاق می‌شود که در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، وظیفه خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را برعهده دارد، فلذا هرگونه تضییق در دامنه شمول معلمان، مغایر هدف قانونگذار تلقی می‌شود.

خواهشمند است دستور بفرمایید تا در هیات محترم بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین موضوع فوق الذکر مدنظر قرار گرفته تا در تدوین آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان، مغایرت از قانون صورت نپذیرد.

– جناب آقای دکتر اسماعیلی رئیس محترم هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

– جناب آقای پورسید نایب رئیس محترم هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

– جناب آقای دکتر مهری دبیر محترم هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

– اعضای محترم هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

قرار بود رتبه بندی معلمان از شهریور ۱۴۰۰ اجرا شود که با تاخیر اجرای آن پرداخت معوقات یک ساله شد که مبلغ ۱۱ میلیون تومان به صورت علی الحساب به حساب معلمان واریز شد.

سامانه رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام می کنند؛ امتیازات لازم برای احراز هرکدام از رتبه‌های پنج گانه نیز به تفکیک اعلام شده است.

با آغاز به کار سامانه رتبه‌بندی معلمان از هفته گذشته، فرآیند رتبه بندی معلمان سرعت بیشتری به خود گرفته و آنطور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود، این فرایند برای هر معلم نباید بیش از یک و نیم ماه به طول بینجامد.

البته یوسف نوری وعده داده است که با توجه به تاخیزهای پیش آمده، قرار است مبلغی نیز به صورت علی الحساب بابت معوقات رتبه بندی معلمان واریز شود. از آنجا که زمان اجرای قانون رتبه بندی از شهریور ماه ۱۴۰۰ تعیین شده، معوقات رتبه بندی برای معلمان یک ساله شده است.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، بر اساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه بندی شهریور ماه به صورت علی الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه بندی اقدام کرد.

در شیوه نامه رتبه بندی معلمان که به منظور اجرای صحیح قانون مزبور و پس از اصلاحیه ابلاغی ۱۵ مرداد ماه جاری هیئت وزیران، منتشر شده است، امتیازاتی که معلمان کسب می کنند در چهار گروه شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه تقسیم بندی شده که به این شرح است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هر ساله مسایل مربوط به آموزش و پرورش را بر اساس اولویت پیگیری می کند، اجرای رتبه بندی معلمان را یکی برنامه‌های مهم این کمیسیون عنوان کرد.

شیوا قاسمی‌پور، امروز در نشست شورای معاونین اداره کل و مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق تابعه استان کردستان که با حضور اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، ضمن تشکر از حضور اعضای کمیسیون در استان کردستان، گفت: هدف از حضور اعضای کمیسیون در کردستان رصد مسائل و چالش های آموزش و پرورش استان و پیگیری و حل این مشکلات است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان اهم فعالیت‌های کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی پرداخت و با بیان اینکه این کمیسیون هر سال یک برنامه اولویت‌دار دارد؛ گفت: برای اولین بار بود که در مجلس یازدهم کمیسیون‌ها به صورت تخصصی کار خود را شروع کرد.

قاسمی‌پور ادامه داد: خوشبختانه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی یا جزو آموزش عالی و یا آموزش و پرورش هستند و این یک فرصت مناسب است که بر اساس تخصص مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی مطرح و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هر سال به دنبال یک برنامه مشخص هستند؛ گفت: خوشبختانه ما توانسته‌ایم که برنامه‌های مورد نظر خود را اجرایی و به نتیجه برسانیم.

نماینده مردم شهرستان.های مریوان و سروآباد در مجلس اجرای طرح رتبه بندی معلمان را یکی از برنامه‌های مهم قابل اجرای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

وی ادامه داد: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تمامی فعالیت‌های مربوط به کودکان از بدو تولد تا شش سالگی باید به آموزش و پرورش واگذار شود، اظهار داشت: قبلا کودکان بدو تولد تا هفت سالگی در اختیار سازمان بهزیستی قرار داشتند و با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت، کل فرایند آموزش از صفر تا صد به آموزش و پرورش واگذار شد و این طرح کار بسیاری ارزشمند بود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی طرح جهش تولید دانش بنیان را یکی دیگر از برنامه‌های این کمیسیون در سال دوم فعالیت عنوان کرد و گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان شاهکار این کمیسیون بود که بتواند در موضوع ثروت آفرینی و کسب و کار رشد مراکز خلاق و فناور کمک کند.

وی مهارت آموزی و حرفه آموزی را از دیگر برنامه.های اجرایی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: متاسفانه دانش آموز پس از فارغ‌التحصیل شدن و اخذ مدرک چندان مهارت و حرفه‌ای را نیاموخته است و باید در مدارس هر دانش آموز بتواند یک حرفه و مهارتی را پس از اتمام دوران تحصیل خود بیاموزد.

وی کمبود نیروی انسانی را از مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: خوشبختانه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی نیروی انسانی را آغاز کرده و در دستور کار قرار دارد و در هفته‌های آینده این طرح هم مورد بحث قرار خواهد گرفت و نیرویی که وارد آموزش و پرورش می‌شود باید نیرویی زبده و کارآزموده باشد.

علی بهادری جهرمی گفت: معلمان در حال بارگزاری مدارک طبق زمان‌بندی وزارت آموزش و پرورش هستند. رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال در یک‌سالگی دولت سیزدهم در حال اجراست.

وی افزود: رتبه‌بندی معلمان در حال اجراست و سازمان برنامه و بودجه مبلغی را در اختیار قرار داده تا پیش از اجرای نهایی آن، مبالغی برای معلمان علی‌الحساب در پایین‌ترین سطح رتبه‌بندی پرداخت شود تا مبالغ قطعی نیز اجرایی شود.

اصلاحات آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد و گفته می‌شود ۸۰۶ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی خواهند شد.

این روزها موضوع رتبه‌بندی معلمان به موضوع روز جامعه فرهنگیان تبدیل شده است؛ برخی پیگیر اخبار هستند و برخی هم به طنز از آن یاد می‌کنند؛ برخی موافق و برخی مخالف هستند.

این روزها رتبه‌بندی به مقصد نزدیک شده است اما در همین مسیر باقی‌مانده نیز دست‌اندازهایی وجود دارد که مسؤولان وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کنند به خوبی از پس آن برآیند و کشتی رتبه‌بندی را در میان امواج پرتلاطم به مقصد برسانند.

رتبه‌بندی معلمان مطابق قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به منظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها و بر اساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و ترببتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هو+یت حرفه‌ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

به موضوع روز جامعه فرهنگیان تبدیل شده است؛ برخی پیگیر اخبار هستند و برخی هم به طنز از آن یاد می‌کنند؛ برخی موافق و برخی مخالف هستند.

این روزها رتبه‌بندی به مقصد نزدیک شده است اما در همین مسیر باقی‌مانده نیز دست‌اندازهایی وجود دارد که مسؤولان وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کنند به خوبی از پس آن برآیند و کشتی رتبه‌بندی را در میان امواج پرتلاطم به مقصد برسانند.

رتبه‌بندی معلمان مطابق قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به منظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها و بر اساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و ترببتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

اخبارجامعه
پربازدیدرتبه بندی معلمان

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی