ماجرای شعارنویسی ها عجیب در پایتخت چیست؟ / درگیری ها در روزهای آینده بیشتر می شود؟

به گزارش ساناپرس، ماجرای شعارنویسی ها عجیب در پایتخت چیست؟ / درگیری ها در روزهای آینده بیشتر می شود؟ روزنامه گاردین نوشت: مقامات چینی اخبار اعتراضات عجیب و دور از ذهن روز پنجشنبه در پکن را به شدت سانسور کرده‌اند که در آن بنرهای بزرگی بر روی پل هوایی باز شد که درست چند روز قبل از مهم‌ترین رویداد سیاسی چین در پنج سال گذشته این کشور خواستار تحریم و برکناری شی جین پینگ بودند.

عکس‌ها و فیلم‌هایی از تظاهرات روی پل سیتونگ بعدازظهر پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و همچنین نشان می‌دهد که دود از پل بر فراز یک گذرگاه اصلی در منطقه هایدیان پایتخت بلند می‌شود.

شعارهای مخالفین شامل این موارد می شد: «ما غذا می خواهیم، ​​نه آزمایش PCR. ما آزادی می خواهیم، ​​نه قفل. ما احترام می خواهیم نه دروغ. ما اصلاحات می خواهیم نه انقلاب فرهنگی. ما رای می خواهیم نه رهبر. ما می‌خواهیم شهروند باشیم نه برده»، در یکی از بنرها مردم خواستار تحریم مدارس، اعتصابات و برکناری شی جینگ پینگ شده بودند.

این عکس‌ها به سرعت در رسانه‌های اجتماعی غربی پخش شدند، اما به سرعت از پلتفرم‌های اینترنتی چین حذف شدند. به گزارش آسوشیتدپرس، پست‌های حاوی کلمات «پکن»، «پل» یا «هایدیان» به شدت کنترل می‌شد و حتی آهنگی که نام پل را به اشتراک می‌گذاشت از سرویس‌های پخش حذف شد.

در توییتر، برخی از کاربران گفتند که پس از به اشتراک گذاشتن عکس‌های اعتراض، حساب‌هایشان در یکی دیگر از پلتفرم‌های بزرگ چین یعنی وی چت، موقتاً غیرفعال شده است.

با این حال، چنین اعتراض نادری در زمان حساسیت شدید سیاسی توجه را به خود جلب کرد. صبح جمعه هشتگ Weibo «من آن را دیدم» که در آن افراد بدون اشاره به این حادثه به آن اشاره کردند، بیش از 180000 بار قبل از حذف آن مشاهده شده بود و برخی از پوسترها به دلیل نقض قوانین و مقررات Weibo حساب کاربری خود را به حالت تعلیق درآوردند.

فانگ ژوزی، نویسنده علمی چینی مستقر در ایالات متحده، گفت که همان شعارهای نمایش داده شده بر روی پل، چند روز قبل توسط مردی که تصور می شود معترض بوده، در حساب ریسرچ گیت او پست شده بود. فانگ گفت که این پست‌ها از آن زمان حذف شده‌اند و گمان می‌رود پلیس پس از دستگیری او این کار را انجام داده است.او گفت: “خوب است که هویت خود را معرفی کنید، حداقل از جهان محو نمی شود.”

چنین اعتراضی آشکار و علنی به طور خاص علیه شی جینگ پینگ در بهترین زمان قابل توجه خواهد بود، اما این اعتراض چند روز بعد از کنگره حزب کمونیست حاکم رخ داد. هزاران نماینده سیاسی برای یک هفته نشست‌های پشت درهای بسته و گفتگوهای سیاسی بسیار طراحی شده به پکن آمده‌اند که انتظار می‌رود شی جین‌پینگ را برای سومین دوره ریاست‌جمهوری جدید منصوب کند و قدرت او را به عنوان رهبر اقتدارگرای چین بیشتر کند.

به نظر می‌رسد که اعتراض واقعی بعد از ظهر پنجشنبه به سرعت سرکوب شد. مدت زیادی بعد از اینکه عکس ها در فضای مجازی ظاهر شدند، هیچ بنری از جاده آویزان نبود. به گفته خبرنگاران حاضر در محل، دودسیاه مدور در وسط پل که دچار آتش سوزی شده بود قابل مشاهده بود و به گفته خبرنگاران حاضر در صحنه، حضور شدید پلیس وجود داشت.

ماموران وارد فروشگاه ها شدند و عابران پیاده را برای بازجویی متوقف کردند. خبرنگاران آسوشیتدپرس سه بار مورد بازجویی قرار گرفتند و از آنها خواسته شد که هویت خود را ارائه دهند.

اخبارسیاسی
اغتشاشات
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی